Herman Jansson: “Jag satsar allt på RM-serien!”

0
290

En som hade en starkt uppåtlutande utvecklingskurva under säsongen 2017 var Herman Jansson från Örnsköldsvik. Nu satsar Herman på RM i SDC 2018.

För DriftZones Sundsvallsredaktion blev Herman och hans vita BMW ett återkommande inslag på diverse frikörningar på Mittsverigebanan och Sundsvall Raceway. Han deltog förutom i de två RM-tävlingarna på Sundsvall Raceway och GTR Motorpark även i tävlingarna i Northern Drift Series.

Om du skulle ge en kort utvärdering av säsongen 2017, vad säger du då?
-2017 var ett jättebra år! Målet var att få så mycket sätestid som möjligt och det blev en hel del! Bilen i sig kom minst 1 år framåt i planerna när motorn small (Gatebil Mantorp Park i juni, reds anm.)  och jag blev tvungen att bygga en ny och även bättre motor!

Efter haveriet på Gatebil Mantorp, med ett stort hål i motorblocket.
Foto: Leo Holmberg

Hur såg planen inför 2017 ut?
-Tanken i början av säsongen var att inte köra något RM i över huvud taget, men det slutade med att jag körde två av fyra deltävlingar, med resultat jag var mycket nöjd över!

En sjätteplats i tävlingen i Sundsvall och en trettondeplats i RM-finalen på GTR Motorpark är onekligen två fina prestationer, då konkurrensen i båda dessa tävlingar var hård.

Och nu laddar du för en ny säsong. Är siktet inställt på hela RM nu?
-Jajamen, jag kommer i år att satsa allt på RM i SDC, sedan vad som mer körs får tiden och plånboken visa. Det jag vet är att jag kommer att fortsätta att testa bilen på Bus1-eventen på Mittsverigebanan.

Jocke Ögren och Herman Jansson i en twin på Bus1 på Mittsverigebanan. 
Foto: Erika Näsberg

Vi som följer dig i sociala medier har sett att du grejar lite i garaget. Du byggde som sagt ny motor förra året, vad är det du gör inför den här säsongen?
-Ja, motorn blir orörd ifrån förra säsongen. Just nu jobbar jag med att flytta kylaren bak. Har kapat av bilen både fram och bak för produktion av bashbars. Ny glasfiber runt om hela bilen, med ett fullt HGK-kit! Sedan även bredare T-parts framvagn för ännu mer vinkel!

Aktuell garagebild.
Foto: Privat

Spännande uppgraderingar på bilen alltså. Och teamet, är det samma som förra året?
-Ja, det blir samma! Det är jag och Tony Gidlöf som krigar på! Tony agerar spotter och mekaniker. Dock så detta år skall även Joakim Ögren köra RM-serien och jag har ett samarbete med honom och High Coast Racing! Så det skall bli bra att förhoppningsvis kunna grabba tag i några av hans gubbar för mekanikersysslor. Då slipper Tony kanske springa mellan spottertornet och depån för däckbyte hela säsongen!

Bodykit från HGK
Foto: Privat
Bodykit från HGK
Foto: Privat

Låter som förutsättningar för en bra säsong. Det enda som i så fall försämras mot föregående säsong är Tonys kondition. Några du vill nämna som avslutning? 
-Ja, jag vill gärna passa på att tacka min sponsorer väldigt mycket som gör det möjligt!
Alltank gjorde en superinsats hela säsongen med all support!
Min mamma ger supermycket support med både ekonomi och garageplats!
A-Ljus (som jag även jobbar åt)
Payback Lubricants
Batteripoolen
Lahega
Däckladan och GummiGrossen
NSK (Norrböle Sten & Kross)
T-Parts

Sedan är alltid ännu flera partners välkomna att höra av sig om någon vill vara med att utveckla och hjälpa till med denna resa!

Om man vill följa dig under säsongen, hur kan man göra det?
-Det går att följa mig på HermanJanssonDrifting på Facebook och Janssonhermaan på instagram!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg – DriftZone.se, Leo Holmberg, Privat