Rickard Ivars: “Framtiden är öppen”

Rickard Ivars, fick vi bekanta oss med redan 2014. Denna talangfulla förare som har ett förflutet inom “rakt fram körning” med diverse vassa maskiner, ställde upp i Drift SM 2014.

Rickard Ivars. Foto: Henrik Andersson

Redan första tävlingen så fick vi se han vara med och fightas högt upp, hans körstil är vass och aggressiv, men samtidigt också läcker att se. Under säsongen 2014 så blev Rickard totaltrea i serien och årets Rookie, en utmärkelse som han klart förtjänade då han var alltid med kämpade om framskjutna placeringar i varje tävling.

Men det var inte bara hans fräna och underhållande körstil, som brändes fast i driftingfansens minne. Det var en stor händelse under Gatebil när Fredric Aasbo och Rickard Ivars krockade, eller rättare sagt när Aasbo krockade in i Ivars bakdel (bilens bak alltså). Detta inträffade på Gatebil Mantorp i Juni 2014.

Foto från Rickard Ivars

Smällen var så kraftig så att bilen blev helt obrukbar och enda sättet att få ut den på banan igen, var att byta bakdelen. Många var med och hjälpte Ivars så han till slut kunde byta ut den skadade bakdelen, och återigen ställa upp i resten av säsongen 2014. Resultatet blev en hedrande tredje plats samt årets rookie.

2015 så fanns Rickard med i Team Raidopower, tillsammans med bla Fredrik Sjödin. Denna säsong så hade Rickard, med hjälp av teamet och Tokan Bielkelof byggt ihop en helt ny Nissan S14 kaross, motorn som är från BMW och utvecklar över 1000hk flyttades över från den gamla bilen. Men man hade en del strul med bilen, och fick aldrig till inställningarna under säsongen. Så 2015 blev inte alls som Rickard hade planerat, han slutade på 18:e plats. Alla som sysslar med motorsport, vet att det lätt kan bli säsonger där inget fungerar som det är tänkt och allt bara går fel.

Rickard Ivars. Foto: Henrik Andersson

Vi tog kontakt med Rickard Ivars och ställde lite frågor.

2016 var ett år du inte sågs tävla i SM, vad var anledningen till det?

– Jag bestämde mig under 2015 att ta ett viloår. Men körde några tävlingar som Elmia, Gymkhana och Gatebil Rudskogen och Mantorp. Tävlade även en tävling i spds , finalen på Mantorp under gatebil. Då kom jag 3:a.

Berätta lite om bilen du har?

– Bilen är en Nissan S14. Motorn är en S38B38, 1020 hästar på hjulen och 1200 newton. Inga konstigheter egentligen, smiddt innehåll, dyr turbo och sås+tändning till det

Vad har du gjort med bilen i vinter, och vilka planer har du med bilen inför 2017?

– Har faktiskt inte gjort mycket alls, en ordentlig service. Där vi har gått igenom bilen och bytt slitdelar, mer har inte gjorts. Planeringen för bilen är ny grafik från VNVinyls, utöver detta så är det inget mer i planering för bilen.

Övriga planer inför säsongen 2017? Kommer du att tävla?

– Min plan är att jag ska satsa, men hur mycket det beror på om jag får tag på mer hjälp från sponsorer. Vad jag vet idag är att jag kommer köra Gatebil serien, Elmia i påsk och Gymkhana drift i höst.

Drift SM?

– Här är det öppet, kan jag hitta mer hjälp från sponsorer så absolut. Då kör jag hela serien. Men i dagsläget så känner jag inget begär efter att jaga “SM-poäng”. Dels av budgetskäl, det blir så många tävlingar, med Elmia, Gymkhana och Gatebil. Känner att jag vill kämpa mer mot den Nordiska eliten.

Ok en sista fråga, vad tycker du om det nya upplägget i Drift SM?

– Upplägget tycker jag är spännande. Om förarna ifrån SM-2015 ger sig på en full SM-serie igen, då skulle jag tycka det var intressant. Samtidigt som jag förstår hur viktigt det är för driftingen i Sverige med en stark SM-serie.

Vi önskar Rickard Ivars lycka till såklart, och avslutar artikeln med denna hälsning.

– Under 2016 så gjordes det faktiskt lite nytta med chassieinställningar, den blev assnabb trots vanliga Kinapuckar, så jag vill hälsa alla, att passa sig jävligt noga nästa säsong, avslutar Richard Ivars.

//Henrik Andersson – Driftzone.se