Sebastian är Albert Häggboms spotter: “Vi har utvecklat samarbetet mycket!”

0
218

Vi som hade förmånen att vara med på SDC:s avslutningsbankett 2018 fick höra RM-tvåan Albert Häggbom ge sin spotter en stor del i sin placering. Vi letade upp denne man för att få veta mer.

Foto: Privat

Om vi börjar med dig, vem är du?
-Sebastian Markström, 27 år i mars från Piteå men bor just nu i Sundsvall där jag nyligen har börjat arbeta åt min far med fru som driver en firma som sysslar med träemballage.
Största intressena är väl fordon & motorsport, snöskoter & cykling.

Hur kommer det sig att du hamnade i spottertornet för Albert?
-Jag och Albert lärde känna varandra via jobbet samt gemensamma kompisar 2011 och det var kring 2013/2014 som intresset för drifting började ta fart på riktigt.

Hur länge har du varit hans spotter?
-Första gången vi använde oss av spotter på riktigt var i Sundsvall 2017 på RM. Riktigt nervös tävling för hela teamet, vi hade ingen tidigare erfarenhet av en så stor tävling och hård konkurrens. Det var en stor omställning för mig att gå ifrån däckbyten och underhåll av bilen till att stå stilla uppe i spottertornet och försöka hålla koll på hur Albert och motståndarna körde, ingångshastigheter, körstil, linjer osv.

Din egen syn på din roll i teamet, hur är den?
-Min nuvarande roll i teamet är sporter samt mekaniker när det går sönder lite mer. Närkontakt med murar och andra bilar inträffar ofta när man pushar gränserna för både förare och bil.

Om du får sammanfatta årets säsong resultatmässigt, hur tycker du att det gick för er?
-2018 blev ett känslomässigt och lärorikt år för hela teamet och framförallt har samspelet mellan mig och Albert utvecklats mycket. Det gäller att hitta ett bra sätt att kommunicera i den meningen att vad och hur skall jag som spotter säga och förklara för föraren så att han/hon förstår exakt vad jag menar. Det finns inget rum för missförstånd. Det är skillnaden mellan vinst och förlust. Men i slutändan är vi otroligt nöjda med resultatet, även om förstaplatsen i serien var inom räckhåll.

Har du ett exempel på en tävling där du hade en större del i framgången än de andra?
-Ett bra exempel på hur viktig en spotter är var till exempel i år i Sundsvall på serieavslutningen. Albert hade kört bra och konsekvent hela dagen, men inför top 8 så rann tiden iväg i depån och på grund av att vi använder oss av telefonkontakt, då pengarna inte räcker till komradio, och mobiltäckningen ute på Sundsvall Raceway är bristfällig så blev det fruktansvärt stressigt ut på banan för Albert. Jag hann inte lugna ner honom tillräckligt vilket slutade med att han ändrade sin körning in i kurva två, vilket slutade i en spektakulär dirtdrop. Ett annat exempel är från deltävlingen GTR Motorpark i år när regnet gjorde det fruktansvärt svårkört. Utan en spotter som kan berätta hur fästet är på banan en sådan gång är en avåkning eller rakkörning nästan garanterad. Men det gäller för chauffören att lita på sin spotter då, vilket är riktigt svårt om det regnar på startlinjen och spottern säger att det är torrt på banan.

Om vi tar en tävling från början, med ett eller ett par träningspass. Beskriv din roll där.
-Under träningspassen så är det fullt fokus på att hitta rätt initiering, linjer och flyt i banan. Om möjligheten finns så fråga gärna bedömarna om tips och råd. Jag försöker också kolla på motståndarna, hur de kör och om man kan lära sig något av deras val av linjer och så vidare.

Sedan är det dags för kval. Beskriv hur du jobbar där. Vad fokuserar du på?
-I kvalet så är det förhoppningsvis bara små justeringar kvar i körningen och störst energi läggs på att få Albert att köra som på träningen, lugn, fokuserad och inte vara nervös.

Så är det avslutningsvis dags för eliminering. Hur jobbar ni där?
-Oftast är elimineringen dagen efter vilket ger en fantastisk möjlighet för spottern att spana in de man kommer möta i stegen. Hastighet och körstil vid initieringen är viktigt. Hamnar man en bit efter på chase så är det svårt att komma tillbaka, speciellt om motståndaren kör fort. Jag brukar även berätta för Albert hur motståndaren mest troligt kommer köra resten av banan, om det finns en kurva där han ska förvänta sig att motståndaren kör med mycket handbroms in eller bara lägger upp mer vinkel och gasar. Det är saker som är avgörande om man vill hålla en tight chase utan att köra in i framförvarande, utanför banan eller sätta bilen i muren. Möter man en snabb bil med en riktigt duktigt förare som man vet kommer köra bra så brukar jag säga till Albert att trycka han av banan och i princip köra över framförvarande, allt för att han ska tagga till och köra 110%. Funkar inte alltid men man måste satsa för att vinna!

Kommer du att bli kvar i teamet även över säsongen 2019?
-Jag blir självklart kvar i teamet 2019 även om det kanske blir ett lite lugnare år med tävlingar.

Har du något speciellt tips som du vill ge?
-Avslutningsvis vill jag ge tipset att träna så mycket som möjligt med spotter och inte bara tävlingar. Som man tränar, tävlar man! Försök hitta ert sätt att kommunicera, för mycket information är inte heller alltid bra. Försök få till grunden och börja hitta linjerna, sedan kan man finjustera med hur djupt man är i zonerna osv. Och tänk på att missar man initiering och första kurvan så kan hela åket vara förstört. Kommer man fel i en kurva så syns det i princip resten av åket. Är man osäker så fråga gärna bedömarna eller någon annan som man vet har koll. Sedan är det även så att det du själv tycker ser bra ut kanske inte är vad bedömarna efterfrågar, därför är det väldigt viktigt att lyssna, rådfråga och anpassa sig till dem.

Där tackar vi Sebastian för en intressant genomgång av spotterns roll i teamet, och hoppas att fler tar tillvara möjligheten att skaffa sig en spotter. Det kanske till och med finns förare som slutat som kan tänka sig att ta på sig spotteruppdrag för att hjälpa nya förare framåt i sporten.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Emil Åhman – DriftZone.se, privat