Resultat: Kval och elimineringsstege

0
13

Som publik på en driftingtävling så är det ganska lätt att följa med i vissa delar av tävlingen, svårare i andra och helt omöjligt i vissa delar. Vem som vinner är ganska givet, men hur fungerar det med resten av resultatlistan. Hur bestäms den?

Tanken med den här lilla artikelserien i två delar är att räta ut en del av dessa frågetecken och ge lite allmän information om hur det vanligen fungerar. Exemplen nedan kan ni tänka er kommer ifrån en SM/RM-tävling med en 32-bilarsstege, eller annan tävling som går enligt Svenska Bilsportförbundets reglemente.

Kim Fors under kval till SM-deltävlingen på Sturup Raceway 2017. Foto: Henrik Andersson

Kval

Varje driftingtävling börjar med ett kval. I kvalet kör man ensam längs tävlingsbanan och ska försöka träffa alla zoner och så vidare så bra som möjligt. Exakt vad som bedöms kommer vi att återkomma till i en annan artikel. Efter kvalåket får man en poäng av bedömarna, där 100 är max och går ned till 0. Varje tävlande får möjlighet till två kvalåk, och det bästa resultatet av dessa två räknas och man får en kvalplacering.

Kvalplaceringen ligger till grund för vilken plats man får i elimineringsstegen. Det är viktigt att påpeka också att det krävs kvalpoäng för att ta sig vidare till elimineringen. Om man är 32 startande i ett kval, och man får två nollpoängsrundor i kvalet så får man inte starta i elimineringen, trots att det inte finns någon “konkurrens” om platsen.

Vikten av att få ett bra kvalresultat kommer vi att återkomma till.

I vissa serier, till exempel Gatebil Drift Series, norska mästerskapet och Formula Drift, får man också seriepoäng på sin kvalplacering. I Formula Drift är denna poäng mellan 2 och 7 poäng, beroende på placering.

Eliminering

Efter kvalet ordnas förarna in i en elimineringsstege. Under elimineringen kör man som regel twin, det vill säga två bilar samtidigt, en i lead och en i chase. I till exempel i SM (Proint) och RM (Semi Pro) kör man twin, medan man i tävlingar som körs enligt Modified kör battles en och en.

Twin battle under SM-deltävlingen på Sturup Raceway 2017, Victor Joensuu mot Mikael Johansson. Foto: Stefan Lindgren

I elimineringsstegen får den som är bäst i kvalet, kvalettan, möta den som hade sämst resultat, dvs plats 32 i kvalet i vårt exempel. Om ingen finns på plats 32 i kvalresultatet, exempelvis på grund av två kvalrepor med noll poäng, så får kvalettan köra själv, en så kallad bye run. Kvalettan och kvalfyran placeras i varsin halva av stegens vänstra sida, kvaltvåan och kvaltrean i varsin halva av stegens högra sida. Det innebär att toppkvalade förare som tidigast kan möta varandra i semifinal, Topp fyra eller Final Four som man ofta säger i vår sport.

Exempel på elimineringsstege. Just denna är från Gatebil Drift Series på Mantorp Park i september i år. Notera att kvalplaceringen står utanför rutan med namnet, att kvalettan Ivars möter kval-32 Hjalte och hur kvalplaceringarna 1, 2, 3 och 4 finns placerade i stegen.

Det krävs vanligtvis 28 inkvalade förare för att kunna köra en 32-bilarsstege, så placering 1 till 4 i kvalet kan få en bye run i första rundan. Det varierar mellan olika tävlingar om föraren vid en bye run behöver köra runt banan eller bara automatiskt blir flyttad till nästa omgång.

I klasser där man kör twin kör den som är bäst kvalad alltid sin lead-runda först. Det innebär att kvalettan kör lead först i alla sina battles och att kvaltvåan kör lead först åtminstone fram till finalen. Möts kvalettan och kvaltvåan i finalen så är det således kvalettan som börjar i lead.

Föraren som vinner går vidare till nästa omgång, och den som förlorar åker ut och har kört färdigt för dagen. Den enda undantaget där är semifinalerna, där de båda som förlorar går till en battle om tredjeplats. Vinnarna går givetvis vidare till finalen.

Det här var första delen av två om resultat i en driftingtävling. I nästa kommer vi att prata om tävlingsresultat och seriepoäng.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson, Stefan Lindgren – DriftZone.se
Grafik: Erika Näsberg – DriftZone.se

Webredaktör för DriftZone. Fotograf i grunden, som bor i Bergeforsen utanför Sundsvall. Bevakar allt som händer i närområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.