Sportgrensansvarige Lars Schöden om spelplan norr

0
400

Sedan introduktionen av Sverigecupen så har driftingen i Norrbotten blomstrat, från att ha varit i en konstant stagnation till att utvidgas med nya förare, roliga events och träningstider för alla intresserade!

Lars Schöden under en tävling.
Foto: Åke Bäckström

Och kvalitén på förare och deras team är också på uppgång mycket tack vare den solida insats som Albert Häggbom och Zakarias Berggren har presenterat i årets RM-tävlingar.
Två stycken pitegrabbar som kämpar om topplaceringar i RM-ligan talar för att dedikeringen och viljan finns här uppe. Och förartillväxten i norr visar även den på att vi är beredda på att bekämpa de långa resvägarna och vara med och tävla på riktigt!

Lars Schöden är mannen som styr och ställer här i Norrbotten och det finns få evenemang (Rally DM, Uthållighet, Isracing SM, Drifting DM + SM + RM, Dragracing EM + SM + RM + DM, Racing special, Rallycross SM + DM, Folkrace) som han inte har ett finger med i. Han är sportgrensansvarig för drifting i Svenska Bilsportförbundets Övre Norra distrikt och uppskattningen är stor för hans insatser. Ett finger med i alla grytor, noggrann och dedikerad. Inte nog med det så sitter han även i ett par tävlingsorganisationer och är ledamot i den lokala klubben också.

När den här säsongen är över kommer Lars ha varit chefsfunktionär på 16 tävlingar, varit med att planera 10 av dem! Vi har letat reda på Lars för att få en liten intervju med honom om drifting i norr, framtiden, förhoppningar och var sporten är på väg här uppe!

Vi kan börja med att tacka så mycket för allt det hårda arbete du lägger ner för Driftingen i norr!
-Tackar för den bra PR ni ger sporten och era härliga reportage. Man är alltid med även om man inte kan delta.

Säsongsavslutning för drifting i norra Sverige 2017
Foto: Emil Åhman

Vi fick tidigare se en tacktråd i Facebookgruppen Drifting i Norr från Motorveckan i Lycksele, där det framgick att du roddat i princip överallt. Hur hinner man med så mycket ansvar?
-Ja, du… De vet jag inte. Man kör väl mest på. Sen får man stanna upp efteråt när de är klart och andas. Man vill ju alltid att de ska rulla på de tävlingar man är delaktig i. Vi fixar ju tävling för publiken och förarna.

Vad tror du om vår norrbottniska tillväxt inom driftingen? Vi har två förare som verkligen visar framfötterna i RM-serien!
-Jag tror på tillväxt då vi har banor som inte kräver en maxad bil från början. Man kan alltså komma direkt från gatan och börja köra på någon av våra banor utan större ändringar. Vi försöker även stötta varandra och bilda en familjär stämning så alla känner sig välkomna. Deras framfart där nere gör en stolt och sjukt impad..

Om du fick pengar och möjlighet vad hade du gjort för att bygga ut driftingen i norr?
-Oj.. Beror ju på vad vi pratar om för summor. Hade varit sjukt kul att ha ett gäng uppsättningar av personlig skyddsutrustning så man kan låna ut till de som vill prova på drifting eller till de som vill prova åka.  Sen en eller två lånebilar vore ju inte fel, som man kunde hyra ut. Sedan vill man ju alltid hjälpa arrangörerna med att utveckla deras anläggningar för drifting. Hålla mer utbildningar till funktionärerna. Listan går nog göra väldigt lång.

Väldigt bra punkter du tar upp! FIA hjälmar har varit på tapeten länge som ett stort hinder för att prova på Drifting.
-Oh ja, den har varit en het potatis sedan kravet kom.

Hur ser ditt schema ut framöver? Har svårt att tänka mig att en man med din dedikering sitter stilla ofta?
-Mitt schema. Vill du se de verkligen? Skulle ner till Tierp och EM i dragracing nästa helg med jobbet gör att de inte går så måste tyvärr avstå. Helgen efter är de SDC driftingfinal med SM och RM i Sundsvall. Helgen efter blir det deltävling i Sverigecupen i Piteå. Sedan är de några helger ledigt innan Rallyx-tävling och höstutbildningen för distriktet och SGA (sportgrensansvariga reds. anm.) träff. Sedan har jag gått med i ett litet projekt inom SBF som jag kan återkomma om senare. Tror inte jag missat något i schemat.

Då får jag tacka så mycket för din tid och önska lycka till med dina åtaganden! 
-Tack! Vill faktiskt tacka er på DriftZone, alla arrangörer i ÖNBF som håller igång driftingen i norr, förarna här uppe och alla funktionärer som hjälper till! Jag vill även tacka de förare som kommer på våra tävlingar här uppe. Vi har ju haft några utsocknes förare som kommit hit upp. De ska ha en stor eloge.

Text: Emil Åhman – DriftZone.se
Foto: Åke Bäckström, Emil Åhman – DriftZone.se