Tim Fredriksson: “Man blir aldrig riktigt redo och tiden räcker aldrig till”

0
380

Till helgen är det dags för bland annat andra deltävlingen i SDC RM, som går av stapeln under Citydrift i Skara. En av förarna som vi ej fått se på bana ännu i år är Tim Fredriksson i sin gula BMW E36. Nu med bara någon dag kvar till start för deltävling #2, passar vi på DriftZone på att stämma av läget, blir Tim klar med bilen till helgen?

Hur går det för dig med bygget?
-Det har varit lite strul med delar som inte levererats i tid, samt vissa småsaker som inte har fungerat riktigt som det var tänkt, vilket tar mycket tid. Detta ihop med att jag har bytt både garage och jobb har ställt till det lite i tidsplanen, men nu har vi bara några småsaker kvar att lösa veckan innan deltävling nr 2, så vi borde få ihop allt lagom till tävlingshelgen som vanligt.

Du kan väl berätta vad det är för förändringar som ni har gjort på bilen sedan i fjol?
-Ja, vi har rättat till mycket småsaker som jag inte har varit nöjd med sedan tidigare, vilket har tagit mycket tid. Men de största förändringarna inför i år är att vi har bytt till en helt ny 2-vägs fjädring ifrån Feal Suspension i USA, som jag hoppas ska göra bilen lite mer lättkörd med ett jämnare fäste. Sen har jag uppdaterat bakvagnen med lite nya bussningar och stag för att få lite bättre koll på hjulvinklarna. Kylsystemet är också helt nytt då vi hade stora problem med värmen förra året som begränsade körtiden rejält. Flyttat om lite vikt i bilen och så vidare har vi också gjort.

Har du hunnit provköra bilen någonting ännu?
-Nej, tyvärr har jag inte hunnit provköra bilen något innan, så vi har inte haft möjlighet att ställa in det nya chassit eller upptäcka småsaker som kan komma till att krångla som det alltid gör när man bygger om. Vi får helt enkelt hoppas på det bästa inför tävlingen och att det är lösbara problem som dyker upp ifall det vill krångla, men jag tror att vi är ganska nära en färdig produkt äntligen, men det återstår att se som sagt.

Känner du dig redo inför deltävlingen i Skara då?
– Nja, jag tycker aldrig att man blir riktigt redo och tiden räcker aldrig till, en vacker dag kanske jag får uppleva känslan att man är klar i god tid!

Avslutningsvis, du missade ju tyvärr premiären, men hur ser du på dina chanser för pallplats i år?
-Nivån i RM höjs hela tiden och jag har missat mycket sätestid i år så det kan bli tufft. Men om bilen funkar och jag har kvar samma känsla i kroppen som jag hade i slutet på förra året, så borde det inte vara helt omöjligt. Vi gör vårt bästa och har roligt och lär oss under tiden helt enkelt!

Tim passar på att skicka med ett stort tack till sina sponsorer och samarbetspartners som gör detta möjligt: Speeding, Maxxtuning, Kamstedts Fjärrtransport, Söderviks bil & maskin, Dasab, Vinyl Make Up, SLR Speed, Racetechservices, Blychert glas, Sameko, Svensk turboservice, Exposion AB, Tabergs lots & bemanning, TF Motorsport Mamma Lena & Pappa Ubbe. Sedan vill Tim även passa på att tacka familj och vänner som hjälper till på ett eller annat sätt!

Eftersom undertecknad är garagegranne med Tim och har fått möjlighet att följa bygget lite på nära håll, vet jag hur hårt det har kämpats på andra sidan väggen och önskar honom ett riktigt stort lycka till i kommande tävlingar!

Text: Nina Binn Josefsson – DriftZone.se
Foto: Stefan Lindgren – DriftZone.se, privat