Adam Järvinen hoppas på RM: “Jag känner att jag vill börja tävla!”

0
343

Det stora intresset för RM 2018 har knappast undgått något. En av de nya förarna som visat intresse för serien är 17-åriga Adam Järvinen från Eskilstuna. Om han antas i RM 2018 så kommer det bli hans första säsong som tävlingsdriftare, men trots sin ringa ålder så har han redan hunnit avklara två säsonger med frikörning. DriftZone är förstås nyfiken på våra framtida tävlingsförare, så vi tog kontakt med Adam och bad honom berätta lite om sin historia och sina framtidsplaner.

Hur kom det sig att du började med drifting?
– Jag började köra drifting 2016. Jag har alltid varit intresserad av motorer och bilar, och min pappa körde streetrace för många år sedan. Han tyckte att de skulle vara roligare att satsa på drifting för mig, så vi byggde om hans streetracebil för drifting. Det var en Ford sierra kombi som jag körde med hela förra året. Men till i år så kände jag att jag ville uppgradera mig lite, så de blev en ny bil.

Då är det mest frikörningar som du kört hittills?
– Ja. Jag har skickat in en anmälan till att köra RM-serien nästa år för jag känner att jag vill börja tävla!

Vi vet ju att det är otroligt många som skickat in om intresse för RM 2018 vilket är otroligt kul, har du hört någonting tillbaka än?
– Jo, jag har också hört att de är ett väldigt stort intresse för den serien!
– Ja, det var något mer jag skulle skicka in, så sedan får vi se om jag får chansen att vara med!

Berätta lite om bilen som du kört med i år?
– Ja! Det är en BMW E46 sedan som jag köpte i vintras! På vägen hem hände en hemsk olycka. Vi voltade ner i diket med bilen på släp efter, så den träffade ett träd. Det förstörde rätt mycket i baken på BMW-n, så vi fick byta ut allt i bak och kapa ur och svetsa dit ny plåt vänster bak! Den såg rent ut sagt förjävlig ut så vi renoverade den. Det sitter Wisefab framvagn, bakvagnen plockade vi ner och bytte alla bussningar till strongflex och gjorde i ordning infästningar och svetsade förstärkningar mellan fjäderbenstornen för att få den mer styv! I fjädringsväg så sitter det hsd coilovers runt om! Sedan sitter det ett breddningskit som jag köpte från USA för att få plats med breda hjul och det breda framvagnskitet! Dock blir det nytt tills nästa år! Sedan lackerades bilen i Bmw-vit och taket är svart med guldiga glitter-flakes i! Invändigt så är det Mirco Rs2 öronstolar med RRS 6-punktsbälten. Sedan satte vi även dit en lång suvi handbroms nära ratten för bästa känsla. Vi byggde också om spakstället för bättre och distinktare lägen. Motorn är en m50b25 som är byggd på cp service, det sitter smidda stakar och b28 kolvar, toppen är iordninggjord med andra kammar, fjädrar och portad. Sedan så sitter det en precision 6266 turbo och en 60mm wastegate! Bilen körs på E85 och motorn styrs av ett Maxxecu styrsystem. Den är bänkad på 694hk och 816nm! Den är mappad i tre olika steg , först 1bar runt 500hk, sedan 1.4bar 600hk sen sist 1.85bar 694hk. Jag har kört på 1.4bars mappen den här sommaren!

Är bilen redo för RM annars? Eller är det mer jobb som ska göras i vinter om du bekräftas klar för RM?
– Det är lite småfix som ska göras inför RM i så fall. Är osäker på vad, men ska läsa reglementet för hur bilen ska vara byggd så vi vet exakt!

OM det nu blir så att du inte får en plats i RM 2018, vad tänker du om säsongen då?
– Visst skulle det vara lite tråkigt, men jag skulle inte bli ledsen över det. Jag kommer i så fall ta den säsongen som ytterligare en träningssäsong och åka på alla evenemang överallt ändå för att utvecklas mer och köra så mycket drifting de bara går, och hänga med allt härligt motorfolk. För det är mitt största intresse!

Det låter som en sund inställning, men vi hoppas såklart att det blir RM!
Vilken körning har varit roligast i sommar?
– Roligaste körningen i år var nog den sista frikörningen på Gröndal. Hade riktigt bra flyt med hög fart och mycket rök. Lyckades även dra några walltaps i betongmurarna! Dock blev det lite småskador på bilen, som en sprucken baklampa och lite lackskador men det var det värt!

Ja, om Adams framfart fortsätter i samma stil kan man nog förvänta sig en och annan sprucken baklampa och mera lackskador i framtiden, det hör ju lite till sporten kan man säga.

Därmed lämnar vi Adam för den här gången, och nu är det bara att vänta och se om vi får se honom i RM-serien 2018. Vi önskar Adam lycka till.

Text och foto: Erika Näsberg, DriftZone.se

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.