Melle ska ta teori till praktik i RM

0
3004

Jonas Melle Mellander är en välkänd profil i driftingfamiljen sedan några år. Nu satsar han på att själv sitta bakom ratten och berättar här om sin satsning.

Från att ha börjat som funktionär gick Melle vidare till att bli bedömare, och det är i den rollen många av er känner honom. Säsongen 2017 var han bedömare i SM-premiären på GTR Motorpark och Drift GP-deltävlingen på samma bana. Men nu gör han en satsning på en säsong som förare i RM i en nybyggd bil, en Mazda RX-7 med Volvo-motor. Vill man lära känna bakgrunden lite bättre kan man läsa en tidigare intervju, Det kommer att bli ett grymt år!

Hur kom du på den här tanken?
-Sedan jag flyttade från Sundsvall till Sala så har Tim Gummeson i BadAss DriftTeam varit på mig att jag ska börja tävla. Mattias Jönsson hade den här RX-7:an nere hos mig och när det drog sig mot vinter så sa jag att han var tvungen att hämta bilen. Men det slutade med att jag köpte den istället. Mot ett löfte att börja tävla med den.

Hur såg bilen ut då?
-Den var väl inte i toppskick precis. Buren satt redan i, men annars är det väl kaross, huv och hjulupphängning som återstår. Mycket är nybyggt.

Det här med Volvo-motor, hur kommer det sig?
-Jag har länge haft ett samarbete med Ådalens Bildemontering och behövde inte fundera länge på vad det finns gott om delar till. Det är ju utan tvekan Volvo som är vanligast, och så fick det bli.

Vad är det för motor?
-En B230, där botten kommer från en Volvo 940 med en 16 ventilstopp från en 740 GLT.

Hur passar en stående Volvo-motor i en RX-7:a som normalt sett har en Wankel-motor?
-Inte alls egentligen. Men med mycket vilja så går det. Fredde Sjödin och Overboost Racing hjälper mig med motorbygget.

Ja, du är uppe i Sundsvall nu när vi träffar dig. Vad är det som händer nu?
-Precis, jag är här uppe hos bröderna Sjödin nu. Fredde bygger motor och Markus jobbar med elsystemet.

Känner du att ni har koll, att ni hinner klart till premiären?
-Jo, men det tycker jag nog att vi har. Det är en del kvar att göra, men det känns under kontroll.

När är det tänkt för premiärkörning?
-Vi ska åka i Hamre med Eric Carlson och gänget strax före RM-premiären är det tänkt.

Du hade premiärvisning av bilen på Bilsport Performance & Custom Motor Show och stod där i SDC:s monter. Hur tycker du att bilen togs emot av besökarna?
-Långt över förväntan! Jag var förvånad över hur positiva alla kommentarer var under mässan. Så det kändes riktigt roligt.

Teamet kommer förutom Melle själv att bestå av Fredde Sjödin som kommer att fungera som coach och spotter, Robin Bengtsson (Bengans Garage) och Martin Östling som mekar. Genom samarbetet med PBZ i Uppsala har man fått möjlighet att använda deras racebuss under säsongen. En satsning på en mästerskapsserie innehåller ju mer än bara än en racebil.

Hur stor tävlingserfarenhet har du själv?
-Jag har kört några tävlingar, bland annat en i Northern Drift Series. Då kom jag tvåa i min gamla R33:a som var gatreggad och som jag åkte i större delen av den sommaren. Men jag har ju varit med länge och har stor erfarenhet på andra sätt av sporten. Nu gäller det för mig att försöka ta teori till praktik kan man väl säga. Jag har inte kört bilen alls ännu, så det blir spännande att se om man kan trivas bakom ratten i den.

Har det hjälpt dig att du är en profil sedan tidigare när du har sökt partners till den här satsningen?
-Det vet jag inte, men det kan det väl ha gjort. Fredde har varit bra att ha, han har kommit med många tips om hur man lägger fram en satsning på ett bra sätt för en tilltänkt samarbetspartner. Förutom Ådalens Bildemontering som jag redan nämnt är Dekalbolaget i Sala en partner som hjälper både oss och bilen att se bra ut på tävlingar. PBZ hjälper till med delar, bänkkörning och med lånet av racebussen, många delar kommer från BadAssParts i Sala och stol, släcksystem med mera från Racegear.

Vad kommer man att se er på för event i sommar då?
-Vi kommer att köra hela RM-serien i SDC givetvis. Sedan kommer vi att köra några Gatebil, dock inte helt bestämt vilka. Som det ser ut nu blir det båda på Mantorp och Rudskogen i juli.

Hur ser du på motståndet i RM då?
-Det är otroligt många förare och kommer att bli stenhård konkurrens.

Svårt att säga innan du ens kört bilen förstås, men har du någon målsättning på längre sikt med den här satsningen?
-Ja, målet är att köra SM. Men det beror mycket på hur jag trivs med bilen. Till att börja med vill jag prestera bra och åka vidare. Sedan jag provkörde Tim Gummesons bil på GTR Motorpark i somras så har suget funnits att åka riktig tävlingsbil.

Kommer du att ha några andra åtaganden i sommar?
-Jag kommer inte att vara bedömare alls den här säsongen. Däremot så är väl tanken att jag ska åka med Jim Olofsson till Irland i höst, på den stora finalen i Drift Masters på Japfest.

Finalen i Drift Masters European Championship arrangeras, som vi tidigare berättat om, tillsammans med Irish Drifting Championship under den stora bilträffen Japfest på Mondello Park. Målet är att detta skall bli världens hittills största driftingevent.

Därmed så är det dags att lämna garaget utanför Sundsvall och låta Jonas Melle Mellander med hjälp av Fredrik och Markus Sjödin färdigställa en av de intressantaste nykomlingarna i RM 2018.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se, Christer Hägglund – DriftZone.se