Möte i Övre Norra, del 2

0
48

Här kommer del två av det informationsrika mötet för Övre Norra som hölls på Umeå Gatbilar! Om ni har missat första delen så rekommenderar jag att läsa den först!

Vi fick höra om planerna att bygga en basic driftbil för en ny klass för förare som är 12 år och äldre. Ungdomssatsningar är alltid fördelaktiga av många olika anledningar, den stora anledningen är att kommuner gillar allting som aktiverar ungdomar och möjligheter att fylla på leden underifrån allt eftersom gör mycket för sportens fortlevnad. Drifting är ett väldigt coolt sätt att bli aktiverad som ungdom!

Det pratades om att få in nytt blod och det var en av den stora punkterna som återvändes till många gånger under mötet, att finnas tillgängliga för frågor och vara hjälpsamma var det som efterfrågades mest, rädslan att göra bort sig hos nybörjare är aldrig rolig men vi måste komma ihop oss och visa att alla är nybörjare och alla är välkommna att köra, ung som gammal. Tankar runt att visa upp bilar och promota driftingevent i Norrland var en av idéerna som kom på tal. Umeå Gatbilar pratade även om att ha öppna kvällar där folk kan kika förbi och ställa frågor och få hjälp med reglementen och vad som krävs av bilen för att få köras på ett event.

Något som också var intressant var lite av en ny inriktning för driftingen i de större tävlingarna, fokusera mer på tightare drifting med lägre hastigheter. Detta skulle leda till en intressantare och mer actionfylld tillställning för publiken, en sidoeffekt är att det öppnar upp sporten för människor med mindre budget då det inte krävs “motormonster” för att kunna tävla på en rimlig nivå.

Säkerhet och reglementen är alltid en het fråga när det gäller drifting, även fast det är den “långsammaste” motorsporten så är säkerhet inget man ska tumma på och utbildningar för tekniker kommer att hållas inom en rimlig framtid. Brandskydd diskuterades, och vilka negativa effekter brinnande bilar kan ha för en motorsport, inte bara för bilen och föraren utan även allmänhetens syn på tävlingarna. Katalysatorkraven på driftbilar är fortsatt uppskjutet i ytterligare ett år då det är svårt att se att katalysatorerna gör någon direkt verkan.

Sverigecupen kommer att för tillfället hållas på 10 events under säsongen 2018 och man får delta så mycket eller så lite man vill. Tanken är att man ska bjuda in SM-förare som bedömare för Sverigecupen och att ha hela serien som en roligare grej som inte behöver vara på den blödande gränsen hela tiden. Sverigecupen riktar sig till förare som idag kör semi-pro och pro-int.

Att ha tävlingar i drifting kräver förutom människor på pylonerna med brandsläckare bedömare som fattar beslut om vem som går vidare, förlorar eller måste köra om sitt race. Och SBF vill fortsatt öka på standarden för att få bedömare utbildade under samma förhållanden så att man alltid kan lita på att inget jäv förekommer. En standard för bedömare i Europa är målet och man ska kunna köra efter samma kriterier vars man än kör i Europa.

Segrarna i Modified. I mitten ettan Magnus Basmange Larsson, till vänster tvåan Alexander Lundgren och till höger trean Marcus Larsson.
Topptrion i Semi-pro: I mitten ettan Jonas Larsson, till vänster tvåan Mathias Johansson och till höger trean Zakarias Berggren.

Vidare så hölls det prisutdelningar i Northern Drift Series där vinnare för semi-pro/pro-int hölls samt för Modified klassen! Våra stolta vinnare var Jonas Larsson i semi-pro och Magnus Basmange Larsson i Modified! Idel applåder och glada miner när dom fick mottaga sina stora och ståtliga pokaler! Resultatlistan finns här för de som är intresserade av att läsa mer om placeringarna och vilka som deltog! Stort grattis, och nu hoppas vi på fortsatt engagemang och ännu fler deltagare i alla klasser nästa år!

Text & foto: Emil Åhman – DriftZone.se

Emil Åhman
Skribent - Fotograf | Boden |