Långe-Mikael: ”Jag är supernöjd. Vi har ett koncept som saknats i Sverige”

0
249

Discodans var även i år ett event med höga förväntningar. Förare och publik verkar vara nöjda, så vi kontaktade en av arrangörerna, Långe-Mikael Andersson, för att höra hur man ser på årets upplaga från arrangörshåll.

Det har gått några veckor sedan Discodans, hur var förväntningarna inför Discodans, och levde evenemanget och alla som var där upp till förväntningarna?
-Ja, men det får jag absolut säga att det gjorde. Det är ju alltid småsaker som händer som man inte kan planera i förväg eller saker som dyker upp under eventets gång. Men det är ju lite av charmen med att anordna event.

Långe-Mikael berättar att deras egna förväntningar inför eventet var att göra ett ännu bättre event än 2018. Det vill säga locka mer publik, erbjuda mer körning och på alla sätt ta eventet ett steg framåt. Han vill också betona att i stort sett alla som var där, utom ett litet gäng på campingen, skötte sig helt utmärkt. Teamen anpassade sig efter den lilla depån som man hade tillgång till utan att klaga och var på allmänt bra humör. Publiken fyllde läktarna både fredag och lördag och vädret var, förutom en kort regnskur på lördagen, bra hela helgen.

Hur många förare förväntades och hur många förare blev det?
-Vi hade en förhoppning om ungefär 50 frikörningsförare på fredagen och det kom 50 st, så det blev ju precis som vi hade hoppats. Sedan var det även ett 15-20 tal av lördagens Invite-förare som löste körning på eftermiddagen på fredagen då det fanns gott om plats på körpassen. Så totalt ca 70 bilar körde på fredagen. Till lördagen hade vi bjudit in ca 60st förare, 30st Stance och 30st PRO. Det är ju alltid lite bortfall sista veckorna innan, på grund av trasiga bilar, med mera, men det blev cirka 55 förare på lördagen. Vilket var alldeles lagom.

Egna åsikter om årets Discodans?
-Jag är supernöjd. Det känns som vi har ett koncept som saknats i Sverige och något som vi kan bygga vidare till något riktigt bra.

Hur känns det att vara arrangör för ett sådant evenemang?
-Efter några år som arrangör för olika event, DATT, DriftSM osv så måste jag säga att arbetet med Discodans är det absolut roligaste. DATT var sjukt lärorikt då det var det första jag arrangerande men Discodans har så mycket mer roliga inslag. Jag tror att mycket beror på att vi inte ”tävlar” på något sätt under eventet (förutom lite ploj på lördagen). Det skapar en helt annan stämning i depån och hos förarna. Allt blir liksom mer ”lättsamt” vilket bidrar till att allt även blir mer lättarbetat. Självklart är det mycket jobb med ett sådant här event och man är ju aldrig nöjd och vill hela tiden göra mer och bättre saker.

Vad tror du om framtiden för discodans? Kommer det att fortsätta utvecklas och anordnad fler event?
-Framtiden ser ljus ut, iaf så som känslan är nu. Vi har en idé om hur vi vill utveckla detta. Vårt mål är inte att bli ett Gatebil 2.0. Det de gör är riktigt imponerande och de har byggt något riktigt framgångsrikt, men det är för stort för det vi tänkt. Vi vill fortfarande hålla eventet ”litet” sett till antalet förare och storlek på bana. Så vi har lite olika tankar och idéer om hur vi ska ta detta vidare till 2020. Mer kan jag inte avslöja nu…

Har du några slutord?
-Först och främst vill jag tacka dem som står bakom eventet ihop med mig, Jim Olofsson, Alexander Kvist och Johan Lindfors. Utan er blir det inget event. Sedan ett riktigt stort tack till Johan Heggblad på GTR Motorpark som trots tusen bollar i luften gör att vi kan få till detta eventet. Men det allra största tacket vill jag rikta till all vår personal samt funktionärer (NI ÄR BÄST!), alla fotografer och mediafolk som ser till att vi syns, alla förare och team som ser till att vi fyller banan, alla företag som kommer och ställer ut hos oss, MR Mango som såg till att vi var mätta och glada under helgen och självklart ALL publik som bidrar till detta! Nu laddar vi om för 2020. Vi har stora planer och tror detta kommer bli sjukt bra!

Text: Elin Molander – DriftZone.se
Foto: Dennis Flink – DriftZone.se