MotorNords första raceday på Mittsverigebanan. “Alla som vill komma och köra är välkomna.” 

0
1550

Länge såg det ut som att det skulle bli ett regnigt event, men tidigt på lördagsmorgon kämpade sig solen fram för och försäkrade en kanonbra racedag. Vi rullade genom grindarna vid 9-tiden och möttes av en blandad depå bestående av ett 20-tal driftbilar, trackdayekipage och ett par timeattackmonsterBland driftarna hittar vi kända namn som Kim Fors, Dominik Schulze och Sverigecupens Hampus Gisslen och John Martinsson. 

Upplägget för dagen varvade mellan track- och driftbilar där respektive grupp körde i pass uppdelade i 20 minuter för att ge så bra med körtid för deltagarna som möjligt. Under själva driftdelen var det bitvis vindstilla så banan låg stundtals begravd i ett ogenomträngligt dis som bakomvarande bilar tvingades kämpa igenom, något som visade sig vara besvärligt för de mer orutinerade förarna. Under eftermiddagen beslutades det att delad driftingen i 2 grupper baserat på erfarenhet och hastighetmed det minskade siktproblemet för de mindre vana förarna. 

Dagen flöt ganska bra utan några större problem vare sig för själva eventet eller förarna. Undantaget var ett team som redan på morgonen fick tekniska problem och kämpade hela dagen i depån med vad som såg ut att vara växellådsproblem men tvingades ge upp med bara någon timme kvar av eventet. Trots den under veckan ganska tråkiga väderprognosen och det faktum att MotorNord inte planerat ett publikevent, dök ändå ett 100-tal upp i publiken och döma av humöret och försäljningen i kiosken så var det över förväntan. 

Vi bytte ett par ord med MotorNords Roger Hyrskylahti angående dagen: 

Ni har nyligen haft er första Raceday på mittsverigebanan, vad fick er att anordna den här dagen?
-Vi ville ge tillbaka till våra kunder och stärka banden och skapa gemenskap. Och kanske knyta lite nya kontakter. Och dessutom ha en grymt rolig dag på banan. Är ju också roligt för de lite nyare killarna inom drifting att få chansen att köra med Kim Fors och de andra lite mer etablerade förarna.  

Roger Hyrskylahti.
Foto: Erika Näsberg (arkivbild)

Hur tycker ni att eventet funkade och framför allt, kommer ni att anordna fler?
-Överlag tycker vi att det fungerade bra. Och det verkar som att det var väldigt uppskattat bland deltagarna. Vi var inte riktigt beredd på att intresset skulle vara så stort och det skulle komma så mycket deltagare och publik. Så det blev lite mycket direkt på morgonen men sen flöt det på bra. Ja vi kommer troligtvis att köra ett event nästa år också. ‘ 

Om ni tänker ha fler liknande event är det något ni tänker ändra på och är det något ni är speciellt nöjda med från årets ni tänker satsa mer på?  

-Det kan bli lite ändringar men inget större. Vi är inte intresserade av att göra det till nått jättearrangemang. Utan vill hålla det på en lagom nivå där förarna prioriteras och att det blir bra med körtid för alla som deltar. Tror alla fick möjlighet att köra så mycket de ville i år. Det var nog ingen som åkte hem med oanvända däck.  

Ni hade till en början inte räknat med att det kunde finnas publik som ville titta på eventet, hur löste ni det och hur tycker ni uppslutningen var?  

-Det var ju tänkt som ett event för bara förare till att börja med. Och då man tar in publik måste man ha tillstånd för det vilket vi inte hade till en början. Men då vi märkte att det var många som ville komma och kolla så börja vi titta lite på det där. Och då det var andra arrangemang på Mittsverigebanan som hade tillstånd för publik så kom det fram att vi kunde köra på samma. Uppslutningen var bra med tanke på att vi inte marknadsfört evenemanget just något alls mot publik.  

Ni valde att till en början köra driftingen åt andra hållet inklusive en bit av gokartbanan, hur tyckte killarna att det var?
-Tror det var lite olika, vissa tycket den var en bra och rätt teknisk slinga. Och vissa tyckte det blev lite för svårt och lite för dåligt flyt. Därför bytte vi tillbaka till vanligt varv efter två omgångar. Sen delade vi upp dem i 2 grupper, då det var rätt stor spridning i farten på bilarna. Från SM/RM bilar på R-däck till standard BMW 328 på 195or.  

Här hör vi vad ett par av förarna sa om dagen. 

Kim Fors:
Tycker dagen blev kanon som säsongsavslutning, bra uppslutning och folk fick köra sig nöjda utan problem! Finns nog inte så mycket att ändra på i upplägget då det flöt på rätt bra och det var bilar på banan nästan hela tiden! Visst fanns det nån arrangörsmiss, men det kan man nog räkna med vid ett första tillfälle som arrangör. Tror ett likadant event nästa sommar blir lika roligt! Att vi fick möjligheten att testa banan på ett nytt sätt var spännande, däremot blev nedre chikanen lite i tightaste laget. Att köra slingan i övrigt åt fel håll funkade kanon, däremot saknar man såklart den originalslingan då man kan hålla full mutter upp för lång rakan för att sedan få två goa och publikvänliga kurvor! 

Hampus Gisslén:
Dagen var helt perfekt och kul att så många kunde komma. Det är väldigt lite träningstillfällen för oss här norrut på helgerna. Svårt att ta sig iväg till Mittsverigebanan på onsdagarna då många jobbar. Jag som tävlar första året i drifting behöver mycket körtid, så vi uppskattade verkligen MotorNord Raceday. 

Trots att detta var första gången MotorNord höll detta event så ger det mersmak både bland förare och publiken, jag hoppas verkligen att det blir en återkommande bokning i kalendern. Även om det hålls en rad olika event på Mittsverigebanan så behövs det fler arrangemang av det här slaget med längre körpass där förarna erbjuds mer träningstid bakom ratten. 

Text: Robban Strandberg – DriftZone.se
Foto: Robban Strandberg – DriftZone.se