Andreas Staberg: ” Kommer att ta tid att smälta detta!”

0
2283

En som verkligen hade en helg som känslomässigt matchade vädret på plats var Andreas Staberg. Starka solglimtar som till sist tyvärr doldes av ett stort regnmoln.

Andreas lyckades nämligen ta sig hela vägen till battle om tredjeplatsen och slutade fyra i tävlingen. I efterbesiktningen upptäcktes dock en brist på hans bil, som gjorde att han diskvalificerades från tävlingen.

Andreas, hur är känslan i stort efter helgen? Om vi börjar med din egen insats med körningen.
-Jag är rätt nöjd med min prestation som förare efter den gångna helgen. Det var första gången för året och dessutom första gången i regn under en tävling. Så det har varit mycket roligt och lärorikt att lyckats genomföra detta.

Du nämner vädret som en påverkande faktor. Vad tyckte du om banan?
-Banan var helt klart utmanande. Bilen har riktigt bra grepp och även om vi höjt effekten i år utvecklar den inte mer än 390whp, så vi fick tänka till en del för att kunna ta oss igenom hela banan. Väderförhållandet var såklart också utmanande och krävde kontinuerlig justering av grepp. Men det var lärorikt och roligt att testa en ny slinga!

Det gick ju riktigt bra också, du tog dig ända till battle om tredjeplatsen. Sedan kom det en dessvärre diskvalificering. Kan du berätta lite om det?
-Ja, det var riktigt roligt. Känslan att komma så långt är den bästa på länge! Att verkligen få visa att man klara av det efter allt slit, både för sig själv, sin familj, teamet och andra. Tyvärr blev vi diskade då vi i stressen att hinna klart med bilen till tävlingen glömde bort att montera en kardanring, något som heller inte noterats vid vagnsboksutförandet. Känns väldigt surt att mista en sådan plats på grund av en sådan grej. Var ju inget vi hade något övertag av att inte ha på plats, kunde aldrig i min fantasi tro att vi skulle bli diskade av detta.

Snopet förstås efter så bra körning som tog dig så långt i tävlingen.
-Ja, det kommer att ta tid att smälta händelsen. Frågan är väl vart gränsen går kring alla dessa regler. Det har tidigare vart okej både bland förare och tävlingspersonal att göra undantag. I värsta fall har en varning getts eller en prick i vagnsboken. Tror att denna händelse kommer att lägga en ny, lite mindre bekväm ribba för driftingen framöver.

Hur ser du på ansvarsfrågan?
-Jag som förare har såklart allt ansvar om att bilen ska uppfylla alla krav angående regler och skick. Efter genomförd tävling gjordes en efterkontroll av alla fordon ur top 16-stegarna. Inget jag varit med om eller hört om tidigare. Hur det gick för mig finns ju redan förklarat en bit upp, men känner fortfarande inte att detta var ett fusk av något slag utan rent av slarvigt. Poängavdrag hade kanske vart skrämmande nog kan man tycka. Hade accepterat nollningen utan tvekan om jag kört med för breda däck eller något annat väldigt avgörande för klassen. Detta går att diskutera hur länge som helst men jag väljer att avsluta detta med att det var mitt fel att rätt saker inte satt på plats och att jag tar konsekvenserna för detta. Nu blickar jag och mitt team mot ett spännande event i Skara i slutet av juni!

Man förstår att Andreas är besviken efter den starka insatsen på banan, och det ser mycket lovande ut inför resten av serien.

Den tekniska kontrollen av en som tävlar i SDC är uppdelad i tre delar. Dels en vagnsboksbesiktning som man gör när bilen är nybyggd eller ombyggd. Före varje tävling genomförs en tävlingsbesiktning, som kan beskrivas som en utökad säkerhetsbesiktning. Sedan kan bilarna kontrolleras efter tävlingen, en kontroll som inte använts tidigare i drifting, men som man från förbundets sida nu sett ett behov av att införa. Det är slutligen, som Andreas säger, förarens ansvar att bilen uppfyller reglementet, även om något missats vid en tidigare besiktning.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.