Reportage: Angry Drift Team

0
455

Dagens reportage tar oss till trakterna kring Mjölby, där finns ett gäng som de flesta har sett och pratat med. Vilka är dom? Vi pratar om Angry Drift Team. Dessa fem kompisar som utgör teamet har – trots namnet, aldrig långt till ett skratt.

Foto: Angry Driftteam

Vi tog kontakt med teamet och ställde lite frågor….

Så vi tar historia först, hur kom Angry Driftteam till?

– Allt startade i mjölby 2012 med ett gäng kompisar och en facebook grupp, denna facebook grupp visade allt runt om oss vad motorsporter har att erbjuda så som: drifting / dragracing / garage kvällar / mekar bilder / is körningar o framförallt “då” våra gatulagliga bilar som var lite lätt trimmade.

Namnet Angry Drift Team vart aktuellt när vi slog ihop oss som Team, vi hade ett par förslag på listan men när Joakim Dalle Dahlqvist föreslog Angry Drift Team (ADT) var det klart vad vi skulle heta.

Gänget består idag av 5st medlemar: Raymon Gustafsson / Joakim Dahlqvist / Mattias Eriksson / Joakim Hallberg / Robin Orre Ebbesson och bilarna vi kör idag är så ombyggda både chassie och effektmässigt att aldrig klara en vägbesiktning igen, dessa är rena banbilar och teamet har växt socialt o namnmässigt runt om i sverige nått enormt!

Ok, men om ni presenterar Er lite mer, vilka är ni?

Joakim Dahlqvist:

– Jag är 28år, Bor i Mjölby, Kör Audi A4 quattro som bruksbil. Jag föll för sporten när jag för första gången fick åka med en SM tävlande i drifting på mantorp park! Det var de grymmaste jag vart med om och efter det började intresset att ha ett eget team och trimmad bil som bara skulle gå på bredden

Raymon “RayRay” Gustafsson:

– Jag är 30 år, Bor utanför Väderstad, Kör bmw E60 som bruksbil. Mitt intresse för drifting startade 2010 tack vare Mattias Eriksson faktiskt. Vi tog varsin bil och åkte till Actionmeet på mantorp park och körde konbana, jag med en Volvo 740 turbo med något uppställt ladd och lyckades vinna den åtrovärda troffen “Drift King” men de var först 2013 när teamet startades som jag började mer seriöst med driftingen.

Joakim Hallberg:

– Jag är 29år, Bor i väderstad, Kör volvo v70 som brukis. Var med från starten o hjälpte till med det mesta. Körde banracing då men när den bilen såldes så började jag bygga på en driftingbil 2013 som blev klar till säsongen 2016 då jag hade premiär på driftingbanorna.

Robin Ebbesson:

– Jag är 30år, Bor i ödedshög, Kör en Skoda oktavia som brukis. Började 2008 när jag fick köra drifting uppvisning på action meet, sen var man såld!

Mattias Eriksson:

– Jag är 29år, Bor utanför Motala, Kör en Volvo 745 16v som brukis. Vart fast i driftingen efter att sambon anmält mig & tvingade ut mig på konbanan på Action Meet 2009. Sedan dess har jag kört varje år & har bytt från första bilen som var en volvo 244 till en 745 16v för att sluta med en volvo 245 -78 med 16v turbo.

Fem trevliga grabbar, vad händer just nu i ert garage?

Garaget hos Dalle:

– I mitt garage har de vart full rulle med att bygga bur i ny driftbilen och custom Grenrör och övriga skapelser för att bli färdig med vad jag anser ett udda projekt till banorna 2017

Garaget hos Ray Ray:

– I mitt garage har det Fokuserats på att få bättre kylning till iår så stor alukylare har införskaffats och orginal monterats bort, kylaren har nu fått ta plats i bagaget istället.

Foto: Angry Driftteam

Garaget hos Hallberg:

– Hos mig har det varit lugnt. Bilen fungerade när säsongen avslutades så det har fokuserats på familj o hus.

Garaget hos Ebbesson:

– Fullt upp , både i garaget och huset. Har plockat ner hela bilen ör ombyggnation, Bl.a Breddningskit, Burbygge och motorbygge är på G.

