Pontus Hartman om RM: “Konkurrensen ser ut att bli stenhård”

0
394

Nästa nykomling i RM att presenteras är Pontus Hartman från Kungälv utanför Göteborg. Pontus svarta BMW har synts på frikörningar runt om under säsongen och han tar nu alltså steget att börja tävla.

Hur går det med förberedelserna av bilen?
-Förberedelserna har kommit ganska långt. Jag räknar med att ha bilen tävlingsklar i mitten på januari. Då har man god tid på sig för eventuella förändringar fram tills start.

Låter som en sund inställning. Vad är det du gör med bilen?
-Från 2017 så har det hänt väldigt mycket. Bilen har fått sig ett helt glasfiberkitt, och sedan har vi kapat bort all plåt i bakpartiet. En ordentlig grupp H-bur med “Nascar”-dörrar har monterats och den kommer få ny färg i form av en foliering.

Några förändringar under huven också?
-Nej, motor- och chassiekonceptet kommer vara detsamma. Smidd m50b28 med en BorgWarner S300sxe turbo. Lämnar ca 700hk. E46 m3/e34 m5 hybrid bakvagn och T-parts chassie.

Har du tävlat inom drifting förut?
-Jag är helt ny inom tävlandet. Min första driftingkörning gjorde jag på Dotz Driftbreak 2017. Har försökt köra allt jag kunnat under 2017 för att skaffa mig rutin. Strax över 100 däck gick det åt mitt första år.

Vi fick ju se dig på ett kort gästspel uppe i Sundsvall i somras också. Berätta lite om det.
-Sambons familj bor i Sollefteå, så när vi åkte upp på semester så drog jag med mig bilen för att få möjlighet att testa banan i Sundsvall. Just med tanke på att köra RM kommande säsong.

Pontus berättar vidare att RM känns som den bästa serien för att få rutin och erfarenhet för framtida körning. Han pekar också på att konkurrensen ser ut att bli stenhård, vilket i sin tur är en grund för bra utveckling för förarna, vilket i sin tur utvecklar svensk drifting.

Målsättning för första tävlingssäsongen?
-Målsättningen med RM 2018 är att samla på mig och teamet så mycket information och erfarenhet vi kan för att kliva in i SM till 2019. Vi är inte nöjda förrän vi börjar vinna, men måste vara realistiska och förstå att Rom inte byggdes på en dag. Så helt enkelt är målet alltid att vinna. Där är nog svaret samma vilken förare ni en frågar.

Om man tittar några år framåt då, har du några mer långsiktiga mål?
-Långsiktigt så jobbar jag stenhårt för att börja tävla i de stora serierna, SM, GDS, Drift GP och förhoppningsvis på andra sidan Atlanten . Vägen dit är otroligt lång och näst intill omöjlig. men skam den som ger sig. Ingenting är omöjligt finns det nån som säger.

Foto: Amelie Abrahamsson

Något speciellt du ser fram emot kommande säsong? Deltävling eller annat event?
-Ja, banmässigt ser jag fram emot GTR Motorpark, en bana jag aldrig kört men som ser sjukt mysig ut att köra. Geografiskt så ser jag mycket fram emot Sundsvall då vi som sagt har familj i närheten och brukar spendera både jul och semester där. Så det ska bli kul att få köra finalen i “norr” (iallafall i göteborgskt öga).

Du brinner ju inte bara för din egen drifting utan ser även till att andra får möjlighet att utöva sin hobby.
-Ja, precis. Under 2017 lyckades jag få till en träningsdag på Säve flygfält. Vi blev ett 20-tal bilar som fick 8 timmar körtid i både blött och torrt. Detta verkar vara väldigt uppskattat och frågorna om det blir mer haglade in.

Pontus Hartman. Foto: Amelie Abrahamsson

Ser det ut att kunna bli en fortsättning på det?
-Som det ser ut just nu blir det svårt att få till något mer just där. Men jag har kontakt med dem för att försöka lösa något annat. Att få något mer kontinuerligt i Göteborg hade betytt otroligt mycket. Att behöva åka 30 mil för att träna är inte optimalt. Men man åker det man måste. Jag brinner kopiöst för sporten, framförallt för min egen del där det handlar om att få göra det man älskar med dem man älskar. Men även för att få motorsporten att växa inom Sverige.

Ni som tävlar har ju en viktig roll som ambassadör för motorsport i allmänhet och drifting i synnerhet. Är det något du tänker jobba vidare med?
-Absolut. Försöker så gott jag kan att sprida sporten hos unga. Och ska under 2018 försöka ställa ut lokalt så mycket jag kan. Att sprida bland ungdomar att man kan bränna upp pengarna på däck hellre än på narkotika eller böter för vandaliserade saker. Att skapa förebilder och drömmar bland unga är en stor målsättning.

Någon speciell du vill tacka för satsningen hittills?
Jag vill framförallt tacka min sambo och son. Tiden med dem är näst intill obefintlig just nu men de vill bara att jag ska köra på hårdare, antingen tycker de att det är roligt eller så tycker de det är skönt när jag är borta. Vilket som så blir det mycket tid till garaget och jobb. Jag vill tacka teamet som alltid är med mig på banorna och kämpar för att allt ska flyta på. Och såklart alla sponsorer och samarbetspartners som hjälper mig med allt mellan himmel och jord.

Sist men inte minst vill jag även passa på att tacka er på DriftZone för det jobb ni utför för svensk drifting. Ett sånt hästjobb ni gör som sprider sporten galet bra. Utan alla ovan nämnda hade detta aldrig någonsin varit möjligt. Det ni gör för mig betyder så otroligt mycket i min satsning. All hjälp är guld värd. Om det finns något företag eller person skulle vilja hjälpa oss på resan så får de väldigt gärna höra av sig till oss via Facebook eller instagram. All hjälp är otroligt välkommet!

Vi tackar Pontus för tiden och önskar lycka till i getingboet RM 2018!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se, Amelie Abrahamsson – Amelie Papparazzi