Rasmus Larsson: ”Jag kände hur bakvagnen lämnade karossen”.

0
95

Under våren kommer DriftZone göra en garagetour i södra delen av vårt avlånga land. Förarna som vi besöker får möjlighet att ställa en fråga till nästkommande föraren på touren. Första föraren kommer att få en fråga ifrån DriftZone och denna hittar ni i slutet av intervjun.

Först ut på resan var Rasmus Larsson. Rasmus bor i Tjörnarp som ligger en bit utanför Hässleholm i Skåne. Han arbetar som krossmaskinist på Skanska där han kör hjullastare. I garaget står en äkta BMW M3 som ni ska få veta mer om.

För Rasmus är målet med säsongen 2020 att köra så mycket mil med bilen som möjligt, både på gata och på bana. Samt att bland annat justera chassit så att han känner att han blir riktigt bekväm med bilen. 

”Att köra så mycket som möjligt så länge ekonomin och orken tillåter. Man behöver inte köra som en galning bara för att. När jag känner att jag inte kan koncentrera mig så får man försöka släppa av helt enkelt”.

Under säsongen tänker Rasmus köra Drift Sprint och Gymkhana. Han tycker det är svårt att säga vad som är roligast av Gymkhana och ett vanligt event på tex Sturup. Gymkhana är toppen på så vis att man inte har några hastigheter. När han körde första gången på Sturup åkte han av och det drog med sig en bussning i framvagnen och bärarmsfäste när han gick ut i grusfållan. Det enda som flög av sist på Gymkhana, var tanklocket, vilket visar på att det blir andra sorters skador. 

”Man ska börja långsamt och försöka ta det i sin egen takt, annars är det bara att ut och åka”.

Rasmus har alltså en BMW M3 e46. Tanken när han köpte bilen var att han direkt skulle ut och köra på både gata och bana, samt sakta men säkert uppgradera bilen. På första körningen, i september 2017 på Sturup, när han skulle förbereda bilen inser han att bakvagnen håller på att lämna karossen. Detta menar Rasmus är ett ganska vanligt fenomen på e46:orna. Efter den händelsen bestämde sig Rasmus för att göra vid karossen riktigt genom att svetsa upp och förstärka det. I samband med det gjorde han även vid bakvagnen med bussningar och diffen gjordes om, bytt utväxling och diffbroms. Han har fortfarande lamelldiff men ingen förspänning och fyra lameller istället för två. Detta funkar jättebra både till gata och bana. 

I och med att Rasmus använder sin bil till både gata och bana, gäller det att hela tiden kompromissa ganska mycket. Han har ingen fullbur i bilen utan den är reggad för halvbur. Han hade helst svetsat den eller köpt en riktig halvbur och reggat in med det. Men tid och ekonomi gjorde att han valde en skruvbur. Målet är att få in en helbur i bilen men då måste han hitta en trevlig besiktningsman som kan ta bort heltypsgodkännande på bilen. Det finns e46 M3 som inte har något heltypsgodkännande men hur dem har gjort det vet inte Rasmus men det går ju uppenbarligen. Andra saker man måste kompromissa med är att se till att airbags systemet är komplett så att inga lampor lyser, allmän belysning, rutorna ska gå upp och ner, elspeglarna ska fungera. I och med att Rasmus kör bilen på gata så får man inte ha några varningslampor på besiktningen. Just nu lyser varning för både ABS och airbags men det är för att han inte är klar med skruvandet i år. PC Slang & Maskiner AB har hjälpt honom att bygga ett bypasskit till hans ABS-enhet. Om han rycker höger fram, ABS-givare, så fungerar bilen utan att gå i limpmode och han har ingen ABS.

”I och med att jag tycker väldigt mycket om BMW och tycker om e46 så vill jag heller inte flippa ut eller spåra ut för mycket, utan försöka hålla BMW-design på fälgar”.

Nu kör Rasmus med R2-25 med 9,5 runt om för enkelhetens skull. Det har också med ekonomin att göra. Han hade fått mer styrvinkel om han hade haft smalare fälg fram men det är skönt att kunna skifta fram och bak. Växelspaken är från Coolerworx, vilket är det tredje spakstället han använder. 

