Fredrik Westring: “Jag har saknat att vara i hetluften”

0
1678

En intressant comeback under 2018 gör norrbottningen Fredrik Westring. 28-åringen från Kalix är åter efter två års frånvaro från tävlingssammanhang. För DriftZone berättar Westring om suget att säsongen ska dra igång.

– Jag är oerhört taggad , har saknat att vara i hetluften och hela Driftingfamiljen och allt vad det innebär. I år är förutsättningarna mycket bättre än tidigare år då vi byggt en ny bil som verkligen är byggd för Drifting, säger Fredrik Westring och fortsätter.

– Bilen är en BMW e87 från 2009 som för övrigt kommer vara den första i Europa av denna modell som kommer köra i just Drifting. Vi har kastat ner en motor från e60 första 530i, m54b30 som då är en 3 liters 6a. Den började vi konstruera redan vinter 2015/2016. I det läget var det en ganska obeprövad motor i trimnings sammanhang. Vi har byggt den helsmidd med marginaler för höga effekter men bromsat och valt att köra den rätt “safe” för att få tillbaka så mycket körtid som möjligt nu efter 2 års uppehåll med ratten på hyllan.

– Motor levererar nu 720whp och 901nm vid 4800 varv och håller ungefär samma effekt hela vägen till varvstopp som vi valt att låsa på 7000rmp, så den har ett riktigt bra register med mycket effekt utan att börja spela på marginalerna. Den ska bromsas om igen efter första tävlingen på Mantorp för att få effekten ännu längre ner på registret. Bilen i övrigt är byggd efter proint reglementet och utrustad med e92 m3 wisefab bakvagn med diffklump från nya BMW 550i, drivaxlar kommer från fyrhjulsdrivna 330 dieseln. Framvagnen är av märket FAT , bromsar osv är av brembo 336mm skivor med aluminium ok ,slitsade,ventilerade och hålborrade. Invändigt sitter hela prodrift kittet i aluminium , handbroms,pedalställ och spakställ.

Hur började ditt intresse för driftingen och hur har din resa sett ut fram till dags datum?

– Jag började köra Drifting i samma veva som Jim Olofsson 2009, och körde då 2 år och fortsatte sen med skotercross på vatten där jag ådrog mig en nackskada 2011. I den vevan bestämde jag mig att gå in för att bara köra Drifting och byggde mig en liknande kopia av Fredrik Tigers BMW e36 m3a fast med en Volvo “2400” motor med överladdning och körde den bilen från 2013. 2015 kände jag mig rätt säker i min körning och klev upp till SM och körde “proint” som första norrbottning någonsin i SM.

– Det gick lite rangligt och fick inte bilen att hålla ihop och började mer och mer inse att bilen jag kör inte var kompetent till att ta mig så mycket längre inom Drifting. Gjorde även ett deltagande i Drift Allstars 2015 där jag kvalade vidare till 32 stegen där jag olyckligt vis körde på Kim fors och fick lasta och börja resan hemåt. Redan nånstans där var jag otroligt trött på att bo i garage för att köra nått varv med bilen så var den trasig igen. Bestämde att köra en sista tävling upp i Skellefteå på skoj utan prestations press och där rasade växellådan.

– Efter de fyra SM-tävlingar den säsongen rasade två motorer, sju drivaxlar, en växellåda, två gasvajrar och massa massa annat. Då kände vi att bilen måste få en ny motor. Vi började med den nya som drog ut otroligt på tiden så valde att annonsera ut bilen, kände att jag var mättad. Efter ett par månader av funderingar och samtal så dök de upp ett samarbete med Norrbottens bildemontering att få bygga av just e87an. Det gick ju inte att tacka nej till. Mycket funderingar vad vi gjort fel på förra bilen och vad vi behövde göra på en ny bil och inte att glömma erfarenheten och kunskapen man hunnit skaffa sig under åren var de bara att slå näven i bordet å börja bygga.

– Efter ett år och tre månader står den nu klar att köras på RM-premiären! Under mina två år av uppehåll har jag gett mer tid åt Northern Drift Series som jag driver för att få till återväxten i Drifting på en gräsrots nivå, umgåtts med min familj och vänner och faktiskt njutit av att slippa stressen med att hålla igång en tävlingsbil. Men nu är vi redo och full med energi för att ta oss mot en pallplats i RM. Anledningen av att jag valde att köra RM istället för SM i comebacken är just däckkravet som är i RM. Alla förutsättningar blir lika för alla och kostnaderna betydligt mindre. Sen kan de ju hända att man är lite ringrostig när man ska ge sig ut med en ny bil och motor man aldrig kört.

Hur tuff konkurrens tror du att det är i RM-klassen?

– Konkurrensen är bra i år, fullt startfält och många duktiga förare. Det gäller för alla att vara jämna, annars kan de svänga mycket i tabellen!

Vem ser du som favorit i RM-klassen?

– Ingen direkt solklar favorit, många som lägger bra repor det jag såg från ifjol så den som har mest is i magen och kan anpassa sig snabbt efter banan och lägga jämna repor kommer vara vass, tror de kommer svänga mycket bland placeringarna, avslutar Fredrik Westring.

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Privat

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se