Välbesökt After Drift i Övre Norra

0
793

After Drift för Övre Norra distriktet, ett möte för förare i alla klasser för att summera säsongen som varit och komma fram till konkreta ideer, ventilera frustrationer och sia framtiden för kommande säsong.

Som tidigare år så hölls eventet i Umeå och 35 (mer eller mindre) förare inställde sig i AIT´s lokaler på ett ensamt och extremt svårhittat industriområde!

Mötet inleddes av en föreläsning om säkerhetsutrustning av Jan Phersson från Simpson om användandet av säkerhetsutrustning och vad som kan hända om man använder rätt utrustning på fel sätt, extremt lärorikt och en väldigt påläst talare! Får ni en möjlighet att lyssna på en av hans föreläsningar så rekommenderar vi att ta chansen!

När föreläsningen väl var över så tog Lars Schöden över rodret och mötet tog fart, 2018 så hade vi tre stycken tävlingar i Övre Norra Distriktet, Northern Race Fest, Lycksele Motorvecka och Autumn Race Fest. Medans det överlag fanns många tävlingar i Sverige så var sensus att det kunde varit någon fler i Övre Norra för de lokala förarna. Det stora problemet är som alltid att få ihop frivilliga att hjälpa till att driva tävlingar. Det krävs trots allt en del personal för att få ett smidigt event att fungera.

Lars var noggrann med att poängtera att han pushar och är beredd att hjälpa alla som vill organisera en tävling i Övre Norra!

Punkter om organisation på tävlingar diskuterades också livligt, när en publik parkering placerats i anknytning till depån i Lycksele så hade det lett till bekymmer med framkomlighet för förare och deras bilar. Bedömare var också lite av ett bekymmer i Lycksele, där förare fick kliva in och vara bedömare när de som varit utvalda inte riktigt hållit måttet.

Sedan kom vi fram till den tunga biten som verkade ha många av förarna frustrerade och förvirrade och även om det inte är satt i sten ännu så ser vi redan reaktioner från förare som seriöst funderar på hur dom ska hantera en osäker framtid.

RM faller bort 2019, och många var uppriktigt besvärade över hur detta ska skötas, vill man inte köra SM så finns bara SverigeCupen kvar och i många tävlingar så har knappt Sverigecupen körts som en riktig tävling. Bekymmer med upplägget för Sverigecupen och förare som kämpat för att ta sig till RM i år och sedan tas serien bort och det enda steget uppåt är extremt kostsamt och innebär att man måste köra SM.

På modified sidan så jobbar Lars Schöden stenhårt med att få reglementet ordnat så att det ska vara enklare att komma med en bil till en tävling och prova på. Han har skickat in ett förslag till utskottet om att ta bort FIA kravet på hjälmar och skriva om det till samma krav som de har i folkrace. Kostnaden är ungefär den samma för en förare som vill köpa ny utrustning, men den stora fördelen är att det är enklare att låna en utrustning för att prova på.

En kort vinnarpresentation följde med Förbundsmästerskapen och Distriktsmästerskapen, här kan ni hitta poängfördelningen för tävlingarna. Vinnare i FM (mod) var Pontus Östensson och vinnare i DM (Semi-Pro/Pro-Int) var Albert Häggbom.

 

Avslutningsvis så diskuterades även landskapet för tävlingar, vilka banor som finns och hur man skulle kunna få ihop tävlingar på dom. Det finns en hel del banor som skulle kunna användas men det måste även finnas organisatörer som är villiga att bita i lite och vara en drivkraft, vi har sett att driftingen drar människor här uppe, vi behöver bara klubbar som vill hjälpa till att satsa.

Text: Emil Åhman – DriftZone.se
Foto: Emil Åhman – DriftZone.se