Jönsson summerar CCR: ”Det var stor lycka att läsa förarnas recensioner!”

0
334

Close Calls Royale var ett nytt koncept. Delar lånade från andra länder, men helt nytt i Sverige. Vi bad Mattias Jönsson summera sitt första egna event några dagar efteråt.

För er som har missat vad Close Calls Royale är så går konceptet ut på att bara köra twin. Förarna delades in i fem olika grupper med sex förare i varje. Alla möter alla i respektive grupp. Den förare som vinner flest battles i varje grupp går vidare till en finalgrupp, där alla möter alla. Ett avsteg från det normala förfarandet med ett kval bestående av två singelrepor och innehållande massor av twinkörning.

Mattias Jönsson. Foto: Göran Röjhagen

Hur känns det nu, så här dagarna efter?
-Ja… Jag sov 13 timmar natten mellan lördag och söndag. Så man var rätt trött. Men det var stor lycka att läsa förarnas recensioner.

Det är positiva kommentarer?
-Ja, förarna är väldigt glada, helt klart. Funktionärerna har fått otroligt mycket beröm, vilket är extra roligt eftersom vi inte ens hade ett funktionärsmöte.

Hur fick ni ihop det?
-Alla fick förtroende att lösa sin uppgift som man tyckte att den skulle göras, så blir det så bra som möjligt.

Ett av problemen som uppstod var att det var svårt att utse en vinnare i finalgruppen. Det krävdes två one more time, där tre förare mötte varandra, innan man kunde plocka fram en vinnare. Så här efteråt säger Mattias att man ska fundera på något sätt att särskilja på annat sätt. Eftersom det här var ett första test av konceptet i Sverige så var det en enskild tävling, men det finns tankar på att köra flera som hör ihop i någon form av serie. Då är det också viktigt att kunna rangordna förarna som inte går till finalgruppen. Där är tanken att komma med några förslag och sedan låta förarna avgöra vad man tycker känns bäst.

Publiken är en annan sak där man funderar på att ändra till nästa tävling. Det är inte lika lätt att följa med i det här konceptet som det är i en utslagstävling i en elimineringsstege, så att presentera resultat och läge för publiken är jätteviktigt för att hålla uppe intresset.

-Det finns tankar på att göra en app, där man kan se den battle som pågår precis. Vilka som möts, vilken grupp de tillhör och hur det gått för förarna i tidigare battles, berättar Mattias, kompletterat med en storbildsskärm.

Marknadsföring för att få mer publik är en annan sak som arrangören säger sig vilja bli bättre på. Dels i sociala medier, dels att åka ut och möta publiken på köpcentrum och på andra evenemang. För att visa att man finns och för att berätta lite om vad konceptet går ut på.

-Jag hade en tanke någonstans på att göra ett bra event för förarna först, så ska vi satsa på att få dit mer publik sedan. Det hör ihop med det här att presentera resultaten för publiken också, där har jag och min co-speaker Pontus Lundgren några idéer om hur vi ska jobba. Och som sagt, tillsammans med storbildsskärm och app, så ska publiken kunna hänga med.

Det planeras fler tävlingar enligt konceptet, och om det går som Mattias Jönsson vill så kommer två att ske under 2019. Däremot kommer ingen vara av samma storlek, utan Battle Royale kommer att gå på GTR Motorpark även 2020, men sedan kommer det att vara fler, mindre event runt om i landet, uppdelade på flera nivåer, två under 2019 och förhoppningsvis tre under 2020.

-Målet är att köra ett par event till under 2019, men på en lägre nivå än Royale. Sedan är målet att ha tre Pro-tävlingar under 2020.

Däcken är ju en sak som potentiellt kan vara ett problem. De tre förarna som fick köra one more time i finalgruppen körde totalt 15 battles under lördagen. Den här gången under blöta förhållanden, men en annan gång, på torrt, hade det gått åt en enorm mängd däck för att köra 15 battles.

-Tanken jag har där, är att varje förare tar med sig däck så att det räcker till sin grundgrupp. Sedan har man två däckleverantörer som finns på plats, med däckmaskin, som säljer däcken till ett förhandlat pris, för alla som ska köra finalgrupp. Och alla andra som vill köpa såklart.

Vad är nästa uppdrag för dig inom driftingen?
-Jag ska vara bedömare på Apexmasters, 4 deltävlingar. Denna är nr två. Korfez Racing Track, en timme från Istanbul.

Kul, hur får man ett sånt uppdrag?
-De bedömare jag dömt med utomlands och på t ex GDS har rekommenderat mig vidare. Jag skulle egentligen till Libanon också, men de hittade en som kunde alla deras tre datum… Jag hade missat ett då jag är spotter åt Andreas Lilja i SM också.

Det finns lite kvar att fila på för Mattias Jönsson och alla som ingår i teamet runt Close Calls, men lovorden från förarna fortsätter komma, och det ska bli spännande att se vad det blir av det.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson, Wilfried Butin, Göran Röjhagen – DriftZone.se