”Ska man handla något så ska man handla med kvalitet från början, annars kommer man få äta upp det”.

I framvagnen kör Rasmus på SLRs framvagnskit, vilket han tycker är ett väldigt fint kit, väldigt bra finish på grejerna och det fungerar väldigt bra ihopa med BMW. Man kan ställa det på olika grader, upp till 75, men han har styrstopp på sin. Man kan även ändra ackermann om man kör drifting eller racing osv. Rasmus kör med ett kit som är anpassat för bana men han tycker det är mer allsidigt plus att han då kan köra en krängningshämmare fram, som många drifters kanske undrar varför men han menar att det hittills fungerat väldigt bra för honom. Det finns inte en gummibussning kvar i bilen och allt krut har lagts på chassi. Under huven är allt samma standard som när Rasmus köpte bilen, med 343 hästar. 

”I min värld är chassi a och o för att köra och sladda. Då är det strunt samma hur många hästar man har”.

Att ha en bil som man kan köra både till och från banan tycker Rasmus är smidigt och handlar också om ekonomin. Du ska kunna ta din bil, köra till motorbanan, köra en hel dag sen köra hem. Man ska slippa skaffa BE-kort, slippa skaffa en dragbil med en trailer. På detta sätt anser Rasmus att man får så mycket tid som möjligt med sin bil, sen behöver all tid inte vara på ställ eller i 120km/h. Det kan vara att bara glida ner till havet eller var som helst (nu är det kanske inte den tystaste bilen att glida i men det finns öronproppar). Men just att kunna använda den mycket är det som är tanken, användarvänligt. Man ska kunna åka och handla mjölk om man vill utan att det ska vara omständigt. Vidare menar han att det är lätt att man tappar glöden och då blir det väldigt mycket jobb för väldigt lite körande. Att Rasmus tycker väldigt mycket om BMW går inte att ta miste på och e46 M3 har alltid varit hans drömbil. Han vill inte fördärva balansen i bilen genom att göra för mycket modifikationer. Det ska vara ett chassi som känns som en M3:a fast bara lite bättre, lite mer gjort för drifting. 

”Detta är en pojkdröm men bara det att man inte är pojk längre”.

Skulle du kunna återställa den i originalskick?
”Ja, det finns ingenting som är kapat i den. I samband med besiktning får man byta ut stolarna och ratten, till original, eftersom de kräver det”.

Har du en favoritbana att köra på? Alternativt favoritkurva? (Fråga från DriftZone)
”Jag har ju bara kört på Sturup och Gymkhana på Vallåkra som är ett flygfält. Men på Sturup är ju över krönet som ger den absolut bästa känslan när man lyckas hitta linjerna där. För mig som inte har så mycket hästar så är det extremt viktigt att jag hittar rätt linje. Får jag inte rätt linje, då kommer jag inte kunna komma ut hela vägen på den långa vänstern där sen. Målet är ju nu när jag byter kylare och oljekylare att jag ska kunna köra hela banan på Sturup vilket jag inte kunnat nu då bilen sticker i tempen”.

Är det någon annan bana du skulle vilja besöka?
”Jag har hört gott om Hultsfred Drifttrack att den ska vara teknisk. Jag gillar verkligen när det är tekniskt och det är jättekul. Men det finns fortfarande utveckling på Sturup, som är min hemmabana, där jag ska lägga mest krut nu 2020. Verkligen lära känna min bil och finlira med chassit. För det är någonting jag verkligen tycker är kul med chassi-inställningar eftersom det påverkar bilen extremt mycket hur den beter sig på banan och som sagt, man kan ha vilken motor som helst men har man rätt chassi så kan man åka och sladda helt enkelt”.

”Jag tycker det är bra att få komma och köra en hel dag, ha ett snabbt avbrott och sedan avsluta dagen med någon tävling. Det är alltid kul att köra och tävla lite”.

Frågan som Rasmus Larsson vill ställa till nästa förare, Tim Persson, är: 
Vad är skillnaden mellan att köra BMW-chassi och Volvo-chassi?

Text: Amanda Ewesson – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se