Brunberg trivs med skåpet: “Det är bara att fälla ner pedalen och styra lite”

0
2526

Denna intervju görs med en nykommen stjärna på driftinghimlen. Kevin Brunberg. Han har med sitt lugna och konservativa säkra sätt att köra satt ett stort avtryck efter sig.

Kevin under första deltävlingen i RM 2018. Foto: Leo Holmberg

Kevin, du har gjort en första säsong som de flesta bara drömmer om. Hur känns det?
-Ska jag vara helt ärlig så känns det riktigt bra! Innan första tävling drog igång så visste man ju något om vilka förare man skulle möta och vilka sjukt brutala bilar de flesta
hade. Det gjorde så att jag började fundera på vad jag hade gett mig in på. Men svart på vitt så blev det bättre än vad jag trodde, total 8:a med en gammal herrgårdsvagn med
en stel bakaxel, svetsdiff samt lite egenbyggda stag plus att bilen ALDRIG fått
en framvagnsinställning så hjulen stod lite som de ville efter varje tävling, haha.

Finns tanken på att kliva upp i SM, eller hur ser satsningen ut inför nästa år?
-Mina planer inför nästa år är att kliva upp och köra SM. Dock krävs det en hel del för att lyckas komma någon vart med det blå skåpet på den nivån, så det kommer bytas ut och  uppgraderas bra mycket grejer i vinter. Bland annat fram- och bakvagn med allt därtill, min 8 ventilare kommer få leva vidare fast även den kommer bli lite värre, annan växellåda och så vidare.

Du och din sambo var med om en otäck krasch, hur känns det nu?
-Jo, efter att vi kört massor och det flöt på riktigt gött på Gatebil så skulle jag göra en höghastighetsentry in mot Parisern. Höll fullt på 4:an och drog i kryckan och kände direkt att jag krängde av höger bakhjul, så de var bara att hålla i sig. Jag klarade mig okej tack vare alla skydd ifrån Simpson, några muskler i nacken fick ordentligt med stryk. Med min sambo blev det lite värre men hade jag inte haft öronstolarna så vill jag inte veta hur det skulle slutat för henne! Idag mår vi i alla fall bra och nu har även hon en hel utrustning ifrån Simpson.

Efter kraschen på Gatebil i september. Foto: Christer Hägglund

Du har ju fått beröm för att köra väldigt konsekvent och säkert. Hur behåller du lugnet under tävling?
-Jag har en grym spotter som styr mig väldigt bra och han håller mig lugn. Sedan har jag också en bil som jag känner bra, så det är bara att fälla ner pedalen och styra lite så brukar det bli nått bra av det.

Har du någon favoritbana under året och varför just den i så fall?
-Alla banor som var i år gillade jag skarpt! Men om jag måste säga någon favorit av dem så är det både Skara City Drift och Sundsvall Raceway. Skara var riktigt anorlunda, liten och betongsuggor överallt, så vart man än kastade upp bilen så var det mot en mur och det är ju roligt. Plus att stämningen och vädret var guld! Sundsvall var riktigt ballt, full gas från startlinjen till målgången och även där en mur som man fick kasta upp bilen emot med full attack!

En av favoritbanorna under säsongen var Sundsvall Raceway. Foto: Christer Hägglund

Hur mycket tid lägger du på att köra förutom tävling? 
-I år har det inte varit så mycket faktiskt, har kört första körningen som var på Gröndal, Discodans samt Gatebil nu i september. Hade man haft ekonomi till att köra mer så hade jag absolut gjort det!

Jag skulle vilja tacka alla som hjälp mig på ett eller annat sätt i år, utan er är detta inte möjligt!
th-pettersson
l-m-r
Simpson
Hydroscand Mjölby
pmm
Brandtab
ec-dekaler
jorida
tershine
Valvoline

Vi tackar Kevin och är nog många som ser fram emot en otroligt spännande kommande säsong.

Text: Annicka Tengquist – DriftZone.se
Foto: Leo Holmberg, Christer Hägglund – DriftZone.se