Långe-Mikael Andersson om SM/RM 2017: “Jag är toppennöjd!”

0
393

Planeringen för 2018 är redan i full gång. Men vi kände oss inte riktigt färdiga med 2017 förrän vi fått säsongen sammanfattad av årets racekoordinator Långe-Mikael Andersson. Det är en man som reser mycket och har många järn i elden, men till slut lyckades vi få honom att stå stilla tillräckligt länge för att svara på några frågor.

Att SM och RM 2017 var lyckade vet vi redan. Dels har vi hört det från många i sporten, förare, teammedlemmar, bedömare, och inte minst fick ju SM/RM en pokal på GreenLight Galan som “Årets event”, i konkurrens av flera riktigt bra event. Men vi vill veta mer.

Långe-Mikael under drift SM 2015. Foto: Christoffer F Pettersson

 

Vi börjar med din övergripande känsla av genomförandet av RM/SM-säsongen 2017?
Arrangörsmässigt är jag toppennöjd. På förhand var det eventen på Sturup och på Gatebil som var de jag kände kunde bli de som krävde störst arbetsinsats. Sturup då den klubben (Svedala) är en av de som har minst erfarenhet av arrangera just driftingtävlingar. Gatebil inte på grund av deras erfarenhet, för det finns det gott om, utan för att de inte just arrangerat en SM-tävling på detta viset innan. Men det gick superbra både på Gatebil och på Sturup. Alla gjorde ett riktigt kanonjobb och jag hoppas att de är lika nöjda som oss. På de övriga deltävlingarna var vi på banor där klubbarna har bra erfarenhet sedan tidigare och allt fungerade riktigt bra tycker jag.

Publikmässigt är det fortsatt på väg uppåt, mycket handlar om att arrangörsklubbarna ihop med utskottet behöver jobba hårdare med främst den lokala marknadsföringen för att få lokal “ny” publik till eventen. Men även där togs det stora steg framåt under 2017. Stor del ska DriftZone ta i att driftingen nått ut till flera under 2017, både i att öka intresset för att åka på en tävling som att följa tävlingarna via sina livesändningar. Jag menar, min mamma och hennes gubbe kollade också via livestreamen och hon är ingen superinsatt driftingfanatiker. Så det säger en del om hur viktigt det är med just livestream från eventen.

Hur ser du på kvalitén i SM?
Här hade vi ett fullt startfält (40st) inför säsongen dock var det en del förare som föll bort tidigt så jag tror att totalt var det 33 förare som tog poäng i SM under säsongen. Här håller de flesta förarna en väldigt jämn nivå, det handlar inte om att några är sämre utan snarare om att några är bättre, eller vad man ska säga. Många förare har under säsongen tagit rejäla kliv framåt i sin körning och det finns en handfull som absolut skulle stå emot Europaeliten, och som även visat det under säsongen.

Hur ser du på kvalitén i RM?
Här var det också rejält med förare anmält till säsongstarten men fylldes även på under säsongen vilket var sjukt kul! Angående nivån här så kände vi att efter första deltävlingen på GTR Motorpark (Gröndal) att det inte riktigt än fanns 32 så bra förare så de kunde fylla en Top32 stege med riktigt bra körning. MEN! Det fick vi motbevisat oss rejält under säsongens gång. I finalen, även den på GTR Motorpark, kördes en Top32 och vilken stege det blev, riktigt bra körning rätt igenom!

Hur tycker du att samarbetet med Gatebil var?
Lite som jag nämde i början så var det just samarbete med Gatebil som var en av funderingarna inför år. Inte för att de inte kan arrangera event, för DET kan de. Utan för att de inte just arrangerat en SM-tävling med alla olika moment som krävs i en sådan tävling. Men det gick hur bra som helst. Det enda att klaga på var att det var kallt och regnigt i skyliften som bedömarna, jag och Matilda satt i på septemberträffen… Men jag tror både SM/RM och Gatebil gör rätt i att skilja på eventen nästa år. Gatebil vill vara lite “wild n crazy” och köra lite egna regler m.m. och då tror jag att just deras “egna” serie passar bättre än att blanda in SM/RM.

Om vi blickar framåt, hur ser du på svenska toppförares möjligheter att hävda sig på ett internationellt plan? Främst Europa då, Drift GP, Drift Masters GP. Är det något ni inom SM/RM-organisationen pratar om?
Det finns som vi talade om tidigare minst en handfull förare som kan mäta sig med den riktiga eliten. Får förarna mer sätestid och lär känna sina bilar så tror jag inte det dröjer tills vi får se en svensk förare på pallen i någon av de “stora” serierna. Flera förare har ju redan varit ute i Europa med bra resultat, däribland Pawel Korpulinski som placerat sig riktigt fint. Sedan tror jag att det krävs en serie som samlar alla förarna, likt Formula Drift gjort i USA, för att det ska bli riktigt bra nivå på allt. Missförstå mig inte, bra nivå är det redan men när det är många serier som slåss om förarna så blir det ibland lite spridning på vilka som kör var. Sedan tror jag att man ska ha ögonen på IDC (Irland) och BDC (England) då de har en riktigt bra nivå på sina event redan nu och även börjat samarbeta mer med Formula Drift.

Tror du att våra svenska serier skulle få en positiv effekt av att ha en stjärna i någon av de internationella serierna? 
Det är väl alltid bra med ett affischnamn, men ska man se till det så måste nästan alla driftingförare bli bättre att synas här i Sverige först. För det är något många kan bli bättre på. Ta plats i media, vara aktiv på sociala medier, mm.

Vad tror du om SM/RM säsongen 2018?
Jag tror 2018 kommer bli sjukt bra! Starten på Elmia ser jag som en riktigt bra “kick-off” på säsongen. Sedan vidare till Mantorp och DriftBreak som redan sedan innan brukar dra riktigt bra publik, så ihop med SM/RM kommer det bli riktigt bra. Sedan kommer vi till den tävlingen som jag ser fram emot mest. City Driften på Skara Sommarland som ARN Racing ska hålla i. De är redan nu så sjukt taggade så detta event kommer bli stort! MEN! Man ska inte glömma GTR Motorpark och Sundsvall. GTR Motorpark som både satsar rejält på både utbyggd bana, även om inte hela är för drifting, samt nysatsning i depåområde m.m. Det blir en riktigt intressant tävling. Finalen blir i Sundsvall likt 2016, den tror jag kommer bli riktigt bra då det också är en bana som hela tiden strävar framåt när det gäller att ge driftingen mer plats och en bättre bana och en bättre anläggning. Ja, helt enkelt så har vi fem superevent att se fram emot.

Beskriv din roll i den nya organisationen?
Ska sköta korvförsäljningen i depån… Nää, men jag ihop med Mattias Jönsson tar en stor del av ansvaret när det gäller att jaga nya sponsorer och samarbetspartners till serien. Sedan sköter jag även lite av det där dolda arbetet i bakgrunden, fixa pokaler, lösa fram marknadsföringsmaterial i samarbete med Johan Lindfors (Onroaders) samt finns på plats på eventen för både förare och arrangörers räkning samt även se till att sponsorer och samarbetspartners som kommer till tävlingarna får en riktigt bra upplevelse.

Så, har du ett företag som vill synas i Sverige största SM / RM serie och även Sveriges snabbast växande Motorsport? Hör av dig!

Och med den frågan tackar vi Långe-Mikael för svaren och ser såklart fram mot säsongen 2018!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christoffer F Pettersson – DriftZone.se