Nyqvists nybygge: ”Vi hittade ett sådant fint exemplar att bygga på”

0
290

Efter en säsong som kantades av motorproblem valde Thomas Nyqvist att satsa på nytt motorkoncept. När dessutom rätt chassi dök upp blev det en helt ny bil.

Thomas var på plats på Gatebil på Rudskogen och vi passade på att få en liten pratstund om det nya bygget.

Om vi börjar med förra bilen, vad var det som gjorde att du bestämde dig för att bygga nytt?
-Bygga ny maskin bestämde jag mig för tidigt efter allt strul, men att byta chassi var väl inte första tanken till i år. Men sedan hittade vi ett sådant fint exemplar att bygga på.

Det var inga tvivel om att gå vidare med en S13 till?
-Jo, många tankar har funnits och ett drömchassi finns i bakhuvet. Men jag har trivts enormt bra i att ratta själva chassit. Lite smågrejer jag velat ändra på och där kommer nya chassit in i bilden. Det kändes kul att få bygga allt anpassat direkt för nya spisen och inte bygga om det som redan fanns.

Som motorkoncept valde man att satsa på en Ford Barra, en rak sexcylindrig motor. Thomas berättar att det fanns många tankar på olika motorer att bygga på, men att Barran uppfyllde alla krav och var dessutom en lite ovanlig motor, som motvikt mot S13 som är ett väldigt vanligt driftingchassi, kanske till och med det allra vanligaste.

Bilen stod utställd på Bilsport Performance & Custom Motor Show i påskas och såg då relativt klar ut. Vad är det som har fördröjt bygget?
-Ja bilen var i princip klar chassimässigt, men vi låg lite efter med smådelar. Vi hade lite småstrul med grejor runt omkring motorn, som el, växellåda, koppling, mm. Sådant som vi verkligen ville få rätt från början och inte bara slänga ihop, så det tog tyvärr lite mer tid än beräknat.

Testet på Rudskogen gick bra och teamet är nöjda med bilen, man kunde i princip bara tanka och byta däck. Startmotorn lossnade vid ett tillfälle, men det var ett lätt åtgärdat problem och en klart godkänd shakedown för bilen.

Förutom lite provkörning och justering på hemmaplan så är nästa gång bilen ställs på prov på allvar blir på Iron Drift i Tyskland i augusti.

Blir det några ytterligare tävlingar också den här säsongen?
-Blir Iron Drift i augusti samt de återstående två deltävlingarna i Gatebil Drift Series, Rudskogen i augusti samt Mantorp Park i september.

Under ett nybygge finns det såklart många att tacka. Några speciella du vill framhålla?
-Ja, alla mina samarbetspartners
Blåkläder
Gzracing
Motorsportelectronics
Betongmästarna
SA BIL O MASKIN
Byggbröderna
Borås murningsarbeten

och teamet som kämpat för få ihop bilen!

Vi önskar Thomas och teamet lycka till i årets återstående tävlingar och hoppas att tiden med strulande motorer är förbi.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten, Christer Hägglund – DriftZone.se