Mårten Stångberg: “Synen på säkerhet var annorlunda – vi uppmanades att inte köra i flipflops!”

0
20

Sist vi pratade med göteborgaren Mårten Stångberg stod han precis inför sitt livs resa till Australien, där han bland annat skulle köra Drift Matsuri på Queensland Raceway. Varför avsluta säsongen bara för att den nordiska tävlingssäsongen är över? Vi som följer Mårtens Team Lovetap på Facebook och Instagram har ju fått se lite glimtar från resan, men vi var ju nyfikna på att få höra lite mer om driftinglivet “down under”. Dessutom står vi nu strax inför den årliga GreenlightGalan, där Mårten och hans team är nominerade till inte bara en, utan två priser, och vi ville naturligtvis även höra hur tankarna går kring detta.

Hur var din vistelse i Australien?
– Australien var fantastiskt! Varmt, sjukt trevligt folk, bra mat och så klart grym drifting! Vi har drömt om att göra denna resan under de senaste två åren och de var precis så bra som vi hade hoppats. Under våran vistelse i Australien bodde vi hos våra vänner Mark, Luke och Tom som vi faktiskt träffade för första gången på Gatebil Rudskogen 2015. De visade oss runt kring deras hemstad Toowoomba och såg till att vi fick se lite olika garage, grymma byggen och träffa lite härliga människor, vi var även runt och kikade när de olika bilarna gjordes färdiga inför Drift Matsuri på Queenslands Raceways. Alltid intressant att se hur driftarna har det på olika platser runt om i världen, och precis som för oss själva var de fullt tempo in i det sista för att hinna iväg till evenemanget.

Hur var det att köra på Drift Matsurin?
– Det var riktigt kul att få köra på ett event man har drömt om under många år, det var helt klart en annorlunda upplevelse jämfört med våra evenemang i Norden. Detta är deras motsvarighet till Gatebil, men skilde sig på det sättet att det endast kördes drifting och att de inte hade hela banan öppen samtidigt, utan delade upp banan i två sektioner. Sedan var ju säkerheten inte i närheten av vad vi i Norden är vana vid. Under förarmötet så uppmanade de förarna att undvika flipflop och ha t-shirt på sig! Så man körde i shorts, vanliga skor, T-shirt och hjälm i originalstolar med originalbälten och öppna rutor utan skyddsnät eller armstraps. De har en hel del att jobba på när det gäller säkerheten, det är en sak som är säker!

– Jackson Adams som jag träffade för första gången på denna resan var snäll nog och lånade ut sin helt nybyggda S13 med Rb25 (440whp). Detta var första gången som jag driftade en högerstyrd bil och även första gången bakom ratten i ett S-chassi, så det var väldigt mycket nytt, så jag fick börja lugnt och fint för att senare stega på det. Efter ett par varv började man känna sig lite mer bekväm och fick till några bra vändor men på grund av lite strul med bilen så blev de bara 6-7 varv i den bilen. Jag fick även chansen att köra Marks Cressida med 1jz (480whp), denna fann jag lättare att köra samt att jag hade fått lite uppvärmning i Jacksons bil. Här fick jag till körningen bättre och hade riktigt kul ute på banan, dock undvek jag att blanda in handbroms och stora entries för att ja inte ville riskera att skada bilarna.

Upplevde du någon skillnad mellan svensk och australiensisk drifting; körstilar, förare, samt bilbyggen, eller var det likt ett svenskt meeting?
– Den absolut största skillnaden är nog att dom inte har någon nämnvärd offseason som vi har varje vinter, därför så lägger dom flesta mindre tid på att bygga om hela tiden och håller istället bilen körbar. Därför får många av dom mycket sätestid i sina bilar och dom jobbar mer på körteknik än enorm effekt och perfekt hjulupphängning, vilket gör att många av dom är väldigt duktiga på att köra. Den normala effekten på evenemanget var kanske mellan 250-500 whp och några enstaka med 800whp, medans i Sverige så har ju alla minst 6-700 whp, detta gör generellt att grejerna håller bättre och folk utvecklas mer som förare för dom inte måste reparera hela tiden.

– En av de mest utstickande sakerna är självklart utseendet på bilarna, det är väldigt viktigt med stil och de är mycket därför jag alltid drömt om detta evenemanget. Låga bilar och fitment är viktigt för det representerar vem du själv är som person och många av bilarna sitter lika bra som stance bilar men körs stenhårt på banan precis som det ska vara! Merparten av bilarna är japanska så det är väldigt mycket S-chassin, Chasers, Crestas, Rx7or, Ke70s och AE86or och dom allra flesta sitter på äkta fälgar så som Works, Watanabe, Enkei osv. Finns ett fåtal som har detta stuket i Sverige och jag hoppas se denna scenen växa mer här hemma.

Blev det ngn mer drifting utöver matsurin?
– Utöver drifting eventet så var vi även iväg på en träningskväll nere på ArcherField som driftaren Luke Fink sköter, var häftigt och få se lite träning och go körning på en väldigt teknisk och tight bana som detta var. Finns lite filmer uppe på detta på Team Lovetaps facebooksida.

Är det en resa du skulle vilja göra om, eller har du något nytt mål?
– Självklart hoppas vi komma tillbaka hit snart igen, får helt enkelt se vad ekonomin räcker till framöver. Har en dröm om att komma till Japan inom en hyffsad nära framtid och få besöka Ebisu och andra kända banor i landet, men när de blir av får framtiden utvisa!

Vi byter ämne, vi är ju nyfiken på Greenlight-nomineringarna!
Du är dels nominerad med bilen i Bästa reportagebil, men även med hela Team Lovetap som årets team. Grattis! Hur känns  det att ha fått dessa nomineringar?
– Ja det känns jätteroligt att bli uppmärksammad på detta sättet, det har inte varit en lätt väg att bygga denna bilen, men sådana här reportage och nomineringar gör det värt allt besvär. Samtliga personer i teamet jobbar hårt varje säsong för att hålla mig och bilen på banan så de känns väldigt kul att deras arbete lyser igenom och uppskattas på det här viset!

Har du eller ditt team varit nominerade tidigare i någon form eller är detta första gången? 
– Vi har tidigare varit nominerade som årets Online Media när vi drev Facebook sidan DailyFresh men tyvärr vann vi inte den gången. Dock hade vi en enormt trevlig gala som alltid på Greenlight Galan.

Vilka är det som är med i Team Lovetap och vad har ni för roller?
– Teamet består av:
Förare: Mårten Stångberg
Huvudmekaniker: Stefan Engström
Spotter/AlltiAllo: Sebastian Simonsson
Mekaniker: Jesper Jumisko, Edvin Olsson, John Lindell, Joel Haglund, Fabian Landelius, Simon Emanuelsson och Emil Persson.
Flickvän och största supporter: Linda Nielsen

Vad tror du om era chanser att ta hem pris på galan?
– Jag tror vi har en stor chans att ta hem pris i båda kategorierna, det blev ett väldigt välgjort och fint reportage om CLK:n så det känns riktigt bra. Självklart så tror jag att teamets engagemang och motivation har lyst igenom under åren och dom förtjänar verkligen detta priset!

Träffar vi dig/er där på galan?
-Självklart syns vi där!

Några avslutande ord?
– Vill ju såklart passa på att tacka samtliga Teammedlemmar som gör denna resan så sjukt rolig och överhuvudtaget möjlig, utan er hade jag varit kvar i garaget och inte kört en meter.

– Enormt tack även till våra samarbetspartners som har gjort våran bästa säsong hittills möjlig!
Svensk TurboService, Autogruppen, TSD Tuning, Saxenbergs Entreprenad, Nuke Performance, ATK Driftteknik, Tagene Hjulinställning, BJP Race, Tyred.se, HJ Custom Composites, Seidoworks, Cosmis Racing Wheels, LMR.se, Fixit Transmission, Street Performance, EST Styr o Regler, SpecialSvarv, Simpson Racing Europa.

 

Men vänta, vi är inte klara än! Mårten bjuder här på både ett bildspel och ett filmklipp från sin Australien-resa!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi tackar Mårten för denna härliga sammanfattning! För att se mer från Mårten och Team Lovetap så kan du följa dem på Facebook (Team Lovetap), Instagram (@mstangberg), Youtube (@TeamLovetap) och hemsida (www.teamlovetap.se)!

 

Text: Erika Näsberg, DriftZone.se
Foto: Michael Åkerblom, DriftZone.se samt Mårten Stångberg
Film: Mårten Stångberg

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.