Dra på Er nerver av stål, det är dags för Swedish Drift Championship finaler

0
311

Säsongen har varit lång, stundtals brutal och mycket brutal mot vissa av våra SM & RM förare. Men allt ställs på sin spets denna helg, på Sundsvall Raceway så ska det avgöras vem som blir mästare i SM klassen och RM klassen.

Säsongen har körts från Elmia (som inte blev sm deltävling) till Mantorp, vidare till Skara för en ny bana, och ny miljö. Vidare till den numera välkända GTR Motorpark i Eskilstuna, men toppingen av denna säsong, det står Sundsvall för då finalerna körs strax utanför Sundsvall på Sundsvall Raceway.

Men hur ser det ut då? Vem leder och vem jagar? Är banan lätt eller teknisk? Dessa frågor ska vi belysa nu, men svaren på nästan alla frågor får du svar på efter tävlingen. När vi ändå är inne på tävlingen, den börjar med träning och kval på fredagen den 31 augusti. Tävlingen med elimineringar köres lördag den 1 september. En dag som många kommer ha kvar i minnet ett bra tag.

Banan då, hur köres den och är den teknisk, eller är den lätt. Vi kan direkt säga att banan är mycket teknisk och relativt tight, detta gör att förarna har inte mycket utrymme för korrigeringar. Motorstarka bilar har inte mycket fördel här, då banan istället ger förarna som är duktiga på att sätta linjerna snabbt mer fördel.

Efter starten så kommer första initieringen att bli in till en höger som är rätt svag, men den övergår nästan direkt till en lång svepande vänster, direkt efter så kommer en tight höger där förarna pressas ut mot en betongmur, denna kurva är också lång och det gäller att sätta linjen tidigt för att inte hamna i problem. Men i slutet av muren så måste förarna göra en snabb förflyttning och träffa linjen för de sista två kurvorna. Missar du i första delen av dessa så blir det svårt att sätta zonerna, de sista kurvorna är en lite skarp till vänster som direkt går över till en skarp höger som dessutom är i lite lutning (uppåt från hållet som banan körs) efter den tighta högern så måste förarna hålla driften in i mål.

När jag går igenom banan och förställer mig den, så ser jag många intressanta ställen. Men det är vid publikplatsen som det är mest intressant tror undertecknad. Det är också här i slutet av banan som matcherna kommer att avgöras (tror vi).

När vi nu lämnar banan, så tittar vi på hur det ser ut i tabellen. Först ut är RM klassen där ledningen hålls av Jonas Knutsson med 264 poäng, tvåa är Patrik Freij med 242 poäng, trea finner vi Albert Häggbom på 230 poäng, fyra är Jocke Andersson med 222 poäng, den som avrundar topp fem är Zakarias Berggren med 216 poäng.

Det är med andra ord inte avgjort på långa vägar ännu, i denna sport så kan massor hända under en tävling. Har du otur så förlorar du massor av poäng och kan halka ner några placeringar.

Nu är Jonas Knutsson duktig och han har visat under säsongen att han kan köra, Patrik Freij är likaså en förare som har visat bra skicklighet. Albert Häggbom har verkligen gått framåt i utvecklingen, Jocke Andersson som vann pro2 klassen på Iron Drift King i Tyskland. Han kommer nog med bra självförtroende och vill ta mycket poäng.

Så RM klassen kommer vi att följa med stort intresse, men om RM klassen har intressanta saker att se fram emot, så är SM klassen strået vassare, här har vi det upplagt för riktigt vassa battles, där mästerskapet både kan vinnas och förloras för toppen av tabellen.

I ledningen så hittar vi Pawel Korpulinski, han leder med 5 poäng före Johan Andersson. Johan är erkänt duktig och han är också väldigt konsekvent. Om dessa två hamnar på lika poäng så vinner Pawel på fler vinster, utan Johan måste köra till sig mer än 5 poäng mot Pawel för att kunna vinna mästerskapet, Pawel har 290 poäng och Johan har 285 poäng.

Nu är ju sporten som så, att saker händer fort och ett litet misstag, eller ett litet mekaniskt fel kan få stora effekter. Bakom dessa två herrar så jagar Joakim Grahn på tredje plats med 248 poäng, Jim Olofsson är inte långt efter med 236 poäng på fjärde plats, femma är Kim Fors med 220 poäng.

Så vi har alltså en helg i Sundsvall, där det kan hända massor. Kommer det att bli spännande? Det kommer med all säkerhet bli riktigt spännande, och förarna behöver klä på sig nerver av stål och en gasfot som lyder blint.

Vi på DriftZone kommer att vara på plats och rapportera om tävlingen, men vi tycker att du bör ta med dig vänner/familj/nära o kära och besök Sundsvall Raceway för en häftig upplevelse.

Text & Bild: Henrik Andersson, Driftzone