Röksugna danskar

0
398

 

Under de sju drifting event som jag har fått möjligheten att fotografera, sedan hösten 2015, har jag mött många engagerade driftingförare och team. Jag har hittills endast fotograferat på Sturup Raceway i Skåne och merparten av teamen som jag har mött har varit från Danmark. De är glada och hjälps åt i depån och delar gärna med sig av sina kunskaper om banan och bilarna.

Mads Andreasen reser från Norra Jylland för att få köra på Sturup Raceway. Foto: Björn Billsten
Mads Andreassen i en chase bakom Mattias Bengtsson. Foto: Mogge Ågren

Motivationen att få så mycket körtid som möjligt märks tydligt när teamen kommer tidigt på morgonen till banan. En del kommer med ombyggda bussar och andra med bilarna på trailers. Alla har med sig många däck som ska användas innan eventet är slut. Bland annat håller den danska performance shopen Jocks två event varje år på Sturup Raceway.

Skåne, Kadikis, mot Danmark, Hansen, i kampen om Skåne. Foto: Björn Billsten
Kadikis mot Hansen, i kampen om Skåne. Foto: Mogge Ågren

 

Danska förare söker sig till Sverige

Många danska förare ser Sturup Raceway som sin hemmabana eftersom banan är rolig och utmanande. En annan anledning är också för att det hålls en hel del drifting event på Sturup Raceway.

Förarna som jag har pratat med kommer från hela Danmark. En del bor nära Öresundsbron, som är en naturlig länk mellan Sverige och Danmark, medans flera kör hela vägen från Fyn eller Jylland. Detta innebär en enkel resa på upp till 50 mil, för en dags drifting på Sturup Raceway.

Det kommer även hängivna supporters från Danmark till de event jag har varit på. En del kör även dit med sina modifierade bilar.

Christian Christensens Mazda Mx-5. Foto: Björn Billsten
Christian Christensens Mazda Mx-5. Foto: Mogge Ågren

Många bilmärken och ännu mer hästkrafter

I Danmark finns det många driftingförare och merparten av dessa har utövat sporten i många år. De allra flesta har haft motorintresset sen barnsben. En del började drifta på gatorna medans andra hellre valde att göra det på en bana. När man har gått runt i depån på Sturup Raceway så har man mötts av en stor variation av bilar. Det finns bland annat olika modeller av Bmw, Nissan, Toyota och Mazda. Bilarna är välbyggda och det syns att teamen lagt ner mycket tid och pengar.

“Jag lever och andas drifting, det går inte en dag utan att jag gör med något som har med drifting att göra” säger Christian Christensen, som kör en av världens galnaste Mx-5or.

Den är byggd under elva månader i ett litet garage, ståendes på fyra pallblock och med mycket vilja samt en begränsad budget.

BMW E36 med full lock. Foto: Björn Billsten

 

Foto: Mogge Ågren

Från gräsrot till internationell satsning

Engagemanget att få utöva drifting är den samma bland svenska och danska förarna men förutsättningarna att kunna köra i Danmark är inte densamma, om man vill köra på en riktig bana. Det finns danska event som hålls på industriområden eller stora parkeringsplatser, men de som vill utöva mer är grassroot-drifting eller köra på bana får se sig om efter andra alternativ runt om i Europa.

Många av förarna är mycket konkurrenskraftiga och har tävlat ute i Europa och medverkat i drifting event i Sverige och Norge.

 

S13 med Sil80-front. Foto: Björn Billsten

Skandinavisk driftingserie

I Sverige har vi ett växande mästerskap med både RM och SM. Detta är raka motsatsen mot vad som erbjuds för de danska förarna. Sedan 2017 har det inte funnits något mästerskap och den gamla serien drevs bland annat av förare som deltog i serien.

Något som är viktigt för de som vill tävla är att det genomförs seriöst. Avståndet till de olika banorna är också ett problem. Det finns en önskan om att ha en dansk driftingserie, men nästan ingen förare har  förhoppning om att det kommer bli av på grund av driftingen anseende i Danmark.

“Drifting i Danmark skulle kunna bli hur stort som helst om vi bara hade haft arrangerade drifting event eller en serie igen” menar Mads Andreasen.

En del av de förare som jag har intervjuat vill gärna ha en skandinavisk serie och de ser inga hinder med att få köra långt för att få delta i seriösa tävlingar. Ett förslag som jag fick var att ha fem deltävlingar uppdelade i Danmark, Sverige och Norge.

Ett annat förslag var att göra något liknande den irländska serien med två olika klasser, tekniska banor och locka dit mycket publik.

“Locka dit publiken, så kommer sponsorerna att dyka upp och pengarna från sponsorerna kommer hjälpa oss att föra drifting till nästa nivå” anser Mads Andreasen

William Guldager i sin Toyota Soarer. Foto: Björn Billsten

Drifting är en seriös motorsport

Flera danska förare berättar att drifting inte ses som en seriös motorsport i Danmark vilket medför att man inte tar denna motorsport på allvar.

“Det värsta med dansk drifting är att nästan ingen av de riktiga racerbanorna tillåter oss att köra där på grund av att drifting fortfarande inte ses som en riktig motorsport” förklarar William Guldager.

Hur framtiden ser ut vet ingen av förarna som jag pratat med, men alla vill utvecklas och få köra så mycket som möjligt. De som vill tävla har redan börjat planera 2018.

Fast att alla anser att drifting borde ses som något seriöst och de inte har de bästa förutsättningarna för att få utföra sin motorsport, så är de positiva och längtar tills nästa gång de får komma ut på banan igen.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se, Mogge Ågren – DriftZone.se

Björn Billsten
Skribent - Fotograf | Balsby |