Vi sammanfattar Riksmästerskapet i Drifting 2018

0
237

Säsongen avslutades i Sundsvall, med intressanta battles och en del omkastningar i tabellen som följd. Detta samt en tillbakablick av årets RM säsong ska vi nu ägna oss åt.

Vi har fått följa förarna, på en lång och stundtals grym resa från deltävling 1 på Mantorp Park, till finalen på Sundsvall Raceway. 4 st deltävlingar där vi har haft turen, att få se en klass med hungriga och framförallt jämna förare.

Under säsongen så har det konstant varit många anmälda till klassen, och det har körts topp 32 stegar på nästan samtliga deltävlingar, detta är riktigt kul och framförallt så ser vi ljust på framtiden för drifting.

Vi tänker nu gå in lite på en del av årets händelser, det är många men vi försöker hålla det kort.

Deltävling 1 som kördes på den anrika banan Mantorp Park, gav förarna en helt ny bansträckning och varierande väder, med mest regn och blött underlag. Dessa nyheter och väder gjorde att alla var nya med slingan. Banan började efter Mjölbykurvan, upp över ett krön, snabb initiering och en lång vänster, som sen blev en tvär höger. Denna tvära höger hade många förare problem med under tävlingen.

Vinnare här blev Jonas Knutsson, före tvåan Patrik Freij, trea blev Felix Lindvall.

En stor snackis blev det efter tävlingen, det var Jonas Knutssons motor som stod i fokus, den gick sönder rejält med lagerras. Detta riskerade att stoppa säsongen för Jonas, han och många andra kämpade hårt för att få ihop bilen till deltävling 2.

Deltävling två gav oss en intressant tävling, arrangörer var ARN Citydrift. Platsen blev Skara Sommarlands parkering, här hade man byggt upp en temporär bana med betongsuggor som banmarkering. En riktigt tight och vass bana mötte förarna, till publikens förtjusning. Förarna själva tyckte också om denna nya tävlingsplats, även fast en hel del hälsade hårt på muren under helgen.

Vinnare blev Pontus Hartman, tvåa blev Jonas Knutsson (som lyckligtvis fick låna en bil, teamet hann inte få ihop motorn), trea kom Johan Ingvaldsson.

Denna deltävling visade, man kan bygga upp tillfälliga banor som ger både publik och förare valuta för pengarna. Mer av dessa typer av tävlingar, det vill vi se!

Här kommer deltävling 3, den körs på en bana som de flesta, om inte alla förare i dessa klasser har kört på. Tävlingen kördes på GTR Motorpark, men till denna tävling så körde man inte banan åt det håll som driftingen brukar köra. Istället så körde man samma håll som banracingen kör, det gav många förare en helt ny bana att lära in sig. GTR Motorpark är en teknisk bana, som blev än mer teknisk denna helg.

Vinnare här blev Johan Ingvaldsson, tvåa blev Albert Häggbom, trea kom Zakarias Berggren

Nu är vi framme vid den sista deltävlingen, och det är tight i toppen då Knutsson leder före Freij med 22 poäng, men likväl så är det två till som jagar, Albert Häggbom på tredje plats och Joakim Andersson på fjärde. Dessa kan också ta sig högt upp, allt beroende på vilken placering som toppen av RM kör till sig.

Banan som förarna fick bekanta sig med, var teknisk och tight. Men samtidigt följsam och inbjudande, publiken fick se mängder med grymma repor av RM killarna som i många fall håller samma klass som “stora SM klassen”.

Den största segern under helgen, står Joakim Andersson för. Han var fyra i tabellen inför denna tävling, kommer till Sundsvall och kvalar in som etta. Kör stenhårt och går hela vägen till final, där vinner han deltävlingen. Samtidigt som Jonas Knutsson slås ut tidigt i stegen, samma sak med Patrik Freij som oturligt nog inte kvalade in till stegen. Så Joakim Andersson tar hem serien före Albert Häggbom, trea blev Pontus Hartman, fyra kom Zakarias Berggren och femma blev Jonas Knutsson.

Vi passade på och frågade topp tre i RM om nästa år, kommer dom att gå upp i SM klassen, eller stanna i RM?

– Jocke Andersson säger att om det blir Sverige nästa år så blir det SM. Han vill kliva upp för att samtidigt ge plats åt Sverigecupen-förarna att komma in i RM.

– Albert Häggbom, mer tveksam till att kliva upp. Han trivs i stämningen och sammanhållningen man har i RM, och dessutom har han ett bilkoncept som i teorin inte borde räcka ens till RM, men som bevisligen gör det och håller bra. Till SM håller det dock inte alls enligt Albert.

– Pontus Hartman lovade redan på scenen under prisutdelningen att han skulle upp och stångas med SM-förarna nästa år. När jag frågade honom så sa han att det var självklart att gå vidare, och fortsätta utvecklas.

Det kördes även en tävling i tävlingen, detta var Juniorklassen. Felix Lindvall vann före Dominik Schulze, trea kom Felix Broström. Stort grattis till alla inom RM och Juniorklassen.

Det var en suverän finaltävling som Sundsvall bjöd på, grymt väder och ännu grymmare körningar i en klass som under året, verkligen visat sig vara jämn och tight.

Vad ska vi säga om årets RM serie då? har allt varit kanon? finns nåt att förbättra?

Serien som sådan har varit över förväntan, det har varit många anmälda, vi har fått sett topp 32 stegar i 3 av 4 deltävlingar. Vi har även sett bra körningar både i kvalets singelrepor, men också i stegens twinkörningar. Så när det kommer till förare och bilar, då finns det inte mycket att orda om, bara hoppas att 2019 blir minst lika bra!

Men, det finns alltid ett men. Vi önskar att information kring evenemang blir bättre, framförallt marknadsföringen inför en tävling, men också snabba upp publiceringen av resultat efter kval – och efter avslutad tävling. Kan vi få till det, så höjer vi intresset mer och såklart lockar mer publik till tävling – vilket är ett måste om vi ska kunna ta driftingen till högre nivåer.

Vi på Driftzone, väntar redan på nästa säsong!

Text: Henrik Andersson, Driftzone
Bilder: Christer Hägglund, Driftzone & Stefan Lindgren, Driftzone