Gustavsson – Det var nog inte ”moset” som var problemet

0
29

Röken har lagt sig efter första RM-deltävlingen och Driftzone har tagit kontakt med kvalettan Mikael Gustavsson för att höra vad som hänt sen sist.

Bild på blocket efter händelsen som gjorde att blocket blev trasigt

– Deltävling ett var kanon, förutom… ja, motorn då för min del. Men i övrigt sjukt mycket folk och det verkade flyta på riktigt bra. Långe-Mikael har gjort det här riktigt bra, det är väldigt bra folk runt omkring och alla hjälps åt. Det flöt på väldigt bra, speciellt med tanke på hur många förare det var.

– Gröndals bana är ju go som fan, jag gillar den sen innan. Jag var dock lite nervös under första åken, eftersom jag parkerade min bil i muren under sista körningen på sista dagen i höstas. Bilen mådde inte så bra efter det, det blev bland annat en ny bakvagn som resultat av det. Så jag var lite skakis när jag åkte ut i början mot muren, det var en rätt äcklig känsla, men det släppte efter två åk och sen fick jag en riktigt bra känsla istället!

Senast vi pratade med dig var direkt efter kvalet i RM-deltävling 1 på Gröndal, där du slutade som kvaletta. Det hände dock något där i sista kvalrundan, berätta.

– Jo jag sköt ju motorn, skrattar Mikael.

Vet ni varför det hände?

– Nej jag har faktiskt inte lagt någon energi på att ta isär den där motorn, jag tror att en ventil har hängt sig så att den har slagit i kolven, och då har kolven spruckit och gått ner och vänt i tråget. Jag trodde att det var för mycket mos, men så var det nog inte!

När vår reporter Henrik pratade med dig så hade ni en motor på väg upp.

– Ja den hade en kompis hemma i Herrljunga, vi fick upp den till Gröndal framåt klockan 23 och sedan skruvade vi fram till tretiden. Vi tänkte att vi skulle ha startat upp den men vi ville inte göra det då på natten. Vi provade några gånger att dra runt den, och den gick ju runt, men sedan avvaktade vi till morgonen.

Mikael fortsätter.

– Vi fick ju flytta över allt från den gamla motorn till den nya. Vi fick fixa nytt tråg, för tråget som satt på gamla motorn sprack ju. Det var lite meck med det. Det var inte värt det så här i efterhand, när bilen ändå inte gick!

Hann du träna något under söndagen?

– Nej, jag hann inte ens få ut den till autografskrivningen som var för oss RM-förare. Vi hade väldigt strul med toppen på den nya motorn, den har stått så pass länge så den hade tappat oljetrycket till tryckarna. Jag kom ju med bilen ungefär 12:50, då fick vi den att gå. Det gick bra att köra upp till starten, jag värmde däcken lite vid muren och upp för backen, men sedan dog den då jag tappade en cylinder, bara för att toppen strulade.

Hur gick tankarna just då när du stod uppe vid starten och du inte fick bilen att fungera?

– Jävla skit tänkte jag! Jag blev så trött. Det var ingen idé att ta nån femminutare heller, det kommer ändå inte fungera. Funkar det inte två minuter där i början så kommer det ju inte funka flera hårda körningar efteråt heller. Jag tror faktiskt jag hade kunnat placera mig rätt högt upp om nu allting hade fungerat. Bilen kändes ju helt underbar innan.

Hur kändes det att gå från att vara kvaletta till att tvingas följa tävlingen från åskådarplats?

-Surt är det ju, men jag vet med mig att får jag bara ihop den nya motorn så kommer det fungera klockrent. Bilen har ju ändå fungerat kanon fram till nu.

– Det var ju ändå ganska lärorikt att stå vid sidan och se hur de andra RM-förarna körde, för min egen del alltså. Det är ingenting jag kommer ha någon fördel av framöver, för allt finns ju på Driftzone så alla kan ju se det efteråt ändå. Men det var ändå bra på nåt sätt att se grabbarna från sidan. Det är även bra att kunna stå där och prata med min spotter och med mina teamkompisar, man får idéer och bollar dem med varandra. Det var väldigt roligt att se SM också.

Hur är statusen på bilen nu?

– Det är ganska dåligt! säger Mikael och småskrattar. Nejdå, det är inte dåligt. Jag har beställt allt till den nya motorn, det blir en smidd botten och en riktigt iordninggjord topp och lite diverse annat godis, kammar och fjädrar och andra brickor och så vidare. Jag kommer kunna varva mycket, mycket mer nu än vad jag kunnat gjort tidigare, upp emot 9000 utan problem. Jag kommer nog ligga runt 8200 för att vara på säkra sidan.

Mikael ligger just nu på nionde plats i RM tack vare sitt fina kvalåk på Gröndal, så nu ligger fokus på att plocka fler poäng under kommande RM-tävlingar för att komma ikapp, och komma upp i toppen.

– Alla vi som kör RM är ju ändå ganska jämna, vi ligger ju på ungefär samma nivå. Även SM-förarna har en väldigt jämn nivå. Fast de verkar ha lite mer stake än oss RM-killar! Mikael skrattar och fortsätter. De verkar kunna hålla ner högerfoten mer än vi. Jäkla as till att köra alltså. Som Granlund… Vilken fart han har med sig! De har nog lite mer mod kanske.

Nu jobbas det för att ha bilen klar till Gatebil på Mantorp, och det tror inte Mikael kommer vara något problem. Motorn ska byggas ihop i veckan som kommer så till nästa helg är den förhoppningsvis ihopsatt.

– Det springer ju iväg i pengar, det gör det ju. Jag är väldigt tacksam att jag har några sponsorer med mig som hjälper till på olika vis. Anders på Kloma, som också är min chef, ska ha tack bland annat för att jag får vara där och skruva och greja. Turbobanditen, för massa support och fix och hjälp, SLR Rekond stöttar mig också under säsongen, och min svärfar som har KP Usa-bilar är också med och hjälper mig en hel del. Alla mina vänner och familj ska också ha ett tack, och min sambo ska förstås också ha ett stort tack som står ut med alla dessa sena kvällar och en grinig pojkvän ibland.

– Jag tror det kommer gå bra det här. Jag ser fram emot fortsättningen av säsongen. Det är ett tufft motstånd, men bilen känns riktigt bra och jag tror att det bara kommer bli bättre med den nya motorn!

Med det tackar vi Mikael för pratstunden och önskar honom lycka till med bilen och resten av säsongen!

Text: Erika Näsberg – DriftZone.se

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.