Ryan Sage om DMEC: “Det var en riktigt häftig upplevelse!”

0
114

Vid den senaste deltävlingen i Drift Masters fanns Ryan Sage på plats. Ryan är en av grundarna till Formula Drift och därmed en mäktig person inom driftingvärlden. Vi kontaktade Ryan för att få höra hans synpunkter om driftingen i Europa.

Om vi börjar hemma, vad tycker du om säsongen i Formula Drift så här långt?
-I stort så har det varit en fantastisk säsong. Det har varit väldigt inspirerande att se teamen anpassa sig under off season och komma ut välförberedda och skapa fantastiska tävlingar. Fansen har varit väldigt stöttande i år och vi har haft stor publik, även på nya tävlingar som i St. Louis.

Du besökte Torún i Polen för att se Drift Masters European Championship (DMEC) där. Var det ditt första besök för att se europeisk drifting?
-Ja, det var mitt första besök i Europa med drifting som huvudfokus.

Vad är dina spontana intryck av DMEC? Tävlingen i Torún och serien i allmänhet?
-Det var en riktigt häftig upplevelse! Förarna hade en sån passion som jag tyckte var väldigt tilltalande. Tävlingen var riktigt bra. Bilarna var väldigt varierande och unika, vilket jag tycker är symboliskt för drifting.

DMEC har en variation av banor, från små tekniska banor i olika stadion, till stora, högfartsbanor. Vad tycker du om det?
-För mig är det väldigt viktigt. Det är väldigt lika med hur vår serie, där du har olika banor och man får en känsla för vem som kan leverera bra under vilka typer av förhållanden. Jag tycker att det gör mästerskapet mer spännande och det är också väldigt högt på prioriteringslistan för seriens promotor. I alla fall är det så för oss.

James Deane leder nu både Formula Drift och DMEC. Ser du fler förare från DMEC i Formula Drift kommande år?
-Det hoppas jag verkligen att vi får se. Det finns rykten, och givetvis, vi har ju samarbeten med DMEC, IDC och BDC i området, så det finns en färdig modell så att förare som vill komma över kan göra det. I vill inte spoliera överraskningen för någon som planerar en säsong i USA, men jag ser det som sannolikt att vi kommer att se fler förare som kommer över, och vi välkomnar dem i allra högsta grad.

Har ni från FD också ögonen på annan europeisk drifting? Till exempel den nordiska serien Gatebil Drift Series, där era domare Ryan Lanteigne och Brian Eggert varit bedömare? Och ser ni det som ett sätt att sprida sättet ni ser på drifting eller är det mer ett sätt att hålla koll på världen i övrigt?
-Var helst vi kan skapa kontakter och allianser med organisationer som ser på saker på samma sätt som vi gör, så gör vi det. Vi försöker inte att pusha ut någon FD-centrerad ideologi, men eftersom vi har varit med ett tag och verkar på världens största marknad, så tror jag att vissa promotors tycker att vi har kunskap som de kan dra nytta av. Bedömning är en av dem, men också när det gäller bilbyggen och tekniska frågor. Jag tycker till exempel att det senare är speciellt viktigt, om vi vill skapa möjligheter för förare och bilar att gå mellan serierna. Generellt sett så tycker jag att om det globala drifting communityt är på samma nivå överallt, så är det positivt. Även om sporten har funnits ett tag nu, så har den en bit kvar till att bli erkänd och respekterad på det sätt vi tycker att den borde vara.

När det gäller media och att sprida Formula Drift till driftingfans över hela världen så jobbar ni hårt. Bland annat med korspublicering av live stream-sändningar på Facebook. DriftZone är en kanal där man kan se era tävlingar. Hur ser du på media och sättet att nå ut?
-Det där är en väldigt viktig fråga och det är en som jag själv har ett stort intresse för. I USA så växte Formula Drift i princip fram tillsammans med att sociala medier uppstod. Så för oss är det här ett område som är mycket viktigt, att nå och utveckla nya grupper av publik. Samtidigt så sker det en konstant förändring av hur innehåll skapas, och ännu viktigare, distribueras. Jag tycker att det är en öppen fråga vilket som är det bästa sättet att distribuera innehåll just nu, speciellt livesändningar. Plattformarna, möjliga partnerskap, exklusivitet, icke exklusivitet, och så vidare. I USA är rättigheter fortfarande mycket viktiga, men den modell som FD och de flesta andra serier använder nu är unik, där det finns en stor frihet att distribuera över alla plattformar. Med det sagt så kommer även den modellen med vissa begränsningar, och när man tänker på långsiktig planering och affärsmodeller, för drifting generellt och FD specifikt, så gäller det att ligga före i den utvecklingen och försöka göra prognoser av vad som kommer att vara bäst i framtiden. Det finns så många saker som är under utveckling på innehållsmarknaden och det pågår en väldigt öppen och aggressiv kamp mellan vanlig TV och digitala sändningar, i alla fall i USA, så för oss är det extremt viktigt att komma fram till vad som kommer att flytta nålen på kartan och att försöka sätta vår flagga där. Det är en väldigt intressant tid vi lever i!

Och till sist Ryan, kommer vi att få se dig i Sverige någon gång?
-Det hoppas jag verkligen!

Många intressanta synpunkter från en man som verkligen har helikoptervy över driftingen i världen.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: BPX33 Photography