Rickard Johansson om ICMS-konferensen

0
94

Rickard Johansson är en auktoritet i Sverige inom säkerhet inom motorsport. Nu har Rickard varit på konferens i USA och vi får höra lite nyheter därifrån.

För er som inte känner till det verkar Rickard Johansson och hans kollegor i Xtreme Rescue Team, som sköter säkerheten på en stor mängd motorsportevenemang runt om i Sverige. För oss som mest är intresserade av drifting har vi bland annat sett dem på Gatebil på Mantorp Park. Rickard själv sitter även som adjungerad i SBF:s driftingutskott.

Säkerhet inom motorsport handlar om flera delar, där en del är att lära sig om vad man i förväg kan göra för att förhindra skador om en olycka skulle ske. Där hittar vi till exempel olika reglementen för personligt skydd. Om olyckan skulle vara framme, gäller det dessutom att kunna hantera den på rätt sätt, med rätt utrustning och inte minst rätt utbildad personal.

En del av Xtreme Rescue under Gatebil på Mantorp Park

Du har varit på konferens, kan du berätta vilken sammanslutning det var som arrangerade?
-Konferensen arrangerades av ICMS som står för International Council of Motorsport Sciences. ICMS är en icke vinstdrivande organisation som består av medlemmar som alla har en professionell anknytning till motorsportssäkerhet, motorsportsräddning och motorsportsmedicin. Vi är cirka 190 medlemmar som kommer från i stort sett hela världen och representerar de flesta organisationer såsom FIA, Nascar, Indycar, BTCC och många fler. Det som samlar oss är att alla är mycket engagerade inom allt som rör säkerhet och motorsport.

Var det blandat både teori och praktik?
-Första två dagarna på konferensen var teoretiska med föreläsningar. Tredje dagen kallas för Race Track Safety Program och är mixad med föreläsningar och praktiska moment. Tredje dagen hölls på Dallara i Indianapolis. Dallara är de som tillverkar alla chassin till Indycar. Fjärde dagen var mötesdag och en chans att titta på nyheter på PRI-mässan.

Under en insats på Gatebil på Mantorp Park, där ett hål i motorblocket orsakade brand. Föraren och passageraren var fysisk oskadda efter händelsen.

Berätta om några fokusområden som diskuterades.
-Det vi pratade om mest var hjärnskakning. Vi ser en kraftig ökning av hjärnskakning inom de flesta sportgrenar. Vi har precis börjat att ställa samman den data som finns och det finns några studier som kollat på detta sammanhang och som man tror nu så är det en mix av att fler använder nackskydd och att vi är bättre på att kolla efter det efter krascher idag. Förr absorberades energin i nacken och det innebar såklart skador på nacken. Nu transporteras energin vidare in i skallen. Nackskyddet är fortfarande enormt bra och i mina ögon ett självklart skydd. Men vi jobbar med att hitta bättre sätt att diagnosticera och rehabilitera hjärnskakning. Idag ser vi på denna skada på samma sätt vi ser ett pajat korsband. Man rehabiliterar skadan stegvis. I år tittade vi även på barriärer och avåkningszoner. Det dyker kontinuerligt upp bättre program för att beräkna avåkningszoner och utforma barriärer.

Du berättar i era sociala medier att du får nya roller inom ICMS. Berätta lite vad det är för roller.
-Jag är sedan tidigare en av fyra medlemmar i det vi kallar för Rescue Working Group. Där vi för närvarande jobbar med en räddningsmanual som ska vara applicerbar för i stort sett hela världen. Vi som är i denna grupp är från Irland, Sverige, USA och Australien.
Jag är tillfrågad om att kliva in i ICMS:s Educational Board. Det är en nyinstiftad funktion där vi kommer att jobba med vilka teman och ämnen vi vill lyfta inom ICMS i framtiden.
Sedan så kommer jag att vara involverad i arbetet kring hemsida och sociala medier som vi ska ta tag i.

Vilka speciella utmaningar ser du för förarsäkerhet inom drifting kontra exempelvis traditionell racing?
-Att köra drifting innebär att du kör rakt fram men med bilen vinklad i 90 grader. Det gör att vid kollisioner och räckesträffar så har vi en kraftigare påverkan på nacke och rygg än om vi kör in i hindret rakt framifrån. Tittar vi på brandfaran så är det att vi i driftingen bygger våra egna bilar medan man i racingen köper mer fabriksbyggda bilar. Detta gör att vi pushar hårt för interna släcksystem.

