Morgan Göransson: “Viktigt att känna din förare”

0
318

Morgan Göransson har länge varit del inom driftingen, han har djupa kunskaper inom bedömningen som göres under en driftingtävling. Men under den gångna säsongen så har han varit spotter åt Pawel Korpulinski.

Morgan Göransson fullt upptagen med att prata till sin förare.

Vi tog kontakt med Morgan och ställde lite frågor om hur det är att vara spotter på Drift Masters European Championships, och om det är stora skillnader mot våra egna serier som SDC.

Hur tycker du att arbetet som spotter är i DMEC?
– Det har varit intressant, och mycket lärorikt.

Är skillnaden stor om du tittar på DMEC och våra egna serier?
– Det är inte stor skillnad, det som egentligen har skilts åt är mängden träning som är större i DMEC. Fast träningspassen är korta och intensiva, så det gäller att verkligen ha ordning på grejerna så du hinner med passen. När det gäller för oss spotters så är skillnaden liten.

Vi diskuterade en del om detta och I SDC så är det färre tillfällen att träna så har du problem med något, då har du större risk att tappa mycket träning. Vilket såklart skadar dina chanser att hitta linjerna när kvalet drar igång.

Om du tänker tillbaka på säsongen 2018, har du saker som du vill ändra på för att förbättra för spotters på tävlingarna?
– Det skulle i så fall vara att vi fick möjlighet att röra oss friare runt banan. På vissa banor behövs det ej men i andra fall skulle det vara önskvärt.

Vi pratade en hel del om just detta, att ge spotters mer utrymme och framförallt möjligheten, att röra sig mer runt banan. På vissa banor så var det svårt att få en bra helhetsbild över hur ens förare körde, om vi istället hade en bättre plats, eller fick gå runt mer, då hade det blivit lättare. Det var inte så på alla deltävlingarna, bara några.

Vad är spotterns viktigaste funktion enligt dig?
– Allmän feedback till föraren, gällande den egna körningen samt att hålla koll på övriga i startfältet för tips och trix. För kommande twinträning så är det viktigt att veta hur dom andra kör och även för kommande stege.

Vad skulle du vilja säga till den som precis har börjat vara spotter?
– Är typ samma svar som föregående fråga. Förutom det så var ärlig med vad du ser och håll inte bara med för att det känns bättre.

Denna fråga pratade vi också en del kring, och som Morgan säger så måste spottern verkligen säga hur föraren kör. Inte linda in det och ge föraren en falsk trygghet, har föraren missat och konsekvent missar på delar av banan. Då måste spottern upptäcka det och rätta sin förare. I detta så är det bra om man känner sin förare och kan då guida honom bättre.

Vilka planer har du inför 2019? kommer du att fortsätta vara spotter?
– Inget är spikat ännu men tanken är att fortsätta som spotter nästa säsong och bedöma några tävlingar.

Vi tackar Morgan för pratstunden, och önskar han lycka till med nästa säsong. Morgan Göransson har stor erfarenhet som bedömare och spotter.

Slutligen så vill jag skicka ett litet tips till de som arrangerar en driftingtävling, ta med spotters i tankarna och hitta bra plats – men ge dem också utrymme, att kunna hjälpa sina förare hitta de bästa linjerna på banan. En utveckling av detta skulle kunna ge bättre repor av förarna och till slut även en bättre tävling som också blir mer intressant för publiken (obs mina egna tankar kring detta).

Text: Henrik Andersson, Driftzone
Bild: Stefan Lindgren, Driftzone