Driftingsveriges osannolikaste kombination: Saab-Supran

0
18

En bil som det pratas en hel del om och som många vet vilken det är när man pratar om den, är den bil som Mattias Larsson i Team WL Racing från Umeå kör i bland annat RM och Northern Drift Series. Saab-Supran som den kallas.

Vi träffade Mattias och ville såklart höra mer om bilen och lite om hur den något osannolika kombinationen Saab-motor i en Toyota Supra kom till.

Mattias, hur kommer det sig att du kör med den här osannolika kombinationen?
-Jag köpte bilen som rullande kaross av Dennis Wikberg när han byggde sin nya bil. Dennis tog med sig motorn till det nya chassiet, så då stod jag där utan motor. Jag fick idén först och tänkte att nej, det kan man ju inte göra, men sen… Jo, jag ska göra det!

Har du någon historik med Saab innan?
-Ja, det har jag. Jag körde rally i 5 år innan jag började med drifting, och då var det bara Saab som gällde. Sedan har hela familjen varit en Saab-familj också, så jag har åkt Saab sedan jag var liten.

Vad är det för motor från början?
-I grunden är det en 2,3 liters T5-motor från en 9000.

Misstänker att du har bättrat på trollhättekonstruktörernas jobb lite?
-Absolut. Den är uppbyggd från grunden med smidda delar, andra kammar och ventilfjädrar och så en turbo på det, en Borg Warner EFR 8374.

Vad uppnår man för effekt då?
-690 hk och 780 Nm på bakhjulen.

Det är ju verkligen inte dåligt.
-Nej, det är det inte. Den är rätt snäll i början, men sen kommer det…

Vad har du kört för tävlingar och evenemang i sommar då?
-Fokus har legat på RM, där har vi kört premiären på Gröndal (GTR Motorpark) och tävlingen i Sundsvall. Till Sturup var det lite för långt från Umeå. Sedan har vi kört några tävlingar här uppe också, i Northern Drift Series och under motorveckan i Lycksele.

I Lycksele strulade det väl lite?
-Ja, vi märkte att vi hade problem men hade inte tid att åtgärda det. Det visade sig att det var toppackningen som gått, så på slutet körde vi motorn torr på vatten. Det var bara att byta packning, och sedan hade vattenpumpen tagit stryk av att gå torr så det fick bli ny pump också. Annars var det inga problem. Nu rasade ett kamdrev också vid sista bänkkörningen, men vi lyckades förbättra vridet i mellanregistret ganska mycket, så nu tror jag att bilen kommer att bli mer lättkörd.

Hur ser avslutningen på säsongen ut nu då?
-Det återstår faktiskt en hel del körning. Först är det Bus1-finalen på Mittsverigebanan den 2 september. Sedan är det final i Northern Drift Series dagen efter, den 3:e. Vi ska köra RM-finalen som går på Gröndal och sedan får vi se om vi kanske kör Gatebil Mantorp också. Men det är öppet än så länge.

Ser du till Mattias ute på banorna så passa på att titta under huven på bygget.

Text & foto: Christer Hägglund – DriftZone.se

 

 

 

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.