Påsksladdenhistorik 2014-2017

0
55

Ingen har missat att det i helgen är dags för Påsksladden. Det är femte gången som tävlingen arrangeras och här blickar vi bakåt i resultaten.

Det var tänkt att för första gången tävlingen skulle ha mästerskapsstatus, då den skulle utgöra första deltävling i årets SM. Men eftersom vädret ville annat blev det inte så. Men som sagt, först ska vi titta bakåt och bläddra i de stora och tunga historieböckerna i Jönköping, staden som fick sina stadsprevilegier redan 1284. Det skulle dock dröja några år innan man kom på att det gick att tävla med breda sladdar på stadens mässområde.

Rasmus Möller körde show på Elmia 2015. Då med nybyggd bil.

Första året, 2014, kördes tävlingen som en gymkhana-variant, där man kunde få 25 poäng för att träffa en hitting point och 25 poäng i bedömningspoäng. Då deltog 14 förare i kvalet och av dessa gick 11 vidare till eliminering. Dessa var, i kvalordning:

Mikael Svensson
Dennis Martinsson
Rasmus Möller
Johan Halvarsson
Olle Olsson
Andreas Magnusson
Tobias Olofsson
Jim Olofsson
Daniel Liimatainen
Emelie Danielsson
Tobias Andersson

Fyra förare gick vidare till final, efter vilken resultatet skrevs:

1. Rasmus Möller
2. Johan Halvarsson
3. Mikael Svensson
4. Dennis Martinsson

Året därpå, 2015, hade man filat lite på konceptet och förarna fick tre bedömningspoäng. Dessutom hade man möjlighet till en bonuspoäng för ljudnivå. Till finalen hade vi då fyra förare, tre svenskar och en norrman, som när gummiröken lagt sig placerat sig enligt följande:

1. Dennis Martinsson SWE
2. Ismail Salih NOR
3. Fredrik Sjödin SWE
4. Alexander Granlund SWE

Till 2016 var det så dags att börja köra twin på Påsksladden. Det kvalades in till en åttabilarsstege där Marek Wartalowicz vann en battle mot Christian Erlandsson, David Skogsby vann mot 2014 års segrare Rasmus Möller, Tobias Olofsson vann mot Mikael Wunderbaum Svensson och Dennis Martinsson vann mot Ragnar Cederberg. I top 4 slog David Skogsby ut ukrainaren Wartalowicz och Dennis Martinsson besegrade Tobias Olofsson.

I den stämningsfulla finalen, när mörkret lagt sig över Jönköping, kom David Skogsby i den då BRL-sponsrade S14, med blå belysning i kupén, med Dennis Martinsson tätt efter. Efter en körning till med ombytta roller och när röken lagt sig en smula över Elmia stod David Skogsby som segrare av Påsksladden 2016, före Dennis Martinsson och Tobias Olofsson.

Förra året, 2017, var intresset stort och en sextonbilarsstege fylldes efter kvalet. 15 svenska namn och Black Smoke Racing, Teemu Peltola från Finland, kom till start. Michael Fast Mike Andersson kvalade bäst, före 2016 års vinnare David Skogsby.

Efter första omgången så möttes följande par i andra omgången: Pawel Korpulinski slog ut kvalettan Fast Mike Andersson, Kim Fors vann mot Axel Hjalte, David Skogsby vann mot Jens Stark Junttila och slutligen Pontus Naeslund som besegrade Mårten Stångberg. I top 4 tog sig Pawel Korpulinski till final och skickade Kim Fors till battle om tredje plats, och David Skogsby skickade Pontus Naeslund samma väg.

I finalen stod alltså för andra året i rad David Skogsby, även detta år i BRL-livery och med blå mysbelysning i kupén, mot Pawel Korpulinski. Skogsby var först ut att köra lead med Korpulinski bakom i en bra chase utan direkta misstag. När det var dags att vända på det hela hade Skogsby lite svårare att hålla proximity till Pawel och så blev det att Pawel Korpulinski vann Påsksladden 2017, före David Skogsby och med Kim Fors på tredje plats.

Eftersom tävlingen inte ingår i SM som det var tänkt öppnas möjligheter för bland annat showåkarna. Vem tror du står längst upp på pallen imorgon kväll?

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.