MKÖ: ”Det är svårt att lägga ut 60 000 kr och inte få in några större pengar”

0
164

I helgen som gick anordnade Motorklubb Öresund sitt tredje event för året på Sturup Raceway. MKÖ – End Of Season 2019, som också blev säsongens sista.

Under dagens sista körning, passade DriftZone på att prata med klubbens ordförande Lars Sjöström och hans son Fredrik Sjöström, som är supporter samt hjälper till i klubben. 

Motorklubb Öresund bildades på grund av att det var ett gäng som hade en crossbana på Sturup där de började sladda lite. Någon gång hyrde de även den lilla banan, som ligger vid crossbanan, för att testa att sladda även där. 

För cirka 6-7 år sedan skaffade Lars och Fredrik en bil som de började köra med. Efter ett tag började de slåss om vem som skulle köra den och det slutade med att de köpte en bil till som de trimmade upp för att köra med. Då var en annan man vid namn Jimmy ordförande i klubben. Av personliga skäl slutade Jimmy och Lars tog då, på grund av sitt engagemang, över som ordförande för att hålla klubben levande.

Från början hade klubben både en driftingdel och en racingdel, numera har MKÖ enbart driftingmedlemmar. Klubben består av ett 30-tal medlemmar varav dem är ett 20-tal som kämpar aktivt med att få ihop allt till de olika eventen. Den yngsta medlemmen är blott 17 år gammal.

”Klubben kommer egentligen från Svedala från början. Men vi kom inte överens med racingavdelningen så för att slippa bråk och annat, på grund av att de så kallat snodde våra tider på banan, så bildade vi vår egen klubb”.

Under Jocks event, helgen innan MKÖs egna event, var MKÖ med som funktionärer. Klubben hjälper även till och ställer upp för motocrossklubben på Sturup. Alla medlemmar i klubben är motorintresserade och försöker hjälpa alla motorsportare runt omkring. Både Lars och Fredrik påpekar att det är väldigt viktigt att hjälpas åt för att sedan få hjälp tillbaka när det behövs. Att inte kunna hjälpas åt, var den stora anledningen till uppbrottet i Svedala. Då MKÖ bildade sin egen klubb med enbart drifting, eftersom varken racing eller motorcykeldelen ville hjälpa driftingdelen då.

MKÖ hyr banan på Sturup Raceway tre gånger om året för att anordna event, nästa år blir det eventuellt fyra gånger. Det kostar cirka 60 000 kronor att hyra banan vilket innebär att det måste vara minsta 35-40 stycken bilar på eventen för att det ska gå ihop sig ekonomiskt.

”Det är svårt för en klubb att lägga ut 60 000 kronor och inte få in några större pengar”.

MKÖ har funnits i cirka 5 år och fokuserar främst på att etablera och sprida driftingen i södra Sverige. Detta gör klubben mestadels genom sin Facebook-sida men även genom att prata med folk när de är ute på andra event runt om i landet. Nackdelen är att det är svårt att få ner förare, från norr, till södra Sverige eftersom de hellre väljer event som ligger närmare. Spridningen på helgens tävling var ifrån bl.a. Kalmar, Danmark, Helsingborg och Göteborg. Så smått börjar klubben ändå få ner förare uppifrån. Lars menar att banan på Sturup nästan aldrig är ledig på lördagar vilket har gjort att de fått ha sina event på söndagar. Nästa år ska de kämpa för att kunna få till något event även på lördagar då de tror det är lättare att få dit förare längre ifrån.

MKÖ jobbar även för att få bort driftingen från vägarna på så vis att vid några tillfällen har alla nybörjare fått köra billigare på banan för att locka dit dem där, och bort från gatan. För länge sedan hade klubben även hjälp av kommunen som stod för startavgiften för alla som körde för första gången. Då fick förarna köra på lilla banan eftersom den är billigare och kostar 5.000 kr att hyra. Vilket är en betydlig skillnad av priset jämfört med stora banan. Samt att det är en så kallat konbana där även 16-åringar får köra. 

Klubben har också ett samarbete med Skånes Änglar som hjälper och skyddar ungdomar som till exempel är utsatta för mobbning i skolan etc. Då ställer klubben upp med att betala startavgiften för att dessa ungdomar ska få åka gratis. Detsamma gjorde klubben för Daca, som arbetar för samma sak som Skånes Änglar, fast riktar sig till hela Sverige och inte enbart Skåne.

Framtidsplanerna för klubben, menar Lars, ser bra ut. Som vi tidigare var inne på ska klubben försöka satsa på fyra event på Sturup Raceway nästa säsong istället för tre som i år. Anledningen till att klubben varit försiktig med fler event, är rädslan för att det inte ska gå ihop sig ekonomiskt. Samt att de ska fortsätta satsningen på att hyra lilla banan för att få in yngre förare och hålla de borta från gatan. Allt beror också på hur crossklubben väljer att lägga sina körningar, vilka de inte planerar förrän i december, därav finns inga exakta datum satta ännu. 

Text: Amanda Ewesson – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se