Mårten Stångberg skruvar Ke70 och blickar mot Europa.

0
60

De flesta känner direkt igen Mårtens Mercedes Benz Clk, som han tävlat med i SM och GDS. När jag besökte hans garage så var Mercan hos Emil Carlsson för bland annat ny bashbar bak och nya fästen till intercooler.

Detta kan ha att göra med Mårtens offensiva körning under bla Påsksladden och Breisladden på Mantorp Park. Besöket handlade istället om att ta en titt på Mårtens sidoprojekt, Toyota Corolla Ke70 Station Wagon, en bil han har ägt sedan 2012 men som har fått stå i skuggan bakom Mårtens tävlingsbil.

Nu har Mårten äntligen låtit den komma fram är planerna stora. DriftZone besökte Team Lovetaps garage och tog lite bilder samt frågade lite om hans sidoprojekt.

När köpte du den och vad hade du för tankar kring inköpet då?
-Jag köpte bilen 2012 i Örebro efter att ha dreglat över den enda sedan min vän Dubrolle byggde den några år tidigare, tillfället kom och jag lyckades skrapa ihop tillräckligt med pengar för att köpa den. Hela idén med bilen har alltid varit att bygga en rolig retrobil för gatan med modernare drivlina, en balans mellan rolig gatbil, brukis och enklare banträffar.

Vad har du gjort med den fram tills nu?
-Hittills har den fått sig en S13 framvagn, vilket inkluderar spindlar, coilovers, ombyggd länkarm och S13 bromsar. Annars är bilen i stort sett orörd sedan jag köpte den då jag väntat på rätt tid att börja bygga på den. Nu har det kliat i fingrarna tillräckligt många år och jag bestämde mig för att ta ner den till garaget och jag har börjat ta lite små stapplande steg framåt.

Vad har du för planer med Ke70? Kaross, motor, breddning, fälgar, färg etc.
-Planen är att byta ut motorn till en modernare, har en drömmotor men på grund av hållbarhet och ren ekonomi så får jag nog vara smart nu och välja en annan typ av motor. Utan att avslöja för mycket om motorn så kan jag berätta att det kommer bli en högvarvig motor utan turbo och den kommer vara utrustad med en sexväxlad växellåda, AC och de flesta bekvämligheterna man vill ha i en bruksbil.

-Karossen i sig kommer rostlagas och bli ombyggd bak för att kunna få plats med en S13 bakvagn samt så kommer skärmkanterna att breddas i plåt.

-Vi kommer i stort sett att bygga ut skärmkanterna i samma stil som original fast ca 3 cm bredare.

-För att kunna visualisera hur bilen ska se ut när den är klar så valde vi att ta hjälp av Seidoworks att 3d scanna bilen. 3d modellen används sedan för att designa hur breddning och fitment ska vara på bilen innan den byggs.

När det gäller fälgarna så är tanken att vi ska åka Watanabe rs 15″. Färgen är inte helt bestämd än men kommer vara en clean lack med lite djup i, samt att vi kommer lägga fokus på att hålla inredningen och instrumenteringen tidsenlig med bilen. Jag vill inte förstöra den gamla goa mekaniska känslan. Detta ska bli en bil som ger mig körglädje och möjligheten att njuta av bilen utanför banan, så det kommer bli härligt mekaniskt och högljutt för dom snirklande landsvägarna!

Hur ser er drifting satsning ut under 2020?
-Inför säsongen 2020 så väljer vi att satsa på nya banor, detta kommer innebära att vi kommer leta oss ut i Europa för att besöka nya spännande event och få chansen att köra med nya förare på nya banor! Vi tror denna satsningen ligger i tiden för oss efter att vi har kört i ganska många år runt om i Skandinavien och känner nu att vi behöver göra något annorlunda för att hålla motivationen uppe och för att kunna erbjuda våra sponsorer något unikt.

-Målet med året är inte att köra en serie utan vi kommer satsa på roliga event, några wildcards tävlingar och en del driftshower som allt ser ut just nu!

Vi tackar Mårten för gästfriheten och önskar Team Lovetap lycka till med deras spännande satsning i Europa.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se