Lavmans Dirty e30

0
334

Första gången jag såg Daniel Lavmans e30 var på Jocks Drift and Trackday den 24 september 2016. Sedan har Dirty E30, som bilen är känd som, varit med under olika event. Följ med när vi besöker Lavman i garaget!

Det senaste eventet bilen var med på var Bilsport Motorshow i Malmö, där Daniel var kandidat till titeln Årets Bygge 2017. Det var första gången en driftingbil var utvald. Jag träffar Daniel utan för en industrilokal och vi går ner i ett underjordiskt garage.

Inne i garaget står det många projekt, en del med ett tjockt lager av damm, medan andra står och väntar på att ägaren ska komma och fortsätta med att restaurera eller modifiera.

En bit in i garaget står Dirty och blänker. Daniel har tidigare i veckan satt i sin motor på 2,8L och fronten är helt bortmonterad.

Fakta om DirtyE30

Motor:
Bakflyttad M50 2,8L upprätad till 20 graders lutning med custombyggt oljetråg och nedmonterad Borg warner s300sx-e 66/73 ifrån Svensk Turboservice. Dualchamber plenum ifrån JHfab. Allting styrs av ett ECU EMU Master Classic som levererats & mappats utav PSI Motor i Ängelholm. 708 hp / 763 nm.

Växellåda/Drivlina:
ZF GS5-39DZ med Coolerworks spakställ. Chromolly svänghjul med Sachs 765 tryckplatta & 4 puck Sachs racing lamell, custombyggd kardan ,

Hjulupphängning:
Framvagnen består av en E46 styrväxel, T-parts e36 styrvinkelkit , e36 spindlar, Xyz DriftSpec coilovers & ställbara TXR Topplagringar.

E34 M5 bakvagn med ombyggda justerbara bärarmar och e36 XYZ Driftspec coilovers.

Kaross:
I grunden en E30 sedan-kaross. Numera ett rörramschassi där endast trösklar & stolpar finns kvar utav originalbilen. Bilen väger 1260 kg med full tank & förare, och viktfördelningen är 50/50.

Bodykit:
Custombyggda overfenders i glasfiber som breddar 100mm per sida runt om, ”boxtype” kjolar i alu, M3 E30 bakstötfångare & ombyggd Mtech2 frontstötfångare med splitter samt tak i glasfiber.

Däck och hjul:
Cosmis racing XT-006R 18×11’’ bak & 18×9,5’’ fram Ifrån Seidoworks.

Work Meister s1 3p 18×12’’ bak & 18×10’’ fram ifrån L-M-R.SE

Var får du inspiration ifrån?
-Hmmm bra fråga! Nigel Petrie (Engineered to slide) samt HGK Racing har gett mig en del inspiration. Annars är det för det mesta egna ideér och design på grejerna.

Vad är viktigast, funktion eller stil?
-Båda delar är viktiga tycker jag! Lägg ihop dessa två, så blir det 100%. Men i slutändan så är såklart funktion det viktigaste!

Hur mycket tid lägger ni i garaget?
-Det blir en hel del garagetid… Inför deadlines så blir det verkligen långa dagar och sena nätter!

Berätta lite kort om 2017.
-2017 Var första året med röramschassit som byggdes vintern 16-17. Samtidigt blev jag pappa i juni så det blev mycket fokus på annat. På hösten -17 gjorde vi ett ryck och fick bilen körklar och körde 2 events på Sturup, tyvärr var det regn båda gångerna och småfel på bilen. Dessa småfel är nu fixade och vi ser verkligen fram emot säsongen!

Vart kan man se Dirty i vår och sommar?
-I sommar ser det annorlunda ut, däcklagret fylls på och bilen är så gott som körklar. Mycket Gatebil är inplanerat. Även E30 Meet i Norge och förhoppningsvis några events på Sturup Raceway.

Bilen kommer även att kunna ses på Elmia i påsk, hos Works Wheels Sverige.

Framtida planer?
-Med denna bil så är planerna att justera in bilen så bra det går och köra så mycket som möjligt! Blir det aktuellt med en ”no limit” klass för t.ex rörramsbyggen så kan även tävling vara intressant.

Jag har lite framtida planer och ideer om nya byggen, men det håller vi hemligt så länge!

Vilka har hjälpt dig samt sponsorer:
Utan mina sponsorer och goda vänner hade detta varit svårt att få ihop! Framförallt vill jag tacka min grymma sambo & flickvän Mathilda som är en stor del i detta!

L-M-R.se – Har hjälpt till med en hel del delar, bl.a stolar,bälten samt ett set Work meister s1 3p fälgar.

PSI Motor/EMU ECU Master Sverige – Mappning & styrsystem!

TBM Performance/Thagesson motorsport – En stor hjälp som har bidragit med däck , olja och annat under flera år!

PC Slang & maskin – Har bidragit med en hel del slang, kopplingar och specialgrejer!

Brian James trailers Sverige – Ser till att vi har en låg och bred biltrailer redo när vi ska iväg!

T-parts – Styrvinkelkit & chassireservdelar!

Idefix autoworkshop – Allting ifrån glasfiberdelar till däck, och lösningar!

Divina performance – Svetsning som slår det mesta på fingrarna! Han har svetsat buren, samt en hel del aluminumdelar, såsom oljetråg m.m

DriftZone önskar Daniel lycka till under 2018 och ni som vill beskåda Dirty lite närmare har ett ypperligt tillfälle att besöka Elmia samt se Påsksladden.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se

Björn Billsten
Skribent - Fotograf | Balsby |