Spottern Flinta: “Jag ser mig själv som en coach”

0
234

För en tid sedan skrev vi om spottern, en viktig men inte alltid prioriterad del av en framgångsrik driftingsatsning. För att gå in lite mer i detalj i spotterns arbete har vi pratat med Fredrik Flinta Lindberg.

Spotter Fredrik Flinta Lindberg
Spottern Fredrik Flinta Lindberg mellan sina båda förare, Victor Joensuu till vänster i bild och Linus Joensuu till höger, under lineup på Swedish Drift GP på GTR Motorpark.
Foto: Stefan Lindgren

Flinta är en välkänd profil i driftingsverige, som bland annat rattat den Toyota GT86:a som Jimmy Gustafsson idag kör i SM, och innan dess en Ford Mustang. Båda bilarna lackerade i knallgrönt med svarta detaljer. De senaste säsongerna har han dock varit en del av teamet DriftBrothers, som spotter åt bröderna Linus och Victor Joensuu.

Hur kommer det sig att du är en del av DriftBrothers? Har ni någon koppling sedan tidigare?
-Nej. Det hela började med att de var lite intresserade av att köpa min gamla GT86:a till Linus, när han fortfarande åkte Volvo. De valde dock att bygga en till BMW istället. Året därpå när de skulle köra Skara City Drift så behövde teamet en mekaniker, jag blev tillfrågad och tackade ja. Sedan har de typ inte blivit av med mig.

Toyota GT86 under en tävling på GTR Motorpark.
Foto: Henrik Andersson

Hur ser du själv på din roll som spotter? Kan du ta en referens till någon annan sport?
-Jag ser mig själv som en coach, både mentalt och fysiskt. Allt handlar inte om att berätta för föraren hur han ska köra utan även om att kanske lugna en som för dagen är nervös eller få en lite för lugn lite mer aggresiv i sin körning.

Kan du kort beskriva hur ni jobbar ex.vis under en träning på en ny bana.
-När vi kommer till en ny bana eller tävling så börjar vi alltid med att föraren får ge sig ut och testa några repor för att känna på lite hur allt funkar och se var zonerna är utplacerade. Sedan börjar jag ge feedback på körning. Har de rätt fart? Är de i zonerna? Hur långt ifrån är de? Initierar de för tidigt/för sent?

Pratar du med föraren direkt, samtidigt som han kör?
-Nej, vi pratar aldrig under repan utan direkt efter.

Tävling på GTR Motorpark med Ford Mustang.
Foto: Stefan Lindgren

Har ni möjlighet till kontakt?
-Ja, vi kör med telefon och headset och har kontakt hela tiden. Men vi väljer att ha tystnad under körningen för att inte störa. Men direkt efter målgång börjar vi prata.

Om vi går vidare till eliminering då, vad är din roll där?
-Där handlar det om att om till exempel att vi har haft leadrun först att berätta för förare hur motståndaren gjorde ifrån sig under sin chase, och diskutera lite om hur hårt vi måste gå in för att ha chans att gå vidare i stegen.

Hjälps ni åt med att komma med en taktik beroende på vem man möter i en battle?
-Absolut. Under träning och kval så försöker jag ha lite koll på hur motståndarna kör.

Om du vill satsa seriöst på drifting så försök att skaffa dig en spotter. Har du svårt att hitta någon, kanske det finns någon fler som söker och ni kan dela på en person. Det allra bästa är ju om det går att hitta en person som vill bli bra på sin roll som spotter, och inte bara gör det i väntan på att den egna bilen ska bli klar och sedan inleder en egen förarkarriär. Det har utlovats att spotters i SDC (SM/RM) ska få möjlighet att träffa och ställa frågor till bedömarna under de schemalagda träningstillfällena på deltävlingarna. Det är viktigt att ta den chansen för att höra hur bedömarna ser på olika situationer. Vi hoppas att detta också kommer att förekomma på deltävlingar i Sverigecupen.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson – DriftZone.se, Stefan Lindgen – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.