Tim Fredriksson: “Det var en händelserik helg!”

Vad gör man när ens egen driftbil inte längre är i tävlingsdugligt skick? Ger upp? Nej, inte om man heter Tim Fredriksson har har tänkt tävla i RM-finalen. Under lördagens träning hände något med motorn i Tims bil, vilket resulterade i att han beslutade att följa söndagens tävling från läktarplats. Men här dök Victor Joensuu upp som gubben i lådan, och när möjligheten att låna Victors bil uppstod så gick det helt enkelt inte att avstå.

Så från att ha tänkt följa kval och tävling från läktarplats så blev det istället hela vägen till topp 8 för Fredriksson i lånad bil, och vi på DriftZone ville såklart höra hela historien bakom denna äventyrliga helg!

Vi börjar från början! Berätta hur din helg började?
– Helgen började fantastiskt bra, för första gången hade vi fått ihop så att vi kunde få med oss ett komplett team, allt ifrån mekaniker och spotter till att ha med en egen mediakille. Bilen visste vi att den funkade bättre än aldrig förr och jag hade en bra körning i ryggen så vi vart riktigt sugna på att få till en toppenhelg helt enkelt.

– Vi började med att köra några varv på fredagens träning för att få in känslan i kroppen och göra oss redo att kunna sätta den tänkta racelinjen som skulle målas upp på lördagen. Allt kändes bra och vi nöjde oss med några få varv. Men på lördagen blev lyckan ganska kortvarig då redan andra varvet, som för övrigt kändes väldigt bra, så hände något med motorn i sista böjen och bilen tvärdog. Det visade sig att något har hänt med infästningen av spännrullen till kamremmen och det resulterade i en trasig kamrem och eventuella interna motorskador. Vi kikade läget på om det fanns en chans att reparera men då vi inte riktigt vet om/hur mycket skada grejerna i motorn har tagit så vågade vi inte chansa på något då det är en ganska dyr motor. Så vi tänkte att helgen tog slut här med bestämde oss för att stanna kvar för att se tävlingen ifrån läktaren på söndagen istället.

Hur kom det sig att du fick möjlighet att tävla med Victors bil?
– Ja det var ju inte direkt planerat. Victor nämnde det på lördagen lite snabbt att jag kunde ta hans bil men det ville jag absolut inte göra sa jag då jag tyckte det var för mycket ansvar att köra någon annans bil och jag visste att han ska tävla i den redan helgen efter. Men på söndagsmorgonen så kom Peter och Victor och i princip drog mig ur sängen och sa att jag ska köra bil så att det blir en 32-stege. Så det vara bara att dra på sig kläderna och sätta sig i bilen.

– Men såhär i efterhand är jag väldigt tacksam att jag fick chansen att köra Victors bil då det var väldigt lärorikt för mig som förare. Så jag vill passa på att rikta ett stort tack till Joensuu teamet för att jag fick chansen!

Men du har aldrig kört hans bil tidigare?
– Nej, jag har aldrig kört någon annan bil än min egen så det var väldigt nervöst dom första varven och jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig.

Vad kände du för skillnader jämfört med din egen bil?
– Den kändes relativt lik min bil då jag också kör en BMW men chassit kändes mycket styvare, det var lite mer grepp i bilen och sen har Victor en sekventiell växellåda vilket jag aldrig har kört med innan så det var en del småsaker som var olika som man fick försöka vänja sig vid under kort tid helt klart.

Berätta lite om hur det gick i stegen?
– Det gick väl ganska bra tycker jag, målet var egentligen bara att kvala in så att vi kunde få en 32-stege vilket var alla förares mål inför finalen. Men jag lyckades vinna mitt top 32 och top 16 battle för att sedan köra ut mig själv i top 8 där jag gjorde ett stort misstag i sista böjen på min lead då jag inte fick loss hjulen ordentligt och rätade. Men jag är nöjd med min insats, speciellt mot alla dessa duktiga förare som RM har. Ni är grymma!

Ja du gjorde en imponerande tävling med tanke på att du inte körde din egen bil, grymt gjort! Hur är statusen på din egen bil nu, har du hunnit kolla över den?
– Tack! Det kändes bra att få avsluta tävlingssäsongen på ett bra sätt.

– Vi har inte hunnit riva isär min bil än men jag hoppas verkligen att inte allt för mycket är trasigt så att det går att laga smidigt.

Det blir inget Gatebil Mantorp för dig med andra ord?
– Jag hade lite planer på det men eftersom bilen är trasig nu så åker jag nog upp och kikar läget istället och hejar på när SM förarna kör.

– Jag vill passa på att tacka mitt team, min familj och alla andra som har hjälpt till på ett eller annat sätt.

– Sen vill jag även tacka mina Sponsorer, utan er hjälp hade det aldrig gått:

Speeding, Maxxtuning, DASAB, Kamstedts fjärrtransport, Racetechservices, SLR Speed, Vinyl Make Up, Söderkvist bil & maskin, Lasses glas, Tabergs lots & bemanning, Exposion AB, Jönköpings motorrenovering, Svensk Turboservice, Kaross & Lacktecknik i Jönköping, Squared Design, Spacer.se och AFL.se

Text: Erika Näsberg, DriftZone.se
Foto: Michael Åkerblom & Henrik Andersson, DriftZone.se