Knutsson; “Markus ‘Syltlök’ Jonsson räddade min säsong”

0
299

Inom svensk drifting talas det om ”Driftingfamiljen”. Människor från norr till söder, som egentligen kanske inte alltid känner varandra så väldigt väl, men som förenas i kärleken till sin sport. Det låter lite fånigt och kanske en smula poetiskt, men så är det. Men vad är då ”Driftingfamiljen” i praktiken?

Jo, ett exempel är när en person som av anledning okänd inte ska tävla en viss helg, men som då istället lånar ut sin tävlingsbil till en konkurrent i samma serie, för att denne ska kunna genomföra seriens andra deltävling. Det är ”Driftingfamiljen”, och det är just vad Markus ”Syltlök” Jonsson gjorde för Jonas Knutsson under senaste SDC-deltävlingen i Skara.

Markus Jonsson. Foto: Henrik Andersson

Vi är ju väldigt nyfikna – hur kommer det sig att du lånade ut din bil till Knutsson?
– Vi pratade om det förra veckan i RM-förarchatten, att jag inte ska köra kommande tävling. Men jag har en färdig bil, så jag är inte den som är omöjlig. Jag har i alla fall fullt förtroende för Knutsson. Och kunna hjälpas åt när det gäller är A och O i våran sport, enligt mig i alla fall.

Och sedan kom han och provkörde, såg det lovande ut?
– Ja, han var ut och testkörde och det såg inte ut som att det skulle bli några problem för honom att lära sig min bil. Fast vi åker helt olika motorkoncept så kändes de som att min hade tillräckligt med vrid för att matcha hans körstil.

Ja, det matchade bra, det blev pallplats för Knutsson och din bil! Hur kändes det?
– Det känns fränt som fan! Har är lätt en av Sveriges säkraste förare!

Det var ju en bana med många murar – var du aldrig nervös för bilen? Den fick sig ju några sammanstötningar med muren.
– I början så var jag väl lite så fundersam, men när han skickade bild på att högra bakskärmen också var tryckt så va de ju klart. Han fick detta svar och presterade därefter;  ”Nu när du tagit oskulden på högerskärmen så finns de ju inget att spara på!! Nu hoppas jag att du tar en pallplats också!”

Tror du att han lämnar tillbaka bilen till dig nu då när det gick så bra?
– Haha, jo, han har fått nya idéer om man säger så……..!

Jonas Knutsson i en battle mot Alex Gjelten. Foto: Christer Hägglund

Hur känns det då att vara på den andra sidan av ”myntet”? Att nära på kasta in handduken för en kommande tävling, bara för att istället bli ”inkastad” i en ny bil bara dagarna innan start? Vi tog naturligtvis kontakt med Jonas Knutsson för att få höra mer.

Du har genomfört en väldigt lyckad tävling – med lånad bil! Grattis till pallplatsen! Hur känns det nu när du har börjat landa igen efter en, vad jag gissar, hektisk tävlingshelg?
– Tack så mycket! Det känns helt suveränt! Hektisk har bara varit förnamnet haha. Nu när man landat så återstår det just nu att fixa två bilar. Markus ”Syltlök” Jonssons bil ska få sig lite nya delar och min motor är på väg ihop.

Hur gick tankarna inför tävlingen när det bestämdes att du skulle få låna hans bil? Det var en en hel del betong runt banan, kändes det extra nervöst att köra den med lånad bil istället för din egen?
– Tankarna snurrade runt bra mycket i huvudet. Jag hade börjat ge upp och hade tankar på att lägga ner men jag är inte det som ger mig förrän det är försent, så jag skrev i våran förarchatt och då visade det sig att Markus bil var så pass redo att han satt och målade däcksidorna på bilen, haha. Så jag skrev och bad om hans telefonnummer, så pratade vi lite och så åkte jag och några vänner ner samma eftermiddag och kollade på bilen. Väl där nere insåg vi att han är ju typ 1.90 lång och jag 1.68 så den lilla provturen jag körde så hade jag en soffkudde bakom mig.

– Allt i bilen kändes bra så jag stod och velade lite fram och tillbaka men det var bara att köra! Åkte ner dagen efter igen och hämtade bilen. Väl hemma igen så byggde vi nya stolsfästen på torsdag eftermiddag och sedan åkte vi ner till skara.

Och sedan gick det ju strålande bra! Vad var största skillnaden du upplevde mellan din och hans bil?
– Ja verkligen, klart över förväntan! Vridmomentet i motorn var största skillnaden. Annars var Markus bil väldigt lättkörd och bra! Men vridmomentet var bara en vanesak och efter några repor så hade man vant sig vid det.

Vi har ju pratat lite med Markus också och han nämnde att du kanske fått några nya idéer till din egen bil efter den här helgen, är det ngt du vill avslöja vad det är?
– Haha, ja, visst har man fått lite smak för turbo sexa men kommer köra klart med den motor jag har nu så får vi se lite hur det blir under vintern!

Hur sammanfattar du tävlingen i övrigt?
– Tävlingen var riktigt bra! Hade en liten fadäs på första passet då bilen vägrade starta och att det räknades som att jag kört mina tre träningsrepor första passet, men utöver det så tyckte jag det var en riktigt bra tävling och ARN gjorde ett suveränt jobb!

– Jag skulle vilja tacka mitt team, familj, vänner och sponsorer! Utan er hade jag aldrig kunnat gjort det här! Dahlbäck Racing, E.R Bilvård, DirtCült Clothing, Kloma Däck och Fälg, Ica Nära Sellnäs, T-Parts, Profab custom, L-M-R , Sköldphotography, Autodelar sweden, Dala Krom & Metallsliperi, Sellnäs Mekaniska och Torsångs mark och entrepenad

Ja, grattis igen till pallplatsen och lycka till med tvåbilsfixandet nu då!
– Tack så jättemycket!

– Jag skulle vilja passa på att tacka Markus ännu en gång! Han är säsongens Hjälte! En oerhört stort eloge till honom som verkligen visar hur driftingfamiljen är! Tror inte det finns många som skulle göra det han precis har gjort! Det räddade min säsong och jag är otroligt tacksam!

Jonas Knutsson. Foto: Christer Hägglund

Text: Erika Näsberg, DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson, Christer Hägglund, DriftZone.se

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.