Mikael Andersson åter i RM: “Brutna ryggkotor och höft strök 2017 ur kalendern”

0
284

En av nykomlingarna till RM-serien 2018 är Mikael Andersson från Sala. I alla fall om vi tittar på vilka som körde 2017, Mikael har nämligen kört RM-deltävlingar 2015 och 2016, men en olycka satte stopp mitt i säsongen 2016 och gjorde att även 2017 var omöjlig att genomföra.

Nu är Mikael på benen igen och kommer åter till driftingbanorna. Bilen Mikael kör är ovanlig, trots att det är en Volvo. Det är nämligen en 780 Bertone, som är helt nybyggd inför säsongen.

-Bygget inför 2018 har gått bra och kommit långt, väldigt långt då jag har haft ett helt år på mig att bygga en bra och stabil bil.

Volvo 780 är inget man ser speciellt ofta som sagt. Vad är det för drivlina i den?
-Motor och resten av drivlinan är överflyttad från tidigare bilen som det kommer mer om sen, det är i alla fall en helsmidd Ls1 motor med singelturbo som producerar ca 700hk och 1000nm+ och går ruskigt fint.

Annars är bilen i sig väldigt fin anser jag, byggt den från grunden och fått den nästan helt som jag önskar. Man blir kanske aldrig riktigt nöjd inom det här intresset. Många timmar har man lagt i garaget och på “den jävla bilen” som den ibland har kallats.

Hur har din karriär sett ut innan detta då?
-Min “karriär” inom driftingen började 2015 på RM-finalen som LMR-Micke anordnade på Gröndal. Slutade då över förväntan med en fjärde plats bland sjukt många duktiga förare. Hade då min Volvo 940 som i stort sett var en gatbil med en V8. Komplett inredning, stereo. Jag hade till och med dragkrok på den… Intresset för att tävla började väl gro då och ansökte om att få köra även 2016.

Och så blev det. Hur gick det säsongen 2016 då?
-2016 började på Mantorp med Dotz drift i april det året. Kallt var det på morgonen minns jag i alla fall. Den helgen kändes bilen helt kanon och jag slutade på en tredje plats och jag var sjukt nöjd över min prestation. Åkte hem och smidde planer för en värre motor än vad som jag då hade. Talade med en vän, Niklas på PNP-motor i Tillberga som hjälpte mig med att fixa toppar samt ihopmontering av en riktigt grym helsmidd LS1. Samtidigt så hjälpte Oscar på OggeRacing mig med ett par grenrör till singelturbo. Bänkades senare till 700hk 1000nm på lågt ladd.

Det kan man kalla en riktigt bra början på en säsong. Hur gick det sedan med nya motorn?
-Nästa tävling var på Sturup Raceway med den nya motorn. Körde två träningsvarv innan bilen började spöka med fladdrig triggersignal. Inget som tyvärr kunde lösas på plats så den tävlingen gick inget vidare. Tankarna om att bygga en riktig ändamålsvänlig bil har länge grott så när jag kom hem bestämdes det för ett nybygge!

Snabbt avancerat från gatbil till ny motor och sedan besluta sig för nybygge. Hur gick det bygget då?
-28 augusti det året, dvs en månad efter Sturup, hämtades en tom kaross, knappt rullande och helt isärplockad hem från ett garage utanför Norrtälje. Ägaren då var Norton Carlsson Eriksson, som vann RM 2016. Dock så hände en tragisk olycka på kvällen den dagen som gjorde att resten av säsongen 2016 samt 2017 var struken ur kalendern helt.

Oj, det lät allvarligt. Vad var det som hände?
-Jag ramlade från en höjd på 3,5-4 meter och landade som tur var på fötter, dock medförde detta brutna ryggkotor, höft, fot, arm samt handled. 1 månad på sjukhus i Västerås samt ytterligare 3 månader i gips medförde att det inte hände så mycket mer det året.

Det får man ju ha full förståelse för förstås. Men bygget fortskred senare?
-Ja, med mycket envishet, grymma polaresom Oscar, Felix och några till, så byggdes bilen ihop under vintern och stod klar april 2017. Dock var min kropp inte i skick att kunna tävla i år.

Men nu är du återställd?
-Ja, nu är jag återställd och jag väljer att återigen köra RM för jag tycker serien har utvecklats sjukt mycket och jag tycker framförallt att det är kul att köra!

Har du några långsiktiga mål med din drifting?
-Nja, långsiktigt har jag väl inte tänkt, funkar bilen bra i år och framförallt att jag fungerar bra så vill jag köra på så många event som det går. Mina mål hittills är att återigen ta pallplats, längre än så ser jag inte just nu på grund av allt som hänt innan. Men jag ser fram emot och har som plan att köra RM även nästa år om jag tycker det är kul.

Men du är laddad att dra igång säsongen?
-Absolut! Jag ser framförallt fram emot första tävlingen som kommer vara på Mantorp i slutet av april. Sjukt spänd över hur nya bilen kommer upplevas på bana

Någon speciell du vill tacka?
-Jag vill framförallt tacka Oscar på OggeRacing som stått ut med mig när jag var sjukskriven och som tvingade honom att svetsa både grenrör och bur i nybygget. Utan honom hade det inte gått. Och även Felix som hjälp till med bygget. Dock så finns det ju alltid en som står lite längre bak men som alltid hjälper till om man ber: Farsan, som har gjort allt han kunnat för detta och det är jag sjukt tacksam för. En riktigt bra gubbe, den bästa.

Vi önskar Mikael ett stort lycka till och hoppas att både kropp och bil håller för påfrestningen!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Brad Fridell – Snooken Recordings, Andreas Harrisson – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.