Garaget hos Matte:

– Stressen är på topp & alla nerver utanför kroppen! Burbygge på gång vilket ledde till att halva bilen måste svetsas ihop först! Men skam den som ger sig, det kommer bli gör-bra. Ska även svetsa ihop WG-röret så jag slipper att det spricker varje tävling samt byta växellåda.

Vilka planer har ni som team i år?

Dalle:

– I mitt tycke bara ösa på som vi gjort i vanliga fall, updateringar med filmer o bilder så alla runt om ser vad vi grejar med! Det största målet är väl att få ut alla i teamet på banan o försöka jobba in oss på nått grymt som gör oss mer omtalade nämligen jobba in oss på att köra “drift train” när vi vistas på banorna.

RayRay:

– Jag kommer börja köra en serie iår (Drift cup pro) för att ev senare gå över till RM.
För övrigt håller jag med Dalle.

Hallberg:

– Planen är att köra lite men även att bygga lite på en ersättare till dagens bil.

Ebbesson:

– Målet 2017 är att slå ihop frugans bil lite snabbt o kunna få lite körtid med den.

Matte:

– Kommer 2017 att satsa på RM tävlingarna samt Gatebil i såväl Sverige som Norge. Kommer nog även att synas på de mindre banorna o evenemangen oxå.

Man hör ofta att ni hjälper andra, har ni egna evenemang som ni vill göra?

– ANGRY DRIFT TEAM har hjälpt många under åren! Vi står alltid till hjälp med däckmaskin på event och folk vet att vi mer eller mindre har delar med oss i våran buss för ar att få ihop en extra bil. Vi har hjälpt höjdare så som Blacksmoke o Temu även Johan Skogsby, Calle Linnarson m.m med diverse service/ verktyg o däckbyten! Vi har hjälpt till på diverse event tidigare, vi har ännu inget planerat mer än att vi blir förfrågade då och då att komma och showa.

Vi vill hålla flera event där vi började för några år sen, nämligen konbane drifting för dom som ej vågar sig ut eller har hästkrafter för att klara dom stora banorna! Tyvärr har vi letat länge men ingen bra plats o pris för att göra detta möjligt men vi är gärna samarbetsvilliga att hålla eller vara delaktiga i något event.

Berätta  lite om era bilar som finns i teamet?

Dalle:

– Bmw e38 7-serie med m60b40 motor (v8) och turbo, pro-int svetsad bur, soppa system i skuffen , bc coilovers, TB70-04 turbo, Maxxecu. Under uppbyggnad, Uppskattad till ca 600whp

RayRay:

– Volvo 965 med M60b40, TB70-04 turbo, 900cc spridare, M5 låda från E39 ,765 tryckplatta med 4-puckad Sinter, tail 44mm WG, Tail 50mm Dump, FMIC, Kylare bak, Vems, Bränsle: Orginaltank med orginalpump till Catchtank, därifrån 2×044 pumpar.

Effekt: ca 550whp 630nm vid 0,9bar

Hallberg:

Volvo 960 B5234 -01. Borrad till första ÖD 81,4mm och kör med smidda kolvar o H-profil stakar.

Bränslesystem byggt på an8 ledningar med tank o pumpar i skuffen. Laddar just nu 1,9 bar.

TB60, Maxxecu, 1680cc spridare

Ebbesson:

– BMW e46 coupe med s50b30

Smidd botten med h-profil

Planen o målet kommer vara 1000whp

Fullbur och breddning osv

Matte:

– Volvo 245 -78, 16v med super HX40. Nytt B230F block med H-profil stakar. Orginal kolvar. Balanserat & viktat med 765 koppling. Orginal 16v topp med PMM turbokammar. 2200cc spridare samt dubbla 044 pumpar. VEMS styrsystem.

Effekt: 515 hp på bakhjulen & 564 NM på 1.78 bars ladd.

Vad tycker ni om det nya upplägget på SM Serien?

– I dagsläget har vi inte så jättestor koll på upplägget för SM då ingen ska köra SM iår och vi alla har ganska fullt upp med vårat egna just nu.

Skulle det vara intressant med Livestream från SM serien?

– Det skulle bli skitgrymt, vi skulle garanterat kolla hemma!

Vi tackar för pratstunden, och ni alla kommer garanterat se mer av detta team 2017.

Film från deras resa till Gatebil Rudskogen:

Bilder:

This slideshow requires JavaScript.

//Henrik Andersson – Driftzone