Jonas Knutsson: ”Jag tar en tävling i taget just nu!”

0
377

En artikel på Facebook som har trendat under den senaste veckan i driftingsverige har varit Jonas Knutssons flickvän Kajsa Söderberg som med en hjärtfylld vädjan har bett om hjälp med sponsorer. Sponsorer är driftingens huvudpulsåder och alla behöver dessa, men i Jonas fall så var det en vädjan som skulle avgöra om det blev mer tävlan eller inte.

Foto: Björn Billsten

Jonas har vallat sin LS1 bestyckade BMW E30 hårt, men hästkrafterna har aldrig riktigt känts tillräckliga. Inför säsongen 2018 så gjorde han slag i saken och monterade en hetsfläkt och fick de efterlängtade extra hästkrafterna. Efter en fin första placering i SDC RM på Mantorp Park så hände det som ingen önskar ens sin värsta fiende, lagerras i motorn och ett race mot klockan har börjat för att vara redo inför nästa tävling.
Vi har sökt upp Jonas för att höra hur landet ligger, och hur framtiden ser ut!

Det har trendat lite runt dig de senaste dagarna, man blev ju rätt rörd av din tjejs post på Facebook. Har ni fått någon bra respons från nya sponsorer?
-Ja, hon är världens underbaraste! Hon försöker verkligen göra allt för att vi ska få ihop det tills Skara! Jag har fått lite hjälp av sponsorer, vänner, familj och även privatpersoner! Så om allt går som det är planerat tar vi nog oss till Skara på nått vis! Jag tänker inte ge upp förrän det är försent!

Foto: Henrik Andersson

Hur ser det ut med bilen? Får ni i ordning den till nästa tävling?
-Så just nu är hela motorn riven och blocket och allt är tvättat. Nu väntar vi bara på veven och ett par lager så kan vi smälla ihop motorn igen. Vi passade även på att försöka få bukt på kylproblemet då bilen gärna vill gå varm. Så när motorn är ihop så får vi se om det blev nå bättre.

Vad var det som hände egentligen?
-Fick ett oljud i motorn på Mantorp under Bimmers of Sweden som visade sig vara ett vevlager som gett upp. Och vevlagret tog med sig vev och vi trodde även en vevstake var pajj men det visade sig att staken klarat sig. Fick besked om att tid för att slipa vev även var 3 veckor bort när jag lämnade in den men Harald på FP Engines i Avesta löste det så den bör dyka upp nu efter midsommarhelgen.

Säsongen har ju börjat väldigt bra, blir det här ditt år?
-Ja, det började bra på Mantorp, tyckte om den bansträckningen faktiskt. Ja, det hade varit väldigt tråkigt att missa Skara. Tror konkurrensen att ha en chans vinna serien blir svår om man missar en deltävling helt. Just nu är det mest stressigt över om jag får allt i tid, hade vi haft alla delar nu så hade det inte varit lika jobbigt. Men det visar sig, vi kommer ge allt för att få ihop det här så vi kan vara med köra!

Låt oss spekulera, om du vinner RM i år. Blir det hårdsatsning på SM nästa säsong?
-Oh, svår fråga! Skulle jag vinna RM i år så skulle jag såklart bli taggad på SM. Men jag tar en tävling i taget just nu så det återstår att se! Hade varit riktigt roligt att klassa upp men jag kör lite för lite bil i mitt tycke. Hade velat köra mycket mer än vad jag idag för att känna mig självsäker. Så det visar sig hur det blir nästa år, har ingenting bestämt än.

Då får vi tacka så mycket för din tid, om du vill tacka några sponsorer så går det utmärkt! Kanske tjejen också…
-Tack själv! Jag skulle jag vilja tacka: Kloma däck och fälg, E.R Bilvård Falun, Dala Krom & Metallsliperi, Dahlbäck Racing, Autodelar Sweden, T-Parts, L-M-R.se, Profab Customs, Sellnäs Mekaniska, Ica Nära Sellnäs, Sköldphotography, min familj och alla goa vänner!

Text: Emil Åhman – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se, Henrik Andersson – DriftZone.se