Christian Karlsson inför finalen: “Jag är laddad på tighta twins och rolig körning!”

0
21

Nu när RM serien börjar lida mot sitt slut och bara en tävling återstår innan en totalvinnare kan koras så har vi tagit kontakt med ingen mindre än Christian Karlsson.

Vi passade på att fråga lite om Christian och hans magnifikt skönsjungande LS7-matade E30-maskin som lystrar till siffran 7.

Säsongen började inte helt fenomenalt för Christian som fick problem med styrväxeln efter en kollision och följaktligen en nolla på första deltävlingen på GTR motorpark. Men med lite kraftsamling och fokus så har han väldigt övertygande tagit poäng på både Sundsvall Raceway (första placering) och Sturup (andra placering). Detta har resulterat i en tredjeplacering i tabellen och en inte helt overklig chans att putsa till placeringen!

Du har haft en rackarns säsong i år, efter problem i första deltävlingen till att högprestera på Sturup och i Sundsvall. Hur känns det nu inför finalen, nervöst?
– Med tanke på att bilen knappt hade körts över huvud taget innan första deltävlingen så har man haft en del saker att rätta till, som det blir på nybyggda bilar. Men det verkar som att man har fått i ordning på det strul man haft och kan fokusera mer på körningen nu! Som jag sagt tidigare har jag dåliga tävlingsnerver och blir så galet nervös men det känns betydligt bättre nu inför finalen. Jag är laddad på tighta twins och rolig körning! Det är ju trots allt roligt man ska ha!

Det är ju huvudsaken att man har roligt, sen om man bjuder på något som folk vill titta på så är det ju ett stort plus! Du ligger ju inte dåligt till i serien, vad tror du om chanserna att vinna hela RM?
– Ja såklart det är en showsport vi håller på med och det gillar jag skarpt! Med tanke på min nolla i första deltävlingen som jag sa tidigare så har jag inte de bästa förutsättningarna att kunna klättra så mycket högre än den tredjeplats som jag har idag. Men jag är sjukt glad och tacksam för att det har fungerat så bra och att jag lyckats komma hela vägen hit ändå! Men saknar tyvärr för mycket poäng för att ta mig längre, mitt mål jag har idag är mest att försöka hålla kvar min position och ha riktigt kul!

Ska det bli skönt att få ta en ordentlig revanch på Gröndal?
– Ska bli mycket spännande då det är åt andra hållet denna gång mot vad man kört tidigare på GTR Motorpark. Kan bara säga att med alla dessa sjukt duktiga förare vi har här i RM så kommer det bli kanonbra! Nu är vi laddade som aldrig förr med två pallplatser i bagaget och ska givetvis försöka hamna bra till denna gången med. Jag hade lite oflyt förra gången på Gröndal som sagt med en nolla på grund av trasig styrväxel efter kollision på träningen, sånt som händer såklart men tråkigt då det är min favoritbana.

Du nämner att bilen fungerar bra, du har ju uppenbarligen ett bra chassie från det som många tycker är den bästa biltillverkaren. Vill du berätta lite om vad du har att köra med?
– Bilen har vääääldigt mycket special egentillverkat på sig vilket är både bra och dåligt. Hela bakvagnen är egenkonstruerad men bibehåller original infästningar i bilen, så vi har väldigt bra inställningsmöjligheter. Likadant med framvagnen som är Wisefab fast med specialbyggda nav.  Ej E36 utan Wisefab för E30 för att inte laborera med geometri osv. Sen är det en helsmidd LS7 stage 3 högkompressionsmotor för E85 med ett steg 4 torrsumpsystem, Levererar 600 hk utan överladdning och 728 nm. Lådan är en 4-växlad Midvalley Nascar dogbox. Motorn är för övrigt helt ny från fabrik startad första gången i våras.

Christian vill gärna tacka alla som hjälpt till och sina sponsorer för möjligheten att bygga och tävla denna fenomenala bil!

Tyred.se, DDesign, LMR, BadAssParts och Bakaxeldelar!

Då får vi tacka Christian Karlsson för hans tid och hålla tummarna för honom i helgen!

Text: Emil Åhman – DriftZone.se
Foto: Mogge Ågren, Erika Näsberg – DriftZone.se

Emil Åhman
Skribent - Fotograf | Boden |