Christian clippte till i RM

0
15

Det blev Christian Karlsson från Oskarshamn som tog hem segern i RM, Riksmästerskapets andra deltävling på Sundsvall Raceway.

I den första var det Jonas Knutsson som tog hem segern i sin gröna BMW E30, före Daniel Ahlstedt, Volvo 740 och Mattias Bengtsson, Nissan S13.

Knutsson stötte på en liten patrull under lördagskvällen då han satsade lite för hårt och gick in i muren. Bakdelen fick en del stryk och teamet jobbade hårt för att få bilen klar till söndagens eliminering. För Jonas hade nämligen kvalat in med sitt första åk… Även Daniel Ahlstedt och Mattias Bengtsson lyckades kvala in i 16-stegen bland 27 startande, Ahlstedt som nia och Bengtsson på en fin fjärdeplats.

Väderprognosen pratade om regn, så det var många oroliga blickar mot skyn. RM hann köra sin stege i princip helt färdig innan regnet kom, men finalen fick gå på blöt bana. Då hade tredjepris-battlen precis gått där Albert Häggbom besegrat Daniel Ahlstedt och därmed knep tredjeplatsen. Finalen kom att gå mellan Niklas Wiklund och Christian Karlsson. Finalen fick gå till en One More Time, då bedömarna inte kunnat utse en vinnare. Men denna gång klev Christian Karlsson fram och knep segern i RM.

Grattis till segern Christian! Den klassiska sportfrågan: “Hur känns det?”
-Känns helt jävla awesome! Har varit mycket nerver, så därför twinträningen gick inte så bra, alla träningsrepor har gått riktigt bra. Och man får ju inte vara rädd för muren även att bilen är “för fin”…

Kul att både du och din teamkamrat i Clipperwhippers Daniel Ahlstedt nådde långt i tävlingen.
-Ja, det är ju helt underbart! Förra gången hade jag ju oflyt med att styrväxeln gick av efter en kollision, så jag lyckades inte sätta någon kvalrepa. Men då var det så bra att Daniel lyckades med andra plats så kunde vi åka hem glada ändå!

Du hade två jämna kvalåk igår, 67 och 69 poäng och kval 15. Hur kändes kvalet?
-Kvalet var jag inte alls nöjd med då jag körde lite ryckigt i första och slog ner en innerclip i andra kvalet. Men jag tog mig vidare till top16, vilket var det jag behövde. När vi körde frikörningen på fredagen hade jag så mycket bättre repor hela dagen och allt bara levererade. Men sen var det väl tävlingsnerverna som kom med också.

Om vi tar oss igenom stegen för din del, i första rundan mötte du Stefan Bergström i en Volvo 745.
-Han var riktigt duktig och jag såg det som mitt största hot faktiskt, så jag visste att tar jag den körningen så kommer mina nerver släppa av en aning. Så det var en lättnad när jag fick reda på det. Men alla battles var riktigt grymma och det var verkligen kämpigt för oss alla! Chase är något som jag verkligen gillar så länge den man kör med kör snarlikt! Jag har alltid varit väldigt närgången av mig när det gäller chase, men jag har dock inte fått chans att utöva det så mycket.

I top 8 var det Andreas Gustavsson i en Nissan.
-Det såg jag verkligen fram emot då jag sett honom köra på Hultsfred och ville köra twin med honom redan där. Tyvärr hade jag strul med laddningen då och en generator som var för liten. Vi bodde på samma hotell också, så vi snackade lite med honom där med och då sa vi att vi skulle kunna få mötas vilket stämde väldigt bra!

Sedan var det dags för semifinal mot Albert Häggbom.
-Ja, det var en okänd förare för mig. Det är första säsongen jag kör, så kunde inte säga så mycket om det då, hade inte heller någon spotter som kunde hjälpa mig.

Till finalen hade förutsättningarna hunnit ändras helt, genom att regnet började falla. Hur kände du att det påverkade dig i battlen mot Niklas Wiklund?
-Det kan man säga och vi fick köra ett frivarv för att känna på underlag som då inte hade hunnit bli jätteblött, så där var det verkligen ett mellanting. Jag laddade lite hårt och gjorde lite väl snabb transition mot muren och då lyckades jag snurra, och vi stötte ihop. Det var väldigt mycket halare den rundan mot den som var chase.

Och finalen gick till en One More Time också.
-Ja, precis. Det första jag då tänkte var, “hoppas jag inte förstörde hans bil nu så han tvingas bryta”. Men att det blev OMT och att vi körde direkt gillade jag och det lyfte spänningen lite extra!

Berätta lite om din bil, det är en BMW E30.
-Stämmer, med en smidd LS7-motor som jag köpte fabriksny för två år sedan. Bakvagnen är helt egenkonstruerad med full justeringsmöjlighet. På nästan alla event jag kört så har vi upptäckt ett fel vilket medfört att jag inte kunde fixa fler på en gång så körtiden har varit väldigt liten tyvärr. Det är så när bilen är helt nybyggd utan att testa något av det. Bilen stod på Elmia förra året då jag även skulle kört SM. Men jag bröt mitt vänstra lårben på skateboarden och hamnade i respirator i en vecka. Så det har varit en hel del motgångar kan man väl säga. Därför blev bilen klar först ett år senare. Men jag är glad att jag fick behålla livet och fortsätta med driftingen!

Hur ser det ut fram till nästa deltävling på Sturup?
-Nu blir det att fixa det jag lyckades ställa till med, de gånger jag placerade bilen lite väl nära muren. Blir att gjuta ny plast till bakpartiet som vi själva har byggt om och gjutit av. Men bilen i sig är hel och maskinellt går den underbart med den splitternya motorn. Där kommer jag vara mer redo än någonsin och ladda allt som finns för att lyckas fortsätta såhär bra.

Några du till rikta ett tack till?
-Familjen och företaget Tyred.se, vilket är samma sak då det är ett familjeföretag, Henri på Maskinteknik i Oskarshamn, BadAssParts, grabbarna på DDesign, LMR, givetvis Daniel med allt svetsjobb och resterande i Clipperwhippers. Alla som hjälpt till är guld värda!

Vi säger grattis igen till Christian och lycka till på Sturup om några veckor!

Text & foto: Christer Hägglund, DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.