Röster från Hamrebanan

0
93

I helgen som gick besökte DriftZone Hedemora och Hamrebanan. Där träffade vi på förare i depån för att ställa lite frågor till Christian Erlandsson, Johan Ingvaldsson och Philip Ågren. 

Vad tyckte du om helgens körning?

Erlandsson: ”Tycker det va mycket bra körning ifrån många”.

Vad tycker du om banan? 

Erlandsson: ”Jag gillar verkligen Hamrebanan dit kommer jag åka snart igen. Den va en teknisk banan med snabba transition och sen fick fjädringen jobba mycket vilket är en viktig sak och lära sig. Gillar banor som har nivåskillnad på Drifting slingan”.

Ingvaldsson: ”Banan är trevlig. Jag hade lite svårt att komma in i den i början men sen pinnade jag upp en växel till så funkade det riktigt bra”.

Ågren: Banan är teknisk och jag tycker att den är rolig. Den är inbjudande till twin drifting så absolut en rolig bana”.

Hur lyxar du till det när du är på ett event?

Erlandsson: ”Hmm, tar in på hotell kanske”.

Ingvaldsson: ”Att ha med sig ett gott gäng, det har jag alltid försökt sträva efter. Att ha bra mekaniker, handplockat folk för att det ska funka bra, som jag vet sköter bilen och mig.

Ågren: ”Nu är vi här över dagen bara så det blir mest en kul far & son-grej just idag. Annars brukar det bli någon öl på kvällen men man går och lägger sig tidigt för att orka köra dagen efter”.

Hur laddar du upp/förbereder dig inför körning? 

Erlandsson: ”Haha, det är inte min starka sida men pratar mycket med min spotter”.

Ågren: ”Jag packar bilen, lastar, ser till så jag har nya ostar på fälgarna, tvättar bilen”. 

Vad har du får mål med eventet?

Erlandsson: ”Att få träna på ”chase” men detta va min första körning i år så va mest att man skulle bli lite varm i overallen”. 

Ingvaldsson: ”Att få lära känna bilen igen, den nya dämparen och växellåda, att allting skulle funka bra. Det var lite ovant de första två varven men sen satt det nästan som vanligt faktiskt. Så det va väldigt lärorikt och kul att bli medbjuden. Väldigt trevligt! Jocke och jag har ju kört rätt mycket ihop i RM och sen körde vi diesel tillsammans på Gatebil för hur många år sedan som helst”.

Ågren: ”Dels ville jag kolla att bilen fungerar och går bra. Sist jag va här hade jag ingen krängningshämmare på bak och då kände jag att det gick konstigt. Nu ville jag bara ha det bekräftat att det var det som påverkade bilen och det var det. Det gjorde stor skillnad. Skillnaden med att köra utan var egentligen ett slarvfel för själva muttern eller bussningen hade försvunnit så då fick jag köra utan förra gången men kunde inte hålla alls lika mycket gas. Den ville mer rotera då så man fick vara väldigt avvaktande i körningen mot vad jag kan vara nu. Nu kan jag vara lite mer aggressiv”.

Har du några ritualer innan du ska köra? 

Erlandsson: ”Nej inget större men försöker komma in i en speciell andning som jag har fått lära mig hos min mentala racecoach”.

Ingvaldsson: ”Nej, det har jag väl inte. Ber en bön varje gång jag slår igen huven för att allting ska hålla, haha”.

Ågren: ”Jag fäller ner visiret på hjälmen ganska många minuter innan jag ska ut och köra just för att vänja synen. Sen brukar jag sitta och blunda lite för att slappna av och skärma av lite”.

Text: Amanda Ewesson – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se