Dennis Andree: “Klart man ställer upp för en S13-broder”

Som vi berättat om tidigare hade RM-mästaren Mattias Bengtsson en hel del problem under finalhelgen, och det blev en lång väg fram till battlen om tredje pris till slut. Problemen började redan under fredagen, när Mattias stötte ihop med en annan förare ute på banan och bakvagnen fick sig en smäll. Mattias och teamet ägnade lördagen åt att justera till bakvagnen och när det äntligen började bli ordning sköts ett lageröverfall ut genom motorblocket. Totalhaveriet på motorn var ett faktum.

Dennis Andree, det var du som hjälpte Mattias Bengtsson i helgen. Berätta lite om hur det började i fredags när han behövde delar till bakvagnen.
-Jag såg att han sökte bakvagnsstag på Facebook-gruppen “nissan s13 owners sweden”. Hade aldrig snackat med Mattias innan denna helg, men jag visste vem han var och att han hade kört väldigt bra denna säsong.

Och då var det så att du hade delarna till en bakvagn liggande hemma?
-Ja, jag håller på att bygga min egen s13 så jag hade precis fått hem alla stag till bakvagnen som jag beställt. Eftersom han låg så bra till i serien och var en s13 broder var det klart man ställde upp och åkte med stagen till Gröndal för att han skulle kunna fortsätta köra.

En heroisk insats. Så du slängde prylarna i bilen och åkte till Gröndal? Var bor du någonstans?
-Jag bor i Katrineholm, ca 55 km från Gröndal. Jag slängde in grejerna samt ett vattenpass, då det var det enda han saknade för att kunna göra en grov hjulinställning efter bytet av stagen, då alla stagen var fullt ställbara.

Sedan på lördagen så kämpade Mattias och teamet på med att ställa in bakvagnen, och sedan kom katastrofen på kvällen.
-Det började med att han hörde av sig redan på förmiddagen angående 4 st bultar mellan hjullager och spindel som han saknade. Så jag kastade in dem i bilen och begav mig till Gröndal igen. Efter jag lämnat de bultarna och de fått i ordning hjulinställningen sent på eftermiddagen så hade jag precis lämnat Gröndal när jag fick ett meddelande när jag var ca 2 mil bort att hans motor totalhavererat. Motorn var en 1jz och de växer inte direkt på träd, men jag visste om två av mina kompisar som hade just 1jz.

Så du kontaktade dem?
-Ja. Hörde mig för med den första, men han ville inte göra sig av med sin motor. Hörde med den andra, och han ställde upp på att sälja motorn. Jag meddelade Mattias att jag hittat en motor och den var dessutom i Kungsör, mindre än 2 mil bort. Fick besked om att den skulle vi ha, så jag åkte med min Golf 4, fällde sätena och lastade in motorn. Sedan tillbaka till Gröndal igen.

Lät som det gick ganska snabbt alltihop
-Ja, det tog mig ca 30 min att få tag i en 1jz.

En riktig insats som sagt. Kan tänka mig att Mattias var tacksam för hjälpen?
-Absolut! Mattias funderade på att åka hem redan när bakvagnen inte ville vara med länge, men klart man ställe upp, vet själv hur man skulle känt i den situationen som serieledare dessutom.

Det var ju väldigt få poäng som skilde förarna i toppen inför sista tävlingen så sannolikt hade ju Mattias Bengtsson åkt ner till 4-6:e plats om han fått noll poäng i sista deltävlingen.

Men du bygger själv på en S13 alltså?
-Ja, jag bygger själv en S13 som är tänkt för drifting. Till en början Driftbash, tills man lärt sig bilen med nya Wisefabkittet. Under huven blir det en smidd Nissan CA18DET med ett Maxxecu.

Spännande med en Nissan-motor. Inte jättemånga som kör med det, utan det är en del andra motorer.
-Ja, men det är lite tråkigt, då CA18DET samt SR20DET är potenta motorer när man hanterar dem rätt.

Driftbash säger du, har du tävlingsplaner också sedan eller är det den typen av körning på skoj du tänkt dig?
-Hoppas på lite sponsorer så man har råd att börja i RM iallafall. Det är ingen billig sport, speciellt inte när man är ensam och börjar från noll.

Nej, det är helt klart. Om någon sponsor ser detta och uppskattar Dennis insats för att RM skulle avgöras på banan och inte i depån så kan ni kontakta oss så vidarebefordrar vi kontaktuppgifter.

Tack så mycket för att du ville svara på mina frågor, Dennis!
-Tack själv!!!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Mogge Ågren – DriftZone.se samt privat

 

Posted in RM