Michel Rayes: “Drift Academy har varit det bästa jag någonsin gjort!”

0
144

I den södra delen av Sverige hittar vi driftingföraren, instruktören, företagsägaren och familjefadern Michel Rayes. En ödmjuk och lättsam person som alltid verkar ha något projekt eller planer att genomföra.

DriftZone tog chansen att besöka hans garage för att titta på hans driftingbilar, om förra säsongen och varför han avslutade drifting utbildningen.

Du hade en ny bil under förra säsongen. Vad är dina erfarenheter av att ratta S14, nu när en ny säsong är i antågande.
-2018 var det första året för mig, efter 10 år med samma chassi, att köra med ett helt nytt chassi. Jag gick från Foxbody Mustang till Nissan S14 och det var en stor skillnad. Det var en positiv skillnad. Jag kände att jag hade maxat min färdigheter när det kom till Foxbody chassin och behövde nya utmaningar för att utvecklas vidare. S14 chassit är ett mer välbalanserat chassi och jag kan ge lite mer under varje varv/event vilket utvecklar alla förare.

Med det senaste året som startår och lära mig bilens beteende plus att jag ha några problem med turbon, kopplingen och tekniska problem, så känner jag mig mer säker med de nya delarna (koppling upprättad av Tenaci) och min teamkamrat Rasmus Möller tillsammans med PSI MOTOR kommer att ersätta alla nuvarande ledningar och traditionella reläer, säkringar och installerar den nya PMU-16 med EMU Black.

Du tävlade i några evenemang i det libanesiska drifting mästerskapet. Hur är driften i Mellanöstern jämfört med Skandinavien?
-Under 2018 deltog jag också i libanesiska drifting mästerskapet, det var deras första någonsin tandem serie. Som barn växte jag upp i Libanon från 10 till 18 år och jag har många vänner och familj där. Jag lånade en S13 med en 2JZ på ca 500 hk, från en vän och verkstad till min lagkamrat Mohammed Alis tidigare arbetsplats. Vi uppgraderade den här bilen och installerade Tenaci-kopplingsuppsättning, Wisefab och FIA-stolar, sele och bränslecell i den. Tyvärr kunde jag bara vara med i 2 omgångar. I runda 1 misslyckades vi med att kvalificera.

Serien där behöver lite mer rutin på hur de jobbar med saker runt banan, depåstopp och bedömning, men de är på god väg. Förare är väldigt begåvade och bilarna som de bygger är verkligen på en hög nivå jämfört med för 5-6 år tillbaka, de förstår nu vikten av säkerhet och använder proffs delar på sina pro driftbilar.

Vad är dina planer för denna säsongen?
-Mina planer för 2019 är:
1- Samla ett bra team för att stödja mig under GDS och Gatebil-evenemang.
2- Hitta en professionell motorbyggare för att bygga upp en motor för VIPOX så att jag kan visa upp denna fantastiska bilen på banorna och under olika shower.

Så om det finns någon pro motorbyggare som läser den här artikeln med erfarenhet i V10, V8 och root blowers, kontakta mig!!

3- Jag kommer även fortsätt att arrangera Gymkhana Challenge-evenemanget / tävlingen på Vallåkra träffen i år, med en ny banlayout och överraskningar självklart.

Du avslutade din Drift Academy efter många års framgång. Vad är orsaken till det?
-Efter 8 år av att ha kört PONY DRIFT ACADEMY tillsammans med min gode vän Ervin, bestämde jag mig för att lägga ner den och har nu sålt academy-bilarna. Anledningen är enkel, mitt liv är väldigt hektiskt, driver flera företag och fortsätter min passion för drifting gjorde att jag fick prioritera, eftersom jag inte är 20 eller 30 längre utan blir 45 i år och en pappa till 2 visste jag att det är dags att avsluta något av mina “många saker” så PDA blev det naturliga valet. Men jag kan verkligen säga att det har varit det bästa jag någonsin gjort, instruera så många människor som var intresserade av drifting har varit en sann glädje! Vi har haft över 1100 utövare under dessa år i alla åldrar och kön.

Det är fantastiskt hur mycket du kan lära dig på så kort tid bakom hjulet. Hur fort de utvecklades är enastående!! Jag kan fortfarande hjälpa till som instruktör, men som frilansare, genom att besöka förarna och hjälpa dem i deras egna bilar och på anpassade banor.

Skulle du vilja tacka någon?
-Jag vill tacka våra partners för att de stöttat oss. Utan deras stöd skulle vi aldrig kunna uppnå det vi gör. Vill också tacka allt MEDIA-folk där ute, för många för att nämna men ni vet alla vilka ni är, det är på grund av er passion för fotografering / filmning och dokumentation som gör att driftingen växer. Om ni inte hade gjort detta så skulle det nästan inte finnas någon dokumentation av vad som händer på dessa fantastiska händelser och events. Det är ditt arbete som sprider sig via internet och sociala medier som väcker medvetenheten om driftingen och gör fler människor och företag intresserade av vad vi gör.

FORTSÄTT MED ERT GODA ARBETE! STORT TACK TILL ALLA ER!!

GATEBIL
VERKTYGSBODEN
ECU MASTER
PSI MOTOR
FOLIESTYLE
59 NORTH
PONY DRIFT RACING GEAR
WISEFAB
FEAL SUSPENSION
HOUSE OF PAINT
SPACER
BRIAN JAMES TRAILERS
OLJEMAGASINET
PC SLANG & MASKIN
DIODHUSET
DBC

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Wilfried Butin – DriftZone.se