Välbesökt möte i Övre Norra

0
51

Det var en stor skara glada driftare som samlades i Umeå Gatbilars lokaler i Umeå på söndagseftermiddagen. Det var den entusiastiske och bilsportstokige Lars Schöden som höll i mötet och punkterna var många, intresset stort och deltagarna genuint intresserade! Många kända namn från Norrlands drifting såsom SM-förarna Jim Olofsson och Mathias Johansson var med.

Jag kommer skriva lite djupare i några av ämnena, men här kommer en summering av vad som var de heta punkterna på mötet, där huvudsyftet var en tillbakablick på säsongen 2017 och se framåt mot säsongen 2018! Totalt var det 40 personer som deltog i mötet. De flesta förare på SM-, RM- eller regional nivå.

Som Jim Olofsson sagt vid många tillfällen så är det viktigaste man kan göra som driftingförare är att få timmar bakom ratten, och detta var en av punkterna som många tyckte var viktig, att få tid att träna och få ihop träningar som folk faktiskt kan fara på. Landet är långt och Norrland är stort, det är inte försvarbart att köra 30 mil för att bränna däck. Man fick inte känslan av att det var distansen som var det stora problemet, utan snarare tiden det tar att ta sig till träningen.

Modified var även en tung diskussion, en blandning av att synas och ragga nya förare till instegsdriftingen. Visa ungdomar och intresserade att det är okej att göra fel och att man inte behöver vara rädd för att göra bort sig. Att få till reglementet så det var lättare att förstå vad som krävdes för att kunna ställa upp i modified vilket, Magnus “Basmange” Larsson har varit ett skinande exempel på en modified förare som brinner för sporten, som drog upp frågan om brandsäkra hjälmar i Modified. Brandsäkra hjälmar är ett hett ämne som ofta leder till långa diskussioner, men i denna summering behöver vi inte grotta in oss i det.

Funktionärer och volontärer är alltid ett bekymmer, men även om driftingen inte kräver enorma mängder funktionärer så är det fortfarande problem att få folk som vill sitta på betongpelarna och spana. Tankar om att försöka sträcka ut en hand till dragracing och dela på funktionärer kom upp och lät som en väldigt bra idé!

Racing specialer togs upp som ett bra sätt att få synas med bilen, så att man kan visa för sina sponsorer att man är ute och syns ordentligt. Efter Åmsele Racingspecialen som jag skrev om i somras blev så bra som den blev för alla deltagare och åskådare så är Racingspecial en punkt som bör tas på riktigt för driftare som vill synas bättre. Speciellt här uppe där man kanske inte har driftingevents att fara på alla helger. Och reglementet för Racingspecial är ganska generöst överlag, så det finns inga direkt hinder att fara och köra lite. Att synas med driftingbilar på dessa evenemang är även rätt bra eftersom publiken kan vara folk som inte utsatts för drifting tidigare.

Bild från Racing Special i Åmsele i somras. Här ser vi RM-föraren Mattias Larsson passera under en törebodabåge på den gamla flygbasen.

Tankar runt att blanda driftingtävlingar och livsstilsevents så att man kan fylla ut en tävlingsdag för åskådare var något som jag tyckte lät väldigt bra. Suddar man i linjerna lite mellan vad som är strikta tävlingsdagar och vad som är busdagar kan leda till att mer förare vill prova på tävlingar också, inte bara korvkiosks-buuurnouts. Här kom också den nya Sverige Cupen på tal som ett lättare alternativ till RM och SM.

Sverige Cupen verkar vara precis det svaret som vi behövde på frågan om alla anmälningar till RM skulle få plats i serien. Nu kan man använda Sverige Cupen som en farmarliga och man kan öka kraven på förarna i RM och SM utan att känna att man exkluderar förare, detta betyder även att det finns utrymme att “vila” sig från en RM- eller SM-säsong och kunna ställa upp i de Sverige Cup-tävlingar man vill över en säsong.

Något som utskottet var glada att kunna presentera var tankarna runt bättre licenser för förare, med rimligare priser. Huvudsakligen för att komma ifrån Prova-på-licensen som används väldigt flitigt på senare år, tydligen hade det gått ut nästan 600 prova-på lisenser under den gångna säsongen!

Mötet var långt och diskussionen var het! Och allt eftersom jag skriver denna roman så inser jag behovet av att dela den på två då jag inte vill att något ska falla i marginalen.

Fortsättning följer…

Text & foto: Emil Åhman

Emil Åhman
Skribent - Fotograf | Boden |