Tim Persson: ”Jag vill köra så mycket som möjligt för att vänja mig vid bilen”.

0
41

Den andra föraren på tur för besök var 25 årige Tim Persson från Sölvesborg. Tim jobbar som hamnarbetare, gillar motorsport överlag och började intressera sig för drifting i samma stund som han tog körkort. Innan dess var det mycket motocross som han började med vid 3 års ålder. Motorintresset har Tim fått efter sin pappa som lägger många timmar i veckan på att hjälpa till i garaget.

Tims första bil var en BMW som han testade på att köra i Karlskrona på BMC. Han jämförde sig med de andra som var där och körde och tyckte att det gick bra. För i Tims ögon var de som körde, duktiga förare som hade kört länge vilket gjorde att han blev sugen på att testa på Gatebil eftersom han hört att det skulle vara ett roligt
event. September 2015 var Tims första bankörning på just Gatebil. Sedan skar motorn i BMWn.

Numera kör Tim en Volvo och hans tankar om säsongen 2020 är att ”få lite mer kött på benen med den bilen”. Bilen fungerar över förväntan men nu handlar det om att köra så mycket som möjligt för att vänja sig vid den innan han hoppar in i någon större tävling. Breisladden på Hultsfred är något Tim siktar på och sedan vill han köra någon annan liten tävling för att få tid i bilen.

Närmsta banan är Sturup eller Hultsfred men då krävs det att det finns tid en hel helg för att det ska vara lönt att åka och träna då det är för långt för att köra för dagen. Men roligast har varit Gatebil samt Bimmers på Mantorp då det gav mycket körtid, vilket Tim anser är väldigt viktigt att man får. Hur säsongen kommer se ut hänger också på hur Tims mamma mår, som genomlidit bukspottkörtelcancer. Därav valet av den lila färgen i hans bil, som symboliserar just den typen av cancer.

”Så länge hon mår bra och vi mår bra så är man taggad på att köra. Och så länge plånboken är med”.

Tims största sponsor är hans pappa som äger företaget Retromek i Sölvesborg. Detta ligger tvärs över gatan till garaget som Tim hyr av bland annat sin pappa. Största delen av byggnationen av bilen samt stöd ekonomiskt står pappa Tommy för. Tankarna de har nu är att göra Volvon helt klar och sen gå på en nyinköpt motor till BMWn och göra den färdig så de kan få i den i BMWn igen. Till den kommer han förmodligen välja en turbo då han menar att han får mer hästkrafter och vrid för pengarna.

Tillbaka till Volvon och vad som tillkommit sedan DriftZone intervjuade Tim i somras. Nya saker på bilen är glasfiberskärmarna bak samt en breddare fram ska på. Han har också beställt nya fälgar och coilovers fram. Utöver det så är det lite småsaker som hjulinställning och dekaler. Bakaxlarna ska förstärkas så att de håller, eftersom han i nuläget kört lite på chans i hopp om att det ska hålla. Enligt reglementet får inte axlarna bytas utan måste vara originalinfästningar där man får lägga till förstärkning. Både Tim och hans pappa menar att mycket beror på hur man är som förare. Tim är lugn men beroende på situation tänker han olika.

”Om det skulle vara en tävling och du ligger i twin med någon då får man inte släppa, då kan jag inte tänka på bilen. Då får man tänka att antingen får jag en riktigt bra poäng nu eller så går det åt skogen”.

När Tim tidigare körde cross behövde han knappt träna fysiskt för att ändå hamna i topp på tävlingarna. Men ju längre tiden gick hann fysiken ikapp honom och eftersom han inte hade disciplinen att träna fysiskt kontinuerligt, gick han över till drifting. Drifting visade sig vara roligare och, som enligt honom själv, inte kräver att man är elitidrottare som på crossen. Däremot menar han inte att man kan ha sämsta fysiken för att köra drifting men att det tar mer på psyket istället.

”Konsten är att försöka behålla lugnet i stressade situationer och hålla sig där”.

Tims tankar om drifting och svensk drifting är att den är växande och att den börjar ta sig utanför Sverige. Det märks och känns som att folk tar sig lättare ut till exempelvis Iron Drift King, vilket är ett tecken på att det blir större i Sverige också då de börjar synas här. Annars hade inte de börjat snappa upp svenska förare heller. Ett av målen Tim har är att börja tävla men inte i den lägsta ligan. Varje gång han är iväg och kör jämför han sig med andra som på till exempel Gatebil.

”Där är alltifrån inte så bra förare till proffsen. Varför kan inte jag köra där? Steget härifrån och dit är en zon man inte har varit i innan och man vet inte hur man ska ta sig dit”.

Innan man börjar tävla är det svårt att veta hur tankesättet går, var på banan man ska ligga så därför menar Tim att man måste börja någonstans. Samtidigt är det många andra saker som tillkommer vid tävling såsom startavgift, transport dit, boende (om man inte har buss som Tim), bränsle till bussen och till bilen, reservdelar, däck och mat mm. En tävlingshelg kan man räkna med att lägga minst 15 – 20 000 kronor på detta.

”När man väl är uppe i varv så ska bilen vara i ordning, av eller på med däck, ta sig ut på banan, passa tider för när man ska köra och däremellan ska man få i sig mat också”.

Vidare menar Tim att man skulle behöva ha någon som har hand om allt det praktiska. Det är mycket som ska klaffa innan man ens kommer iväg. Därför är det också lättare om man är några personer som är med som kan hjälpas åt för att allt ska fungera. Tim har alltid sin pappa och minst en kompis med sig.

Fråga från Rasmus Larsson:
Vad är skillnaden mellan Volvo-chassi och BMW-chassi?
”BMW chassit är mer följsamt och det är lättare att fånga upp returerna”, men samtidigt berättar Tim att han inte har lagt så mycket tid på hjulinställningar mm på Volvon.

Frågan som Tim vill ställa till Johan Ingvaldsson är:
Hur kom du in i SM? Hur har det första SM-året varit?

Text: Amanda Ewesson – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se