David Mellqvists nya bygge

0
183

David Mellqvist var anmäld till årets SDC men kom aldrig till start. Orsaken var att bygget av hans nya bil drog ut på tiden. I slutet av augusti var DriftZone på plats när Mellqvist testkörde nybygget för första gången på Lunda Flygfält.

Hur var känslan att äntligen få sätta sig bakom ratten i nybygget?  

– Att vara tillbaka bakom ratten känns bra. Efter lång väntan & stora förhoppningar på nya bilen så är jag väldigt nöjd med valet av bil.

Berätta lite om din nya kärra, hur är den bestyckad?

– Valet av bil fick bli en Nissan S14 som byggts av Stockholm Speed Industry. Motorvalet blev en LSX 454R som hittills imponerat enormt. Växellådan är en MPG från Sellholm Tuning och diffen är en Winters quick change. Framvagnen består av Wisefab 2.0, Öhlins road & track stötdämpare & k-sport 330mm bromsar, säger Mellqvist och fortsätter.

– Bakvagnen består av bakvagnsbrygga från Sikky som är anpassad för quick change-diffen, Wisefab, Öhlins 3-vägs stötdämpare & k-sport 330mm bromsar med dubbla bromsok.

Du var anmäld till SDC men kom aldrig till start, varför tog bygget sån tid?

– Ja det stämmer, jag var anmäld till SDC och laddad för att köra en full SM-säsong. Men tyvärr så blev bygget försenat av flera anledningar. Så här i efterhand känns det ändå okej. Bilen byggdes i ”lugn & ro” vart efter delar kom och resultatet blev grymt bra och denna säsong fick jag istället chansen att köra lite frikörningar för att justera chassit samt sortera ut eventuella småfel.

Nu har två haft bilen i snart två månader, är du nöjd med den?

– Jag är väldigt nöjd med bilen, den levererar över alla förväntningar. Nu hänger allt på föraren..

Hur stor skillnad är det mot din tidigare bil?

– Väldigt stor skillnad, den nya bilen år så mycket mer lättkörd. Men den nya bilen är ju på en annan nivå jämfört med min gamla BMW så det vore konstigt om det inte var så stor skillnad.

Hur går tankarna inför 2020, får vi se dig i någon tävlingsserie?

– Någon serie kommer det bli men oklart vilken, jag väntar med spänning på att se vad SM har att erbjuda. Men det står mellan SM, GDS & NEZ. Sedan har jag även tänkt att köra CCR.

Till sist vill jag tacka mina sponsorer som gjort bygget av denna bil möjligt, Marine Store & Buster Boats, avslutar David Mellqvist.

Text & Foto: Stefan Lindgren – DriftZone.se