Lars Hoff: “Jag ska tävla i en estländsk serie”

0
187

Inbrott i garaget, kabelfel och allmänt stökigt. Säsongen 2017 blev inte vad Lars Hoff hade hoppats på. Men nu tar han nya tag med ett ovanligt grepp.

DriftZone har pratat med en som hade sin beskärda del av otur under förra året. Lars Hoff, en jämtlänning som numera bor i Stockholm, drabbades av ett inbrott i sin garage. Kvar efter inbrottet stod kaross, motor, växellåda och bakaxel, i övrigt var garaget ganska rensat. Istället för att ge upp så tog Lars chansen att göra allting lite bättre, och nu börjar delarna ramla på plats för en ny spännande säsong.

Lars, vad jobbar ni med på bilen just nu?
-Just nu jobbar vi vidare med det vi började med efter inbrottet. Vi har blästrat, målat och tätat hål. Vi kallade bilen durkslaget ett tag för det var så många hål in i kupén. Inte konstigt att jag fick in det mesta av röken in i bilen.

Hur har det gått med elen då, du hade en del problem även med den?
-Ja, det har vi nog fått till det mesta. Det var gjort redan i höstas, men när jag skulle köra på Gatebil i september så hade vi lite otur och fick haveri på några viktiga komponenter så det blev ingen körning då.

Men då hade du kommit ganska långt?
-Ja, det hade vi. Jag hade fått hjälp av Johan Halvarsson då att ställa in chassit. Vi var på Råhällan och ställde in, så nu har vi inställning både för R-däck och gatdäck.

Den här bilen är ju känd sedan tidigare, eller hur?
-Ja, det är Anders “Tokan” Bielkeklöfs gamla S14 från början. Nu är det ju i princip inget kvar av den längre, men det är den karossen i alla fall.

Vad kör du med för motor i den?
-Mercedessexa, M104. Har haft god hjälp av Turbobandit med motorn. Vi räknar med att kunna plocka ut runt 1200 hk ur den, men kommer sannolikt att köra med en säker mappning på 700-800 hk. Vi har många givare och läser av mycket information nu för att lära oss ordentligt om den här motorn. Till den har vi en vanlig sexväxlad växellåda. Vi har en motor som sitter i nu och en som står bredvid, färdig.

Vad har du för bakgrund själv då?
-Jag är en tävlingsmänniska i grunden. Vid 17-års ålder var jag precis på gränsen att slå mig in i alpina landslaget. Sedan dess har det blivit en del motorsport, skotercross och folkrace bland annat. Så själva tävlingsinstinkten sitter djupt.

Vad har du för körstil?
-Den kan nog upplevas som lite annorlunda. Jag använder väldigt sällan handbromsen. Jag är uppväxt i Jämtland och har kört mycket på is och snö. Försöker lägga upp varje kurva så att man ska komma in utan handbroms. Sedan tror jag att åldern är en fördel också.

Menar du i form av rutin då?
-Ja, dels det och att man gör färre misstag. Man gör saker mer genomtänkt.

Var kommer vi att få se dig och den här bilen då?
-Jag kommer att köra i en estländsk serie den här säsongen.

Ett ovanligt val, vad beror det på?
-Min fru kommer från Estland så jag har goda kontakter där nere. När det gäller driftingen har jag mer kontakter i Estland än jag har i Sverige. Sedan har jag, på grund av alla problem med bilen, inte presterat några resultat och har svårt att få en plats i RM eller SM av den anledningen. Så då ser jag den här serien som en möjlighet att få tävla mot bilar och förare som är jämna.

Du ser inte Sverigecupen som ett alternativ?
-Jag tror på Sverigecupen, men jag tror att det kommer att bli ett ganska stort spann på både bilar och förare där. Att köra på 265 breda R-däck mot en 740 på gatdäck kan ju bli väldigt utmanande tänker jag. Så därför ser jag den här serien i Estland som det bästa alternativet för mig just nu.

Är du besviken på att du inte får en plats i SM eller RM?
-Nej, det är jag inte. Det är bra att det är konkurrens och sporten har ju verkligen exploderat de senaste åren. Men som sagt, jag väljer en annan väg just nu, och har inte stängt några dörrar till SDC ett annat år.

Hur går det med övriga förberedelser som krävs för att köra en serie långt hemifrån då?
-Jag har köpt en racetrailer och håller just nu på att bygga en dragbil till den. Så det finns att göra.

Blir det någon körning i Sverige som du ser det?
-Absolut, det blir det. Gatebil bland annat och säkert några andra event också.

Vi önskar Lars lycka till i serien i Estland och är övertygade om att vi kommer att höra mer om denna satsning!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Privat

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.