Test and tune, Björkvik Ring

0
208

”Tja, vill du komma och filma drifting på en ny bana?”, skrev Tobias Andersson till mig på messenger. Nyfikenheten slog till direkt. Att få testa nya banor är alltid kul.

Banan ifråga var Björkvikring i Sörmland. Väldigt strategiskt beläget längs med E4:an. Från avfarten till banan var det bara 3 km.

Björkvikring används till bland annat dragracing och är i grunden ett flyfält. Dock vid en snabbtitt på google maps syntes att det fanns en del bra asfaltsstäckor i anslutning till den långa flygrakan.

Tobias hade fått ihop en skara duktiga förare som ska testa denna anläggning.  Enligt honom var det spänt i början då man inte riktigt visste vad för hastigheter som skulle nås på banan och vilken ingång man skulle ha. Den ursprungliga  tanken var en annan slinga, men pga. komplikationer vart det inte så.

Slingan som kördes under dagen inleddes med en raka för att komma upp i fart, utrymmet som fanns räckte gott nog. En snabb initiering till en LÅNG vänster. Här var det verkligen pjäxan i pannrummet. Med några ryck i handbromsen nådde man in i en s-kombination. Fortfarande var farten ganska hög. 

Efter s:en var förarna tvungna att få ner farten fortfarande på drift för att komma in i en skarp hårnål som öppnade ut på själva flygrakan. En överläggning till en hästskoformad kurva avslutade banan.  En omväxlande bana som verkligen bjöd in till tajt twinkörning.

Flera av förarna blev förvånade över fästet. Det var klart bättre än vad man kunde tro vid första anblicken av underlaget.

Dagen rullade på och högen med utslitna däck växte. Förarna laddade på allt mer, ju mer gummi lades på backen.

Björkvik Rings driftingslinga är en anläggning med mycket god utvecklingspotential. Tobias hoppas på flera körningar på banan i framtiden.

En film från dagen kan ses här:

Tobias hur fick du nys om slingan på Björkvik?

Jag har vetat om den länge, sett bland annat dragracing där tidigare samt att jag bott i området innan.

Vad var känslan under  träningsdagen?

Känslan är att banan har potential men att det var spänt till en början då man inte riktigt vet vad för hastighet och ingång man ska ha. Vi hade tänkt en annan slinga sen innan men pga komplikationer vart det inte så.

Vad tror du om framtida körningar på banan?

Vad det gäller framtida körningar hoppas vi på att kunna få till fler körningar om banskötaren tillåter det.

Text & Foto: Mattias Laago – DriftZone.se