Årets banor i Swedish Drift Championship!

0
153

Inom kort så är säsongen igång, och alla förare och team kör dubbla skift i sina respektive garage för att bli klara i god tid.

Förarna kommer under 4 deltävlingar, få både tighta och tekniska samt öppna och fartfyllda banor under årets säsong¨, men tonvikten kommer att vara på tekniska banor (antar vi). Vi tänkte nu gå igenom vilka banor och lite om hur vi tror att banorna blir satta.

Säsongen börjar i Mantorp och avslutas i Sundsvall, därimellan så besöker SDC både Färila i Ljusdal och Hultsfred Drifttrack. Färila (Flygbas) och Hultsfred Drifttrack är nya för året i Swedish Drift Championship. Det skulle ha varit en deltävling i Skara, men tyvärr så ska det ske ombyggnationer på parkeringen. Däremot så har vi hört att ARN Citydrift förväntas komma tillbaka 2020, vilket är en glad nyhet då denna bana och arrangemang var ett friskt tillskott i kalendern.

SDC Serien drar igång mitt i veckan! Den första deltävlingen avgöres 30 april – 1 maj. Platsen är den anrika Mantorp Park, banan blir samma som under 2018. Under samma tid så köres Dotz Driftbreak, men banan som serien kör är bra och den håller hög fart, men samtidigt så har den en del inslag som kräver att föraren kan anpassa sig snabbt.

Starten börjar i Mjölby kurvan (utanför publikens synfält) kommer sedan upp i en backe där initieringen blir direkt efter krönet till en lång svepande vänster, i den första kurvan så har vi sett att förarna lätt hamnar långt ut och ibland glider ut i sanden. Efter den första kurvan så måste förarna snabbt lägga om för en rätt tvär höger, den är dock bättre nu efter att Mantorp gjorde linjen som drifitingen använder mjukare och bjuder in till ett bättre flyt. Efter denna höger som i princip håller i sig ända in i mål, så det gäller att ta med sig farten och inte tappa linjen. Banan kan ge motorstarka bilar en viss fördel då det gäller att ha driften igång från kurva två till mål.

Deltävling nummer 2 avgöres den 28-29 juni. Platsen är Fönebasen i Ljusdal. Denna plats är en gammal nerlagd flygbas som används till diverse motoraktiviteter. Streetrace SM kör på denna bas och under senare tid, så har även driftingen börjat använda platsen. Arrangör för denna deltävling är DRC Ljusdal, en klubb som gör mycket för dragracingen på just denna plats.

Hur banan blir, det har vi inte någon information om i nuläget. Men vi tror att banan läggs kring slutet av huvudrakan på servicevägarna som finns i anslutning till själva startrakan, den kommer vad vi tror bli tight och teknisk. Mängden utrymme är såklart den avgörande faktorn, och ju mindre utrymme du har – desto mer teknisk blir banan. Vi tror att DRC Ljusdal kommer att sätta en vass bana tillsammans med SDC och bedömarna.

Rask vidare till deltävling 3, eller kanske inte så rask men den 10-11 augusti så kommer SDC till Hultsfred, platsen kallas för Hultsfred Drifttrack. Denna bana har funnits ett bra tag nu och här kommer förarna få kämpa rejält för att hålla rätt linjer. Kommer du fel så kan det ta stopp rätt hårt i en av betongmurarna som står utmed delar av banan.

Banan i sig är tight och teknisk, men den har samtidigt en läggning som ger mjuka linjer och möjligheten till förarna att hålla bra battles. En lång svepande höger med betongmur längs hela kurvan är ett ställe, som har tagit en hel del plastdelar från de bilar som kört. Banan är populär och välbesökt när Hultsfred Drifttrack kör sina driftdagar. Arrangörerna kommer att ge förarna en utmanade bana, publiken kommer samtidigt få bevittna hårda battles under denna deltävling. Richard Loord är en av eldsjälarna inom Hultsfred Drifttrack och kan denna bana ge han fördelar?

Så efter tre hårda deltävlingar så har vi kommit fram till finalen för Swedish Drift Championship 2019, denna final avgöres i Sundsvall på driftingbanan som ligger på platsen som kallas Sundsvall Raceway, men lokalt så kallas platsen för Sättna. Arrangörerna jobbar kontinuerligt med utvecklingen av just driftingbanan, den är tuff och tight samt hård mot förarmisstag.

Banan är relativt kort med två svepande långa sektioner och en tight sektion, sen har vi en lång mur bredvid den längsta svepande kurvan. Denna mur har tagit en hel del plastdetaljer från bilar, sätter du linjerna perfekt så har du en snabb banan. Men ett misstag kan stoppa dig effektivt från att komma vidare i tävlingen. Här kommer vi att få se tighta och energirika battles.

Så efter 4 intressanta deltävlingar, med banor som är mera tekniska och tighta än öppnande, vem ser vi som mästare? Vi på DriftZone ser verkligen fram emot #SDC2019.

Vi syns på deltävlingarn!

Text & Bild: Henrik Andersson, Driftzone