Togs någon eller några av dessa utmaningar upp på konferensen?
-Skillnaden i mellan olika utformningar på banor och valet av barriärer. Idag vill vi jobba med mer absorberande barriärer som tar upp energin. Det som ett komplement till betongbarriärer som rätt placerade är ett bra skydd.

Vad händer inom Xtreme Rescue inför säsongen 2019?
-Vi satsar på för fullt inför 2019. Kalendern fylls på med rask takt. Vi har några nya spännande uppdrag som vi kan berätta mer om inom kort. Vi fortsätter vårt samarbete med Mantorp Park och kommer att vara på de flesta av deras arrangemang. I år hade vi 62 evenemang och tyvärr fick vi tacka nej till ett flertal då tiden inte räcker till. Vi som driver detta har ju våra heltidsjobb att hinna med också. Vi satsar på att fortsätta utveckla oss med både kompetens och utrustning. Vi håller på med lite tester av olika blad för att bättre klara av material såsom borstål, kolfiber och kevlar. Vi jobbar även med att ta fram en lite smidigare losstagningsbräda i kolfiber som kan underlätta vårt arbete. Vi klurar och funderar hela tiden på hur vi kan bli bättre och hur vi kan vara med och ta fram bättre rutiner och utrustning. Vi vill verkligen vara med och dra sporten framåt. Tyvärr skulle vi nog vilja kunna göra mer. Men detta arbete är något som vi bekostar själv och då får det ta den tid det tar.

Något du vill tillägga?
-Jag vill börja med att ge en eloge till driftingen för att vi är den sportgren som tänker säkerhet mest. Alla utövare är öppna att våga prata om säkerhet och att det klimatet finns är så viktigt. Mitt fokus är att skapa en säker bilsport för alla er utövare. Just nu jobbar vi med räddningsreglemente för att ni ska veta vilken nivå ni får på räddning och säkerhet. Vi jobbar kontinuerligt med att hålla koll på vilka skyddsåtgärder som dyker upp på marknaden och vilka som kan vara intressanta att implementera i driftingen. Nu laddar jag för att passa på att hinna med att utbilda så många som möjligt innan säsongen startar. I driftingen kommer vi att ha en CL-kurs och vi jobbar för en räddningsutbildning under våren om allt går i lås. Passa på att följa oss på Instagram och Facebook så kan ni se allt vi pysslar med under året.

Vem är Rickard Johansson?

Rickard Johansson. Foto: Tierp iDag
Med 17 års erfarenhet inom motorsportsräddning och 300 tävlingars erfarenhet är Rickard en av de mer erfarna inom motorsportsräddning och säkerhet. Rickard jobbar till vardags som befäl inom räddningstjänsten och är specialiserad på losstagning och trafikolyckor.

Rickards meritlista inom motorsporten innefattar chefsfunktioner på SM-mästerskap i 6 sportgrenar samma år och han har jobbat med STCC, V8 Thundercars, Rally SM, Gatebil och Mantorp park samt många fler. Han har arbetat med utveckling av motorsportssäkerhet och varit inblandad i utveckling och implementeringen av Hybridskyddet, EJECT, TTA(Solution F), SSAB DOCOL samt många andra av de produkter som ni ser idag i motorsporten.

Rickard är en av grundarna och ägare av Xtreme Rescue Team som är Nordens största räddningsteam för bilsport. Med mer än 60 event och tävlingar på en säsong så jobbar de med Gatebil, Mantorp Park, Timeattacknu, Rally-SM, STCC, Drifting-SM, Svenskt Sportvagnsmeeting och flertalet andra av de största aktörerna. Rickards involvering sträcker sig även utanför Sverige. Han är den första nordiska medlemmen i ICMS och har idag ett nätverk och projekt som sträcker sig över de flesta kontinenter. Som medlem i Svensk Bilsports Driftingutskott med ansvar för säkerhetsfrågor och rådgivande till andra utskott så har Rickard utbildat i och påverkat mycket av den säkerhetsutveckling vi har sett inom svensk motorsport det senaste decenniet.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se, Tierp